Nový systém umělé inteligence se zvládne naučit řídit auto během 20 minut

  • Umělá inteligence v autech nemusí spoléhat pouze na předtrénovaná data
  • Nový systém umožní se vše naučit rychle a jednoduše
  • Stačí několik opakování a lidského učení

Společnost Wayve představila nový typ autonomního řízení vozidel, který se odlišuje od principu, jež se dnes běžně používá. Msto toho, aby složité a dlouhé trénování probíhalo v rámci výrobce daného autonomního systému, pomocí spousty senzorů a zpracování obrovského množství dat na serverech a v cloudu, vše lze udělat jednoduše a přímo v autě.

Okamžití učení v autě

Wayve používá techniku zpětnovazebního učení (reinforcement learning), umělá inteligence se učí přímo z toho, jak si danou věc zkouší. Tento systém můžeme vidět u nových skvělých prezentací robotů od DeepMind nebo vědeckých prací a milníků, kdy umělá inteligence porazila člověka v nějaké hře typu Starcraft a podobně. Žádní programátoři nenaučili umělou inteligenci jak ve hře vyhrát, ona na to zkoušením musela přijít postupně sama.

Podobným stylem se učí i člověk a proto je tato technika tak efektivní. Inženýři ze společnosti Wayve se rozhodli tento systém použít u autonomního systému a odstranit tak řadu nevýhod, které mají běžné systémy od konkurence.

Učení toho, jak se udržet na vozovce, tak nemusí být otázka měsíců a neuvěřitelného výpočetního výkonu, který musí být použitý na zpracování obrovského množství zaznamenaných dat ze všech možných senzorů na vozidle.

Systém Wayve ukázal, že základní formu autopilota lze vytvořit přímo v autě a za pouhých 20 minut. Ostatně podobný čas stačí i člověku, který by řídil auto poprvé v životě a vedle sedící rodič by mu ukazoval, co dělá špatně a co dobře. A přesně tak to funguje i u tohoto systému.

Jedna kamera a jeden učitel

Testovací auto Renault Twizzy obsahovalo pouze jedinou jednoduchou přední kameru (pouze 2D) a připojený volant, plyn a brzdu na počítač. Umělá inteligence pouze dostala zadání, že se musí snažit udržet auto co nejdéle v jízdě dopředu a bez toho, aniž by opustila vozovku.

Protože umělá inteligence na začátku nevěděla, co je to vlastně vozovka a okraje, dostala okamžitou zpětnou vazbu od učitele – lidského řidiče. Jak můžete vidět na videu, na začátku se umělá inteligence chová naprosto chaoticky. Jakmile se přiblíží ke straně, řidič auto zastaví, přes tlačítko dá umělé inteligence signál, že to je špatně a zkouší se znovu.

Vyvinutému systému takto stačilo jen několik varování a výstražných povelů a během přibližně 20 minut už dokázal plynule jet po vozovce i v opačném směru a v jiných světelných podmínkách.

Wayve tak dokazuje, že tímto stylem se lze vrátit na začátek všeho a za pár minut se dá naučit to, nad čím i největší automobilky strávily několik let práce.

Základní principy a jednoduchost

Člověk se naučí řídit velmi rychle a stačí mu k tomu dvě oči. Nepotřebuje žádné radary, laserové senzory, 3D mapy, GPS a tak podobně. Přístup který ukazuje systém Wayve jde přesně tímto směrem – k základům toho, jak učení probíhá u člověka a že nejsou potřeba žádné pokročilé technologie, spoustu nástrojů a dat.

Nelze se tak například divit tomu, že i Elon Musk je příznivcem kamerových systémů a nikoli LIDARu, který používá například Waymo a další. Lze předpokládat, že auta budoucnosti budou vybavené nějakou formou tohoto okamžitého učení a díky tomu je bude moci i kdokoli naučit třeba nějaký konkrétní úsek, který standardně autopilot nezvládne – třeba doma zaparkovat v nějaké složitější garáži, projet nějakou oblastí, kde často jezdíte a je příliš komplikovaná na danou úroveň autopilota.

Když se to vše spojí do jednoho balíku, autonomní systémy se určitě na úroveň schopností člověka v řízení vozidla nejen dostanou, ale postupně je i překročí.

Diskuze (31) Další článek: Týden Živě: Grafiky ve skladech i v ulicích, hudba z netu a úřady přes internet

Témata článku: Umělá inteligence, Výzkum, Elon Musk, Strojové učení, Automobily, Autonomní vůz, Waymo, Autonomní systém, Schopnost člověka, Trénování, Běžný systém, Senzor, Základní princip, Vědecká práce, Renault, Nový systém, Opačný směr, Největší automobilka, Možný senzor, Vyvinutý systém, Autopilot, Pokročilá technologie, Podobný styl, Základní forma, Data



Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

Zakázané názvy. Tyhle složky ve Windows nevytvoříte a můžou za to 70. léta

**Složky ve Windows si nepojmenujete libovolně. **Seznam rezervovaných názvů existuje kvůli kompatibilitě. **Kořeny této záležitosti sahají až do 70. let.

Petr Urban
Operační systémyWindows
Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

Na povrchu Měsíce je tolik kyslíku, že by stačil pro lidstvo na 100 tisíc let

** Lidstvo se připravuje na kolonizaci Měsíce ** Jednou ze základních surovin, bez nichž se na naší přirozené družici neobejdeme, je nepochybně kyslík ** Kde ho vzít?

Stanislav Mihulka
KolonizaceMěsícO2
Nokia 9210 Communicator. Před 22 lety hi-tech, dnes by se nám z tolika tlačítek zamotala hlava

Nokia 9210 Communicator. Před 22 lety hi-tech, dnes by se nám z tolika tlačítek zamotala hlava

** Přesně před 22 lety představila Nokia svůj legendární model 9210 ** Třetí generace komunikátorů přinesla mnohá vylepšení ** Jako první Nokia běžel na Symbianu (S80), uměl fungovat jako fax

Tomáš HolčíkFilip Kůžel
RetroLegendyVideo