Rakovina | Buňky

Nový postup umožňuje přeprogramovat lidské kožní buňky na imunitní buňky

Foto: NIH
Nový postup umožňuje přeprogramovat lidské kožní buňky na imunitní buňky | Foto: NIH

Mezi současné metody boje proti rakovině i patří imunoterapie, s jejíž pomocí se odborníci snaží přimět tělo k tomu, aby samo aktivně útočilo na nádorové buňky. Nyní tým z Lund University oznámil, že vyvinul postup umožňující přeprogramovat kožní buňky na buňky dendritické, což by dosažení kýženého záměru mohlo značně usnadnit.

Imunoterapie je velice náročná disciplína. Rakovina někdy může způsobit, že dendritické buňky se chovají neobvykle a nefungují správně. Stejně tak existuje možnost, že organismus celou léčbu prostě a jednoduše odmítne.

Pokud ale vytvoříte imunitní buňky z pacientova vlastního těla, pak šance na úspěch z pochopitelných důvodů citelně stoupne. A právě to se vědcům podařilo.

„Z tkáňové sekce odebrané z kůže můžeme kultivovat miliony buněk a přeprogramovat je na dendritické buňky, přičemž tento proces trvá jen 9 dní,“ uvedl hlavní badatel Filipe Pereira.

Nejenže jsou takto přeprogramované buňky schopné upozornit imunitní systém na buňky nádorové, ale navíc je ještě před jejich zavedením do těla lze „nastavit“ tak, aby vyhledávaly konkrétní cíle.

Díky těmto skutečnostem práce Pereiry a jeho kolegů přispěje ke zlepšení stávajících lečebných možností a zároveň otevře nové cesty v oblasti imunoterapeutického výzkumu.

Diskuze (1) Další článek: Dron zvládne umývat okna vysokých budov. S energií a vodou je ale trochu problém