Oživeno 8. března 2023 | Máme tu dvě tvrzení týkající se potenciální české „gigafactory“, která částečně jdou proti sobě:
- Financial Times (paywall) píše, že Volkswagen zastavuje plány na vybudování továrny na výrobu baterií ve východní Evropě. Důvodem jsou pobídky, které automobilce nabídla vláda USA. Prý jsou natolik lákavé, že americká gigafactory dostala přednost. Článek také říká, že Volkswagen vyčkává, jak na americké pobídky zareaguje Evropská Unie.
- Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela na Twitteru píše, že česká strana o americkém projektu ví, ale na obdobný evropský projekt nemá vliv. Telefonicky to měl ministrovi potvrdit Martin Jahn z představenstva společnosti Škoda Auto, později to automobilka potvrdila v oficiálním prohlášení. „Zájem VW o výstavbu Gigafactory ve východní Evropě trvá a jednání i příprava projektu pokračují,“ uzavírá Síkela.
Ať už tato konkrétní situace dopadne jakkoliv, experti stále hlasitěji upozorňují, že Spojené státy jsou pro obdobné projekty celkově atraktivnější než Evropa. Američané v roce 2022 schválili dotace ve výši 369 miliard dolarů na podporu „zelené ekonomiky“. Aktuálně se začínají peníze rozpadat do jednotlivých projektů a stále častěji je vidět, že představují hrozbu pro evropskou ekonomiku. Dalším argumentem pro USA jsou ceny energií – nižší a stabilnější.
Pokračování 2 / 2
O krůček blíže k české gigafactory. Vláda podepsala memorandum s Volkswagenem
4. únor 2023 | Vláda ve středu schválila memorandum o porozumění s koncernem Volkswagen ve věci vybudování tzv. gigafactory, tedy továrny na výrobu baterií pro elektromobily. Dokument je nezávazný, jde o jakési ujištění, že česká strana má o tento projekt zájem.
Kontroverzi do projektu vnáší protesty, které se snaží projektu zabránit – nelíbí se blízkým obcím, ani pilotům, protože továrna má stát v prostoru záložního letiště Líně. Část zamýšlené plochy, kterou vlastní ministerstvo obrany, od roku 2000 na 99 let pronajímá firma PlaneStation. Stát by ji musel v případě výstavby ze smlouvy vyplatit.
Memorandum vychází námitkám vstříc: původní předpoklad sedmi tisíc zaměstnanců se snižuje na pět, rozloha areálu klesla ze 400 hektarů na 250 a součástí jednání je i náhrada za letiště (zachování provozu, přesun na náhradní dráhu, nebo zbudování nového letiště).
Otázkou ale je, zda tyto kompromisy nesnižují šance na získání spolupráce. Nicméně projekt je v chodu, v areálu probíhají geologické vrty, následovat bude biologický průzkum a dopadová studie. Jasno má být koncem března, kdy se Volkswagen vyjádří, jestli projekt umístí v Česku, v Polsku, na Slovensku či v Maďarsku. První baterie má továrna produkovat v roce 2027.
Volkswagen plánuje šest podobných továren. Už dříve se nechal slyšet, že volba lokality bude záviset na asi stovce kritérií, jako jsou infrastruktura, logistika, dostupná pracovní síla, zelená energie nebo podmínky případné vládní podpory.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Chci Premium a Živě.cz bez reklam
Od 41 Kč měsíčně