Nový test dokáže odhalit nejranější stadia 8 různých typů rakoviny

Vědci vyvinuli nový krevní test, který dokáže odhalit 8 různých druhů nádorových onemocnění – konkrétně rakovinu vaječníků, jater, žaludku, slinivky břišní, jícnu, střeva, plic a prsu.

Tzv. CancerSEEK detekuje malé množství DNA a proteinů, které se z nádorových buněk uvolňují do krevního oběhu. Funguje způsobem označovaným jako „tekutá biopsie“, což mj. znamená, že je minimálně invazivní. Lze ho provést souběžně s rutinními krevními vyšetřeními (například na zjištění hladiny cholesterolu).

Podle odborníku CancerSEEK umí doslova „najít jehlu v kupce sena“ – pokud se mezi 10 000 normálními fragmenty DNA vyskytne 1 mutovaný, zaregistruje ho. Během zkoušek prováděných na více než 1000 pacientech zaznamenal úspěšnost cca 70 % při diagnostikování rakoviny a cca 83 % při určování jejího přesného typu.

CancerSEEK, který vznikl díky spolupráci týmů z John Hopkins University a Walter and Eliza Hall Institute, si stojí skvěle i z hlediska falešné pozitivity. Při analýze 800 vzorků odebraných zdravým lidem se spletl v méně než 1 % případů.

Největší výhodu ale představuje skutečnost, že s jeho pomocí lze rakovinu zachytit v časných stádiích, kdy je největší šance na vyléčení. Výše zmíněná mutovaná DNA a bílkoviny jsou totiž obvykle do krve uvolňovány dávno předtím, než se objeví první příznaly.

V současné době probíhají klinická hodnocení ConversationLarge, v rámci kterých je CancerSEEK v USA nabízen tisícům lidí. Získané údaje následně budou porovnány s kontrolní skupinou. Předpokládá se, že výsledky této rozsáhlé studie budou k dispozici během následujících třech až pěti let.

Zdroj: The Conversation, Ilustrační foto: Littlerock.af.mil