Vesmír | Exoplanety | Rekordy

Nový rekord: Exoplaneta NGTS-10b oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodin

• Astronomové objevili extrémního horkého jupitera
  • Planeta jménem NGTS-10b oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu
  • Jeden oběh trvá pouhých 18 hodin

Horké jupitery ze Sluneční soustavy neznáme. Ale okolním vesmíru jsme jich objevili celou řadu. Musejí to být podivuhodné světy. Plynní obři úctyhodných velikostí, co obíhají hvězdu v těsné blízkosti, a kteří jsou rozpálení tak silně, že se v některých případech doslova vypařují před očima.

Tým astronomů britské University of Warwick pod vedením Jamese McCormaca nedávno objevil extrémního horkého jupitera, který oběhne hvězdu za doposud nejkratší známou dobu. Planeta jménem NGTS-10b stihne jeden oběh za 18 hodin.

Jak jméno planetárního systému napovídá, klíčovou roli v jeho pozorování sehrála soustava 12 malých, ale velice citlivých dalekohledů Next-Generation Transit Survey (NGTS), která je umístěna na observatoři Paranal v chilské poušti Atacama.

Co o systému NGTS-10 zatím víme?

Systém NGTS-10 se nachází ve vzdálenosti přibližně 100 světelných let. Jeho hvězda velikostí odpovídá asi 70 procentům Slunce a je asi o 1000 °C chladnější. Planeta NGTS-10b je asi o 20 procent větší než náš Jupiter a zároveň je více než dvakrát hmotnější. Tento horký jupiter obíhá tak těsně u hvězdy, že v budoucnu nejspíš bude žárem hvězdy zničen.

Ačkoliv horké jupitery jsou v blízkém vesmíru překvapivě běžné a známe jich celé stovky, horké jupitery s velmi krátkou oběžnou dobou jsou vzácné. V současnosti víme o pouhých sedmi planetách tohoto druhu, jejichž oběžná doba je kratší nežli jeden den.

Zároveň jsou ale takovéto planety pro astronomy velice cenné. Jejich pozorováním se můžeme dozvědět leccos zajímavého o složení plynných obrů i o vzniku a evoluci planetárních systémů.

Na základě našich dosavadních poznatků se domníváme, že tito žhaví jupiteři nevznikli v těsné blízkosti hvězdy, ale doputovali tam až později, zřejmě kvůli gravitačním interakcím s dalšími tělesy daného planetárního systému. Systém NGTS-10 je v tomto ohledu velmi zajímavý, protože hvězda je zřejmě stará asi 10 miliard let.

Odborníci nevěřícně kroutí hlavou, že by horký jupiter NGTS-10b vydržel tak extrémní žár po tak dlouhou dobu. Takže se na svou dnešní oběžnou dráhu dostal zřejmě až mnohem později. Zdá se, že systém NGTS-10 má za sebou bouřlivou historii.

Diskuze (1) Další článek: SpaceX chce začít dopravovat do vesmíru turisty. První taková mise by mohla proběhnout už příští rok