Nový test na COVID-19 je tak levný a jednoduchý, že se budete moci testovat třeba každý den

Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT), Broadova institutu a Harvardu vyvinuli nový test na diagnostiku onemocnění COVID-19. Novinka, pojmenovaná prostě STOPCovid, přináší výsledky za 30 až 60 minut s přesností 93 %, informuje Interesting Engineering.

Důsledné testování je aktuálně jednou ze základních strategií v boji proti onemocnění způsobovanému novým koronavirem SARS-CoV-2. Stávající testy jsou však relativně drahé a získávání výsledků pomalé, kvůli čemuž nelze testovat vyšší počet potenciálně nakažených.

Rychlý test STOPCovid

Nový test je založený na diagnostice pomocí techniky CRISPR, při které je detekována DNA a RNA viru. Dle vědce Omara Abudayyeha z McGovernovy univerzity nový test umožní testování na denní bázi, díky čemuž by bylo možné včas zachytávat nakažené jedince v nejvíce citlivých skupinách – například mezi zdravotnickým personálem.

Vědci testovali STOPCovid na 402 vzorcích, z nichž 200 bylo pozitivních a 202 negativních. Test odhalil nákazu u 93 % vzorků, u nichž předtím potvrdil přítomnost viru klasický PCR test. Zásadní výhodou je jednoduchost, díky níž lze provádět testování bez potřeby specializovaného laboratorního vybavení, de facto v domácích podmínkách. „Vidět, jak STOPCovid funguje na skutečných vzorcích pacientů, bylo opravdu potěšující,“ konstatoval Alim Ladha.

Výzkumníci si kladli za cíl vytvoření testu, který by se dal snadno provádět v ordinacích praktických lékařů, lékárnách, domovech důchodců a na školách. „Vyvinuli jsme STOPCovid tak, aby se všechno dalo udělat v jediném kroku,“ řekla absolventka biologického inženýrství na MIT Julia Joung.

Identifikace ze slin

„Jediný krok znamená, že test mohou potenciálně provádět neodborníci mimo laboratorní prostředí.“ upřesnila Joung. Vědecký tým nyní testuje STOPCovid na vzorcích slin, čímž by se měl celý proces dále zjednodušit.

Nový test je stále ve fázi výzkumu, první výsledky publikované v odborném časopise New England Journal of Medicine však vypadají velmi příznivě. Laboratoře přitom začaly pracovat na diagnostice onemocnění COVID-19 prakticky hned po vypuknutí pandemie.

Výzkumníci pokračují ve vývoji testu s nadějí, že ho poskytnou koncovým uživatelům, aby pomohli v boji proti šíření nemoci COVID-19. „Cílem je, aby byl tento test snadno použitelný a natolik citlivý, abychom mohli co nejdříve zjistit, zda někdo virus přenáší, nebo ne,“ říká Feng Zhang z Broadova institutu.

Diskuze (66) Další článek: Chcete mít opravdu rychlé nahrávání her? Fanoušek nainstaloval Crysis 3 přímo do paměti GeForce RTX 3090