Nový systém umělé inteligence se zvládne naučit řídit auto během 20 minut

  • Umělá inteligence v autech nemusí spoléhat pouze na předtrénovaná data
  • Nový systém umožní se vše naučit rychle a jednoduše
  • Stačí několik opakování a lidského učení

Společnost Wayve představila nový typ autonomního řízení vozidel, který se odlišuje od principu, jež se dnes běžně používá. Msto toho, aby složité a dlouhé trénování probíhalo v rámci výrobce daného autonomního systému, pomocí spousty senzorů a zpracování obrovského množství dat na serverech a v cloudu, vše lze udělat jednoduše a přímo v autě.

Okamžití učení v autě

Wayve používá techniku zpětnovazebního učení (reinforcement learning), umělá inteligence se učí přímo z toho, jak si danou věc zkouší. Tento systém můžeme vidět u nových skvělých prezentací robotů od DeepMind nebo vědeckých prací a milníků, kdy umělá inteligence porazila člověka v nějaké hře typu Starcraft a podobně. Žádní programátoři nenaučili umělou inteligenci jak ve hře vyhrát, ona na to zkoušením musela přijít postupně sama.

Podobným stylem se učí i člověk a proto je tato technika tak efektivní. Inženýři ze společnosti Wayve se rozhodli tento systém použít u autonomního systému a odstranit tak řadu nevýhod, které mají běžné systémy od konkurence.

Učení toho, jak se udržet na vozovce, tak nemusí být otázka měsíců a neuvěřitelného výpočetního výkonu, který musí být použitý na zpracování obrovského množství zaznamenaných dat ze všech možných senzorů na vozidle.

Systém Wayve ukázal, že základní formu autopilota lze vytvořit přímo v autě a za pouhých 20 minut. Ostatně podobný čas stačí i člověku, který by řídil auto poprvé v životě a vedle sedící rodič by mu ukazoval, co dělá špatně a co dobře. A přesně tak to funguje i u tohoto systému.

Jedna kamera a jeden učitel

Testovací auto Renault Twizzy obsahovalo pouze jedinou jednoduchou přední kameru (pouze 2D) a připojený volant, plyn a brzdu na počítač. Umělá inteligence pouze dostala zadání, že se musí snažit udržet auto co nejdéle v jízdě dopředu a bez toho, aniž by opustila vozovku.

Protože umělá inteligence na začátku nevěděla, co je to vlastně vozovka a okraje, dostala okamžitou zpětnou vazbu od učitele – lidského řidiče. Jak můžete vidět na videu, na začátku se umělá inteligence chová naprosto chaoticky. Jakmile se přiblíží ke straně, řidič auto zastaví, přes tlačítko dá umělé inteligence signál, že to je špatně a zkouší se znovu.

Vyvinutému systému takto stačilo jen několik varování a výstražných povelů a během přibližně 20 minut už dokázal plynule jet po vozovce i v opačném směru a v jiných světelných podmínkách.

Wayve tak dokazuje, že tímto stylem se lze vrátit na začátek všeho a za pár minut se dá naučit to, nad čím i největší automobilky strávily několik let práce.

Základní principy a jednoduchost

Člověk se naučí řídit velmi rychle a stačí mu k tomu dvě oči. Nepotřebuje žádné radary, laserové senzory, 3D mapy, GPS a tak podobně. Přístup který ukazuje systém Wayve jde přesně tímto směrem – k základům toho, jak učení probíhá u člověka a že nejsou potřeba žádné pokročilé technologie, spoustu nástrojů a dat.

Nelze se tak například divit tomu, že i Elon Musk je příznivcem kamerových systémů a nikoli LIDARu, který používá například Waymo a další. Lze předpokládat, že auta budoucnosti budou vybavené nějakou formou tohoto okamžitého učení a díky tomu je bude moci i kdokoli naučit třeba nějaký konkrétní úsek, který standardně autopilot nezvládne – třeba doma zaparkovat v nějaké složitější garáži, projet nějakou oblastí, kde často jezdíte a je příliš komplikovaná na danou úroveň autopilota.

Když se to vše spojí do jednoho balíku, autonomní systémy se určitě na úroveň schopností člověka v řízení vozidla nejen dostanou, ale postupně je i překročí.

Diskuze (31) Další článek: Týden Živě: Grafiky ve skladech i v ulicích, hudba z netu a úřady přes internet

Témata článku: Umělá inteligence, Výzkum, Strojové učení, Elon Musk, Automobily, Waymo, Autonomní vůz, Vozovka, Podobný čas, Opačný směr, Renault, Senzor, Vyvinutý systém, Kamerový systém, Systém, Pokročilá technologie, Lidaru, Nový systém, Možný senzor, Data, Podobný styl, Auto, Obrovské množství, Testovací auto, Autopilot


Určitě si přečtěte

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

Vyzkoušeli jsme eObčanku a přihlásili se s ní na weby úřadů. Vážně to funguje!

** Máme eObčanku, máme čtečku, vyzkoušeli jsme přihlášení na weby úřadů. ** Objevily se drobné problémy, podařilo se nám je vyřešit. ** Používání eObčanky pro online identifikaci je velmi pohodlné.

Marek Lutonský | 35

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

Osudová havárie Concordu: Před 18 lety přišel konec nadzvukových dopravních letadel

** Concorde byl nejrychlejším dopravním letadlem ** Atlantik dokázal přeletět za cca 3 až 3,5 hodiny ** Před osmnácti lety tragická havárie provoz těchto letadel prakticky ukončila

David Polesný, Jiří Černý | 37

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

Pojďme programovat elektroniku: Jak vlastně funguje akcelerometr a gyroskop nejen ve vašem telefonu

** Každý současný vybavený mobil má akcelerometr a gyroskop ** Jenže co každé z těchto čidel vlastně dělá a jak vypadá? ** Dnes si to vysvětlíme a do hry zapojíme i Airbus A380 a Arduino

Jakub Čížek | 11

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Jakub Čížek | 1

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Kde se bere elektřina v zásuvce? Poznejte 10 tajemství venkovních stožárů s dráty

Elektřina se vyrábí v elektrárnách, ale do zásuvek v našich domovech to pak má ještě hodně daleko. Dnes se na tuhle dlouhou cestu podíváme.

David Polesný | 82

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

Vylaďte si Wi-Fi: Podívejte se, jaká pásma máte doma volná a kam signál nedosáhne

** Prozkoumejte, jaké pásmo je pro vaši síť nejlepší ** Díky heat mapě snadno poznáte, kde to bude se signálem horší ** Vše zvládnete i z mobilního telefonu

Vladislav Kluska | 25


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak vytvořit a spravovat vlastní web

Velký test herních klávesnic a DVB-T2 tunerů

Vše o formátu RAW

Vybíráme nejlepší základní desku