Technologie | NASA | Mimozemský život

Nový projekt na hledání mimozemských civilizací získal grant NASA

Tým astronomů z Harvardu a dalších institucí spolupracuje na novém projektu, jehož cílem je hledat technologické stopy („technosignatury“) mimozemských civilizací. Ten je zajímavý především tím, že získal grant NASA – jako jediný svého druhu za více než 30 let.

„Technosignatury se vztahují ke stopám pokročilých mimozemských technologií, podobných nebo možná ještě sofistikovanějších než to, co máme my,“ konstatoval slavný fyzik Avi Loeb. „Takové stopy mohou zahrnovat průmyslové znečištění atmosfér, městská osvětlení, fotovoltaické články (solární panely), megastruktury nebo roje satelitů.“

Loebovi spolupracovníci tvrdí, že nárůst počtu nově objevených exoplanet, jehož jsme v posledních letech svědky, má potenciál otřást výzkumem SETI.

Hra se změnila

„SETI vždy čelilo výzvě vymyslet, kde přesně pátrat,“ uvedl Adam Frank z University of Rochester. „Na jaké hvězdy zaměříte svůj teleskop a budete hledat signály?“

„Nyní víme, kde pátrat. Máme tisíce exoplanet včetně planet v obyvatelné zóně, kde může vzniknout život. Hra se změnila,“ dodal Frank.

Z dostupných informací plyne, že badatelé se nejprve zaměří na již zmíněné solární panely (resp. sluneční světlo, které by se od nich odráželo) a polutanty (slovy Loeba: „uměle vytvořené molekuly“).

Titulní foto: ESO/José Francisco Salgado (josefrancisco.org), CC BY 4.0