Mozek | Medicína

Nový výzkum by mohl zastavit roztroušenou sklerózu

Při roztroušené skleróze imunitní systém vyvolává zánět, který postihuje jednotlivé části centrálního nervového systému včetně mozku. To může způsobit řadu zdravotních problémů, od únavy a bolesti až po paralýzu.

V současné době dokážeme roztroušenou sklerózu pouze zpomalit – ale určitý typ buňky má potenciál tuto neradostnou situaci změnit.

Vědcům je již nějakou dobu známo, že tzv. B buňky (B-lymfocyty), které produkují protilátku imunoglobulin A, mohou zánět v mozcích pacientů s roztroušenou sklerózou mírnit. A nyní týmy odborníků z University of Toronto a University of California San Francisco odhalili, že tyto buňky migrují do mozku ze střev.

„To otevírá novou stránku v knize neurozánětlivých onemocněních a může jít o první krok k vytvoření nových léčebných postupů pro modulaci nebo zastavení roztroušené sklerózy a souvisejících neurologických poruch,“ prohlásil výzkumník Sergio Baranzini.

Když byl během experimentů na myších počet těchto migrujících buněk zvýšen, zánět mozku zcela zmizel. Výzkumníci se domnívají, že u lidí by to mohlo fungovat podobně. Kromě toho začali zjišťovat i to, jaké druhy střevních mikrobů tvorbu B buněk přirozeně podporují.

Pokud této problematice lépe porozumíme, možná nám to umožní léčit roztroušenou sklerózu modulací bakterií žijících ve zdravém střevě. „Mohlo by to být lehčí, než dostat léky do mozku, což je strategie, která v případě roztroušené sklerózy ne vždy funguje,“ dodala badatelka Jen Gommerman.

Diskuze (9) Další článek: Apple konečně začal s výrobou své podložky k bezdrátovému nabíjení AirPower