Nový nejcitlivější mikrofon na světě dokáže detekovat fonony. Mohl by pomoci při vývoji kvantových počítačů

Vědci ve Stanfordu vyvinuli nejcitlivější mikrofon na světě. Tzv. kvantový mikrofon, který dokáže detekovat nejmenší známé jednotky zvukových paketů vibračních energií – fonony. Jejich osazením do kvantových počítačů by se tyto staly nejen účinnější, ale také menší.

S fonony je totiž o poznání snazší manipulace, než s fotony (částice světla), které se používají v kvantových počítačích nyní. A to si ostatně slibuje i vedoucí výzkumu Amir Safiv-Naeini, který doufá ve vytvoření nového počítače na základě ukládání dat pomocí zvuku (fononů) a ne světla (fotonů).

V minulosti zatím nebylo možné fonony jakkoli měřit (a to na ně upozornil již Albert Einstein v roce 1907), protože tradiční mikrofony nejsou dostatečně citlivé, aby je zachytily. Oproti tomu kvantový mikrofon pracuje tak, že detekuje, kdy zvuková vlna interaguje s obsaženou membránou. Pomocí její vibrace a přítomných nanomechanických rezonátorů pak právě množství fononů zjišťuje.

Stanfordské povídání o fotonech a fononech:

Via Nature

Váš názor Další článek: Obyčejný ultrabook už nikoho nepřekvapí. Ty lepší proto Intel označí novou nálepkou

Témata článku: Světlo, Albert Einstein, Kvantové počítače, Mikrofon, Foton, SVE, Ukládání dat, Kvantový počítač, Kvantum, Stanford, Zvuková vlna, Povídání, Počítač, Mikrofony na Heureka.cz