Objev nedávné sopečné erupce na Marsu podporuje představu podzemního života

• Odborníci se domnívali, že Mars je už dlouhé miliony let vulkanicky klidný a tichý
  • Teď se to ale zásadně změnilo
  • Satelity vystopovaly místo pokryté vyvřelinami, které vypadají velmi mladě

Na povrchu Marsu není možné přehlédnout velmi výrazné stopy vulkanické aktivity, včetně obrovského vulkánu Olympus Mons. Některé z pravěkých marťanských vulkánů soptily velice dlouho.

Mysleli jsme si ale, že je to dávná záležitost a že rudá planeta je už dlouhé miliony let vulkanicky klidná a tichá. Teď se to ale zásadně změnilo. Satelity na orbitě Marsu vystopovaly místo pokryté vyvřelinami, které vypadají velmi mladě. Jejich stáří by mohlo být kolem 53 tisíc let.

Odborníci se doposud většinou shodovali, že vulkány Marsu soptily především v době před 4 až 3 miliardami let, tedy relativně brzy po vzniku planety. Během posledních milionů let měl Mars úplně vyhasnout.

Pravidla hry teď ale mění objev vyvřelin v oblasti Cerberus Fossae na Elysium Planitia. Jde o tmavé horniny, které pokrývají území o délce asi 32 kilometrů a šířce asi 13 kilometrů. Podle vědců jde o mimořádný nález, který nemá jinde na Marsu obdobu.

Musela to být pořádná rána!

David Horvath z americké University of Arizona a jeho spolupracovníci odhadli stáří těchto hornin, tedy asi 53 tisíc let, na základě krajiny v okolí a počtu malých kráterů v inkriminovaných horninách. Dotyčné vyvřelé horniny přitom zřejmě nevznikly při výtoku lávy, ale při explozivní, pyroklastické erupci.

Jak uvádí Horvath, musela to tehdy být pořádná rána. Materiál se při ní dostal do atmosféry Marsu, až do výšky 10 kilometrů. Pozornost vědců upoutalo i to, že se tato oblast s vyvřelinami nalézá velmi blízko u velkého impaktního kráteru, který je zřejmě nejmladší z velkých na povrchu Marsu. Není prý vůbec vyloučené, že tyto dva jevy spolu souvisejí. Jejich stáří je přinejmenším podobné.

Případná nedávná vulkanická aktivita na Marsu nezajímá jen seismology. Soptění by totiž mohlo udržovat vhodné podmínky pro existenci podzemních organismů na rudé planetě. Ohřívá horniny a pohání geologické cykly látek, které jsou důležité pro živé organismy.

Podle Horvatha mohly vhodné podmínky pro organismy vznikat především tam, kde setkávalo žhavé magma a mrazivý led. Tam taky bude zajímavé pátrat po případných marťanských organismech.

Váš názor Další článek: Už i Facebook bude vyžadovat, abyste si text před sdílením přečetli

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Mars, Mimozemský život, Satelit, Geologie, Sopka, Sopečná erupce, Elysium Planitia, Objev, University of Arizona, Erupce, Milióny let, Cerberus Fossae, Marsa, Hornina, Stáří, OBJ, Olympus Mons, Satelitní komplety na Heureka.cz

Srovnávací test chytrých hodinek do 2000 Kč. Dříve vyhozené peníze, dnes už ty nejlepší dávají smysl

Vybrali jsme osm chytrých hodinek s cenou maximálně 2 000 Kč. Díky nim můžete mít všechny notifikace hezky po ruce, případně vědět, jak moc jste se dnes hýbali nebo jak dobře, či špatně jste spali.

SrovnáníHodinky
Vyrobte si elektřinu sami. S dobře vybranou fotovoltaikou vás nebude trápit zdražování, Rusko a vlastně ani vlastní stát

Zdražení se na nás valí ze všech stran a nejvíce se týká energií. Ať už je to plyn, pohonné hmoty, nebo elektřina. Z těchto tří můžete nejvíce zahýbat právě s elektřinou, a to investicí do fotovoltaické elektrárny. Podívejme se objektivním pohledem, pro koho je vhodná, a komu se naopak vůbec nevyplatí.

EnergetikaFotovoltaika
Přehledně: Ceny drahých grafik v Česku výrazně padají, hlavní důvody teprve přijdou

** Ceny karet se začínají přibližovat těm stanoveným AMD a Nvidií ** V nižších třídách se už vyplatí grafiky koupit ** U high-endu je ale rozumnější chvíli počkat na novou generaci

Cenový přehled

Recenze reMarkable 2. Geniální zápisník, úžasná technologie a e-ink rychlejší než iPad

** Hybrid tabletu a čtečky je špičkovým kusem hardwaru. ** Výrazně se omezuje na použití jako zápisníku a čtení. ** Ani u tohoto typu zařízení se nevyhneme předplatnému.

reMarkableE-inkTesty