Testy | Rakovina

Nový test dokáže odhalit nejranější stadia 8 různých typů rakoviny

Vědci vyvinuli nový krevní test, který dokáže odhalit 8 různých druhů nádorových onemocnění – konkrétně rakovinu vaječníků, jater, žaludku, slinivky břišní, jícnu, střeva, plic a prsu.

Tzv. CancerSEEK detekuje malé množství DNA a proteinů, které se z nádorových buněk uvolňují do krevního oběhu. Funguje způsobem označovaným jako „tekutá biopsie“, což mj. znamená, že je minimálně invazivní. Lze ho provést souběžně s rutinními krevními vyšetřeními (například na zjištění hladiny cholesterolu).

Podle odborníku CancerSEEK umí doslova „najít jehlu v kupce sena“ – pokud se mezi 10 000 normálními fragmenty DNA vyskytne 1 mutovaný, zaregistruje ho. Během zkoušek prováděných na více než 1000 pacientech zaznamenal úspěšnost cca 70 % při diagnostikování rakoviny a cca 83 % při určování jejího přesného typu.

CancerSEEK, který vznikl díky spolupráci týmů z John Hopkins University a Walter and Eliza Hall Institute, si stojí skvěle i z hlediska falešné pozitivity. Při analýze 800 vzorků odebraných zdravým lidem se spletl v méně než 1 % případů.

Největší výhodu ale představuje skutečnost, že s jeho pomocí lze rakovinu zachytit v časných stádiích, kdy je největší šance na vyléčení. Výše zmíněná mutovaná DNA a bílkoviny jsou totiž obvykle do krve uvolňovány dávno předtím, než se objeví první příznaly.

V současné době probíhají klinická hodnocení ConversationLarge, v rámci kterých je CancerSEEK v USA nabízen tisícům lidí. Získané údaje následně budou porovnány s kontrolní skupinou. Předpokládá se, že výsledky této rozsáhlé studie budou k dispozici během následujících třech až pěti let.

Zdroj: The Conversation, Ilustrační foto: Littlerock.af.mil

Diskuze (17) Další článek: Spotify vykročí za hranice hudby, v rámci Spotlight nabídne i multimediální podcasty

Témata článku: Zdraví, Testy, Výzkum, USA, Medicína, DNA, Rakovina, Mutace, John Hopkins University, Slinivka břišní, Walter, Typ rakoviny, Získané údaje, The Conversation, Přesný typ, Vyšetření, Nový test, Stadium, Následující rok, Cholesterol, Kontrolní skupina, Zdravý člověk, Test, Největší výhoda, Malé množství

Notebook do 10 000 korun: Co koupit a čemu se raději vyhnout

** Do deseti tisíc korun lze dnes koupit slušné notebooky ** V nabídce ale převládají zastaralé a pomalé modely ** Poradíme, jak dobře vybrat i s omezeným rozpočtem

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy