Nový satelit by se mohl stát nejjasnějším objektem na noční obloze. Astronomové jsou znepokojeni

Raketa SpaceX o víkendu vynesla na oběžnou dráhu nový experimentální satelit vyrobený texaskou společností AST SpaceMobile.  Jeho úkolem bude testovat technologie pro síť Blue Bird, která by měla umožnit propojení chytrých mobilních telefonů s družicemi.

Tzv. BlueWalker 3 váží přibližně 1360 kg a disponuje osmimetrovou anténou. To z něj dělá vůbec největší zařízení svého typu, jaké bylo dosud vypuštěno do vesmíru.

„Máme obavy,“ řekl John Barentine, astronom z Dark Sky Consulting, magazínu New Scientist „Mohl by to být nejjasnější objekt na noční obloze, potenciálně jasnější než planeta Venuše.“

Někteří odborníci rovněž poukazují na to, že přenos dat z orbity do smartphonů může rušit radioastronomická zařízení. „Bojíme se množství energie v tom paprsku,“ dodal Barentine.

Aby špatných zpráv nebylo málo, AST SpaceMobile plánuje zprovoznit více než 100 dalších satelitů. Ty dostaly název BlueBirds a jsou dvakrát větší než BlueWalker 3.

„Čím tyto objekty budou jasnější, tím více poškodí snímky noční oblohy. Většina astronomů akceptuje, že v budoucnu bude více satelitů. To, co chtějí, je mírová koexistence. Nemůžeme učinit satelity neviditelnými,“ konstatoval Barentine.

Diskuze (32) Další článek: Lego hledá náhradu za plast. Trochu pomáhá papír a kukuřice, ale ten hlavní materiál stále není dokonalý