Nový lovec planet TESS by měl za dva roky objevit deset tisíc cizích světů

• Mise TESS odstartovala do vesmíru 18. dubna 2018
  • Předpokládaný počet cílů pro pozorování je cca 200 tisíc hvězd
  • Celkem by TESS mohl vystopovat asi 10 000 exoplanet

TESS, čili Transiting Exoplanet Survey Satellite, je novým kosmickým teleskopem, který vypustila NASA v rámci programu Explorer. Hlavním cílem mise TESS je prozkoumat nejjasnější hvězdy v okolí Země a hledat u nich tranzitující planety, tedy takové, které z našeho pohledu přecházejí přes kotouč své hvězdy. Předpokládaný počet cílů pro pozorování je přitom asi 200 tisíc hvězd.

Dosavadní mise s průzkumem exoplanet objevovaly především velké exoplanety v blízkosti hvězd. TESS bude naopak zkoumat malé planety u blízkých a jasných hvězd. Mise TESS odstartovala do vesmíru 18. dubna 2018 a v tuto chvíli již tvrdě pracuje na získávání prvních dat o pozoruhodných exoplanetách.

Vědci z týmu mise TESS nedávno odhadli, že by jejich kosmický teleskop mohl vystopovat asi 10 tisíc exoplanet za dva roky plánovaného trvání mise. Asi 3 500 z nich by mělo být menších než Neptun, a právě takové exoplanety jsou pro nás nejzajímavějším úlovkem. Pokud TESS bude pracovat déle, což je v takových případech obvyklé, tak uvedená čísla samozřejmě ještě porostou.

Tyto odhady nejsou jen tak samoúčelné. Umožní vědcům a operátorům mise TESS lépe naplánovat program využití kosmického teleskopu. Badatelé se také již teď mohou připravovat na zmíněné prodloužení mise. Pokud by k němu došlo, tak by bylo dobré mít po ruce smysluplnou náplň dalších pozorování.

Podle Jessie Christiansen z Caltechu vlastně není žádný důvod, aby TESS po dvou letech skončil. Tedy kromě finančních nákladů, které ale v podobných případech nebývají vyloženě astronomické.

Nové odhady výsledků práce teleskopu TESS pomohou připravit různé scénáře další činnosti TESS tak, aby následná pozorování byla co nejvíce efektivní a přínosná.

Podobné odhady výsledků teleskopu TESS se objevily již dříve. Nové odhady jsou ale založeny na významném souboru nových dat. Jsou to čerstvá pozorování evropské vesmírné observatoře Gaia, která zahrnují informace o poloze a vlastnostech více než 1,5 miliardy hvězd v Mléčné dráze.

Pro misi TESS jsou takové údaje ohromně důležité. Teleskop TESS totiž nejlépe odhaluje exoplanety u menších hvězd a to lze z balíku dat observatoře Gaia pěkně vyčíst.

Váš názor Další článek: Tajemství vzácných modrých diamantů poodhaleno