Evropský zabezpečovací systém ETCS se postupně stává nedílnou součástí železnic nejen v České republice, ale i v Evropské unii. Jeho hlavním smyslem je sjednotit technologie napříč zeměmi, zajistit větší bezpečnost dopravy a usnadnit mezistátní provoz vlaků. Moderní systém představuje revoluci v oblasti železniční dopravy, ale jako skoro každá novinka se ani on nevyhnul porodním bolestem.
Zamrzající rychloměry
ETCS sleduje jízdu vlaku nezávisle na strojvedoucím a v případě chyby nebo nežádoucí situace může automaticky zasáhnout a vlak nouzově zastavit. Tento mechanismus minimalizuje riziko lidské chyby. Prvky nového zabezpečovacího systému se instalují nejen do hnacích vozidel, ale také přímo na trať. Komplexní zabezpečení by mělo značně snížit pravděpodobnost železničních nehod a zároveň umožnit plynulejší cestování přes hranice.
Od začátku roku 2025 probíhá v České republice postupné zavádění výhradního provozu pod systémem ETCS. Mezi první úseky, kde byl tento systém spuštěn, patří tratě Česká Třebová–Přerov a Břeclav–Bohumín. Do konce ledna bude pokryto přes 620 kilometrů tratí.
Navzdory technickým výhodám se systém ETCS potýká s neočekávanými problémy, které vyplývají ze současných klimatických podmínek. Příčinou největších potíží jsou rychloměry na podvozcích lokomotiv, které se při hustém sněžení a náledí obalují sněhem a ledem. Systém tuto situaci následně vyhodnotí jako chybu a nouzově zastaví vlak. Této komplikaci čelí hlavně tratě v okolí České Třebové.
Polijte to horkou vodou!
Firma Alstom, která je dodavatelem mobilních částí ETCS, navrhla provizorní řešení. Ledu na rychloměrech se dá zbavit pomocí horké vody nebo speciálního odmrazovacího přípravku. Podle ministra dopravy Martina Kupky však odborníci pracují na dlouhodobějším řešení, které by mělo být hotové nejpozději do tří měsíců.
„V období testování systému ETCS v České republice jsme neměli možnost čelit podobným klimatickým podmínkám jako v době zavádění systému v lednu letošního roku. Záležitostí se intenzivně zabýváme.“ uvedla pro Český rozhlas tisková mluvčí Alstomu Judita Urbánková.
Navzdory zimním komplikacím se ukazuje, že ETCS má velký potenciál pro zlepšení železniční dopravy. Minimalizace rizika lidské chyby, zlepšení bezpečnosti a sjednocení technologie napříč Evropou jsou benefity, které převažují nad aktuálními problémy. Navíc se dá očekávat, že s dalšími technickými inovacemi se systém stane ještě spolehlivějším.
Zdroje: irozhlas.cz.