Nový test dokáže odhalit nejranější stadia 8 různých typů rakoviny

Vědci vyvinuli nový krevní test, který dokáže odhalit 8 různých druhů nádorových onemocnění – konkrétně rakovinu vaječníků, jater, žaludku, slinivky břišní, jícnu, střeva, plic a prsu.

Tzv. CancerSEEK detekuje malé množství DNA a proteinů, které se z nádorových buněk uvolňují do krevního oběhu. Funguje způsobem označovaným jako „tekutá biopsie“, což mj. znamená, že je minimálně invazivní. Lze ho provést souběžně s rutinními krevními vyšetřeními (například na zjištění hladiny cholesterolu).

Podle odborníku CancerSEEK umí doslova „najít jehlu v kupce sena“ – pokud se mezi 10 000 normálními fragmenty DNA vyskytne 1 mutovaný, zaregistruje ho. Během zkoušek prováděných na více než 1000 pacientech zaznamenal úspěšnost cca 70 % při diagnostikování rakoviny a cca 83 % při určování jejího přesného typu.

CancerSEEK, který vznikl díky spolupráci týmů z John Hopkins University a Walter and Eliza Hall Institute, si stojí skvěle i z hlediska falešné pozitivity. Při analýze 800 vzorků odebraných zdravým lidem se spletl v méně než 1 % případů.

Největší výhodu ale představuje skutečnost, že s jeho pomocí lze rakovinu zachytit v časných stádiích, kdy je největší šance na vyléčení. Výše zmíněná mutovaná DNA a bílkoviny jsou totiž obvykle do krve uvolňovány dávno předtím, než se objeví první příznaly.

V současné době probíhají klinická hodnocení ConversationLarge, v rámci kterých je CancerSEEK v USA nabízen tisícům lidí. Získané údaje následně budou porovnány s kontrolní skupinou. Předpokládá se, že výsledky této rozsáhlé studie budou k dispozici během následujících třech až pěti let.

Zdroj: The Conversation, Ilustrační foto: Littlerock.af.mil

Diskuze (17) Další článek: Spotify vykročí za hranice hudby, v rámci Spotlight nabídne i multimediální podcasty

Témata článku: Testy, Výzkum, USA, Zdraví, Medicína, DNA, Rakovina, Mutace, Následující rok, Rozsáhlá studie, Biopsie, Test, The Conversation, Současná doba, John Hopkins University, Malé množství, Ilustrační foto, Nový test, Nádorová buňka, Kontrolní skupina, Nádorové onemocnění, Největší výhoda, Cholesterol, Přesný typ, Zdravý člověk

Nová zbraň Microsoftu proti iPadu: Levný tablet Surface Go bude stát jen deset tisíc

** Microsoft představil nový tablet Surface Go ** Nový model zaujme nízkou cenou, ale schopnostmi zařízení Surface ** Microsoft nepoužil čip ARM, ale klasický procesor od Intelu

Šmírovačka kamerami Googlu: Koukněte se, co nového zachytily na Street View

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

Alan Turing: Genius, který matematicky stvořil počítač

Řešením matematického problému se dostal k modelu teoretického stroje, který nese jeho jméno a je základem logiky univerzálních počítačů.

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte