Nový turecký stealth stíhací letoun TAI TF Kaan absolvoval první let | Foto: Dimir, CC BY-SA 4.0

Foto: DimirCC BY-SA 4.0

Nový turecký stealth stíhací letoun TAI TF Kaan absolvoval první let

  • TAI TF Kaan je dvoumotorový stealth stíhací letoun 5. generace, který vyvíjí Turkish Aerospace
  • Postupně by měl nahrazovat stárnoucí turecké stíhačky F-16 Fighting Falcon
  • Nedávno absolvoval první testovací let

TAI TF Kaan je dvoumotorový stealth stíhací letoun 5. generace, určený pro vybojování vzdušné nadvlády, který vyvíjí turecká společnost Turkish Aerospace Industries (TAI) ve spolupráci s britskými BAE Systems. Tento letoun by měl postupně nahrazovat stárnoucí turecké stíhačky F-16 Fighting Falcon a také by se měl stát cenným vývozním artiklem.

Počátek vývoje letounu sahá do roku 2010, kdy se turecká administrativa rozhodla modernizovat své letectvo. V roce 2015 si v Turecku vybírali mezi třemi různými designy.

FX-1, který nakonec zvítězil, představoval dvoumotorový stroj podobný letounu Lockheed Martin F-22. Konkurenčními designy byly jednomotorový FX-5, podobný letounu General Dynamics F-16 a FX-6 s deltakřídlem, který jako by z oka vypadl letounu Saab JAS 39 Gripen.

Prototyp letounu TAI TF Kaan absolvoval pojíždění na dráze a pozemní testy 16. března 2023. Jeho první let byl původně plánován na 27. prosince 2023, ale uskutečnil se až ve středu 21. února 2024.

Prototyp vzlétl z leteckého střediska Mürted Airfield Command, dříve letecké základny Akıncı Air Base, která sehrála klíčovou roli v neúspěšném pokusu o převrat v roce 2016 a byla následně zrušena.

Jednomístná i dvojmístná verze

Podle komentátorů představuje TAI TF Kaan nejvíce ambiciózní počin Turecka v oblasti technologií, jehož cílem je posílit obranné kapacity země a současně upevnit její strategickou pozici na globální scéně. Turecké letectvo by mělo tyto stroje dostat ve třicátých letech.

Letouny TAI TF Kaan by měly být vyráběny v jednomístné a dvoumístné verzi. Délka letounu je 21 metrů, rozpětí křídel 14 metrů, vzletová hmotnost 27 tun. Při letu by měl dosahovat maximální rychlosti Mach 1,8 a výšky 17 kilometrů.

dostupných informací vyplývá, že by TAI TF Kaan měl mít k dispozici kromě pokročilých elektronických systémů a senzorů úctyhodnou škálu zbraňových systémů, včetně rozmanitých střel vzduch-vzduch a ještě více střel vzduch-země. Bude moci využívat i pestrou škálu pum s různými typy navádění, miniaturní přesnou munici, kluzákové pumy i pumy určené k ničení bunkrů a opevnění.

Určitě si přečtěte

Články odjinud