Doprava | Automobily | CO2

Nový způsob zachycování oxidu uhličitého dokáže snížit emise nákladních vozidel o 90 %

Značná část emisí oxidu uhličitého pochází z odvětví dopravy – například v Evropě za ně ve 40 % mohou nákladní automobily. Vědci ze Švýcarského federálního technologického institutu v Lausanne (EPFL) přišli s novou metodou zachycování oxidu uhličitého z výfuků, která by mohla snížit emise až o 90 procent.

Svůj nápad, který si již nechali patentovat, publikovali ve článku v odborném časopise Frontiers in Energy Research. Konkrétně navrhují zachytávat oxid uhličitý z výfukového potrubí nákladního automobilu a proměnit ho na kapalinu, která bude uložena v nádrži na střeše vozidla.

Místo výfuku zkapalnění

Odborníci už dokonce mají odpověď na Nerudovskou otázku „Kam s ním?“ Zkapalněný oxid uhličitý může být poté dopraven na čerpací stanici, kde ho lze znovu použit různými způsoby, včetně přeměny na konvenční palivo s využitím obnovitelné energie.

Klepněte pro větší obrázek 
Nádrže na střeše auta

V praxi to má fungovat tak, že horké výfukové plyny jsou nejprve ochlazeny a oddělí se voda. Následně procházejí „speciálními absorpčními materiály vyvinutými v EPFL“, kde dojde k izolaci oxidu uhličitého od ostatních plynů, jako je dusík a kyslík.

Poté je čistý oxid uhličitý extrahován a pomocí tepla, pocházejícího z motoru vozidla, stlačen, čímž dojde ke změně jeho skupenství na kapalinu. Ta pak může být uložena v nádrži připevněné ke střeše vozidla a následně (třeba během tankování) uložena na čerpací stanici.

Zatím jen pro náklaďáky

Ve stávajícím stavu je celý systém použitelný jen pro velká vozidla, jako jsou autobusy nebo nákladní vozy. Jeho součástí je totiž „kapsle“ o rozměrech 2 × 0,9 × 1,2 metrů a celé zařízení váží 7 % z celkového užitečného zatížení kamionu. Vědci počítají s tím, že touto cestou by mělo být možné recyklovat 90 % emisí oxidu uhličitého.

Systém zachycování CO₂ je v tuto chvíli pouze ve stádiu konceptu a jeho autoři odhadují, že realizace a nasazení v reálném světě bude trvat několik let. Dalším krokem bude vývoj prototypu pro vyzkoušení experimentálních prvků v praxi.

Pokud systém, vyvinutý švýcarskými vědci, bude možné nasadit do praxe, mohl by zpomalit nástup elektromobilů. „I když používání elektrických vozidel pro osobní dopravu může přispět ke zlepšení situace, snížení emisí z komerční dopravy – jako jsou kamiony nebo autobusy – je mnohem větší výzvou.“ konstatují v oficiální zprávě.

Hlavní výhodou tohoto systému je, že ho lze, na rozdíl od elektrických nebo vodíkových motorů, použít jako dodatečně instalovanou výbavu stávajících vozidel. Může tak zásadně neutralizovat jejich dopad na emise uhlíku.

Diskuze (34) Další článek: Našli jste závažnou bezpečnostní chybu v produktech Applu? Můžete získat odměnu až 33 milionů korun

Témata článku: Technika, Výzkum, Doprava, Evropa, Automobily, Globální oteplování, Ekologie, Znečištění, CO2, Zachycování, Nový způsob, EPFL, Vědec, Nádrž, Vozidlo, Oxid, Střecha, Nákladní vozidlo, Emise


Určitě si přečtěte