Objevili chladnou super-zemi u slavné Barnardovy hvězdy

• Astronomové objevili exoplanetu u jedné z nejbližších a nejslavnějších hvězd
  • Konkrétně jde o Barnardovu hvězdu
  • Exoplaneta má hmotnost nejméně 3,2 Země

Astronomové objevili exoplanetu u slavné Barnardovy hvězdy, která se nachází ve vzdálenosti 6 světelných let od nás v souhvězdí Hadonoše. Po Alfě Centauri je to nejbližší hvězdný systém od nás a nejbližší „samostatná“ hvězda. Exoplaneta Barnardova hvězda b má hmotnost nejméně 3,2 Země a okolo hvězdy oběhne jednou za 232 dní.

Barnardova hvězda je červeným trpaslíkem. Je mnohem méně hmotná a chladnější než Slunce. Planeta se sice pohybuje 2,5krát blíže než Země okolo Slunce, ale vzhledem k parametrům hvězdy je to už velmi chladná oblast.

Pokud by se jednalo o kamennou planetu a neměla atmosféru, byla by teplota na jejím povrchu někde okolo -170 stupňů Celsia. Atmosféra planety může teplotu zvýšit, ale může být také tak velká a hustá, že se bude jednat o svět podobný spíše menšímu Neptunu. To dnes nevíme, ale blízkost hvězdy od nás dělá z planety ideální cíl pro další výzkum.

Klidná hvězda

Červení trpaslíci obvykle vyzařují velké množství ultrafialového záření a dochází u nich k velkým erupcím. Barnardova hvězda je možná až 10 miliard stará a velmi klidná, což usnadnilo objev planety.

Barnard’s star b (Barnardova hvězda b) byla objevena měřením radiálních rychlostí v rámci projektu Red Dots. Ten navázal na projekt Pale Red Dot, který v roce 2016 vedl k objevu exoplanety u nejbližší hvězdy od Slunce Proximy Centauri.

Vědci pozorovali hvězdu každou dostupnou noc spektrografem CARMENES, který se nachází na španělské observatoři Calar Alto severně od města Almería. Kromě toho využili měření ze dalších spektrografů dohromady za 20 let.

Slavná hvězda s největším pohybem

Při pohledu na hvězdné nebe se může zdát, že je neměnné. Ne nadarmo se hvězdám říká stálice. Souhvězdí vypadají dnes stejně, jako vypadaly před několika lety. Ale je to omyl. Hvězdy mají svůj vlastní pohyb. Kdybychom se mohli vrátit do časů dinosaurů, hvězdné nebe bychom nepoznali. Barnardova hvězda má ze všech hvězd největší vlastní pohyb – za rok to dělá více než 10 obloukových vteřin.

Příběh Petera van de Kampa

Na začátku 60. let oznámil astronom Peter van de Kamp, že okolo Barnardovy hvězdy obíhá exoplaneta. Později našel další údajnou planetu. Jeho objevy ale astronomická obec do jeho smrti v roce 1995 neuznala. Současný objev s tím nesouvisí. Van de Kampovy planety byly obří světy s dobou oběhu v řádu mnoha let.

Van de Kamp měl planety objevit astrometrií. Barnardova hvězda b byla objevena měřením radiálních rychlostí. Obě metody mají společný základ.

Vycházejí z toho, že planeta má nemalou hmotnost a gravitačně ovlivňuje pohyb své hvězdy okolo společného těžiště. Zatímco v případě astrometrie se to projeví v pohybu hvězdy po obloze, v případě měření radiálních rychlostí ve spektru hvězdy.

Zdroj: Nature

Diskuze (4) Další článek: Facebook si najal PR firmu, která psala negativní články o Googlu nebo Applu

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Exoplanety, Slunce, Pohyb, Slunce Proximy, Nejbližší hvězda, Super, Nemalá hmotnost, Společný základ, Ideální cíl, Bar, OBJ, Red Dots, Radiální rychlost, Oblouková vteřina, Velká erupce, SUP, Hmotnost, Svět podobný, Obří svět, Světelný rok, Hvězdné nebe

Týden Živě: Jaký ohebný telefon bychom si koupili a co musíte vědět o Webbově teleskopu

** Novinky na trhu s ohebnými telefony ** Webbův teleskop pro úplné zelenáče ** Souhrn událostí končícího týdne

Týden ŽivěVideo
Zjistili jsme, zda má smysl druhý ventilátor chladiče procesoru. Odpověď je složitější, záleží na situaci

Někteří výrobci uvádí chladiče i ve dvouventilátorové verzi, jiní prodávají kity s druhým ventilátorem. Vyplatí se ale připlácet?

Procesory

QR kódy jsou skvělý pomocník, ale i zlý pán. Tohle jsou nejčastější podvody, které vás mohou připravit o peníze

** Čtvercový grafický kód usnadňuje život už mnoho let ** S rostoucí oblibou a využitím přibývá i podvodů ** Nejčastěji jsou podvody zaměřeny na podstrčení falešného kódu

PodvodQR kódBezpečnost
Mexické drogové kartely používají drony s malými bombami. Odhození a zásah rovnou nafilmují

** Mexické drogové kartely využívají pozoruhodné nekonvenční zbraňové systémy ** Patří mezi ně rovněž drony v mnoha podobách ** Nedávno zveřejněné video zachycuje útok dronu shazujícího malé bomby

MexikoDrogyZbraně

Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

ZajímavostiÚložiště
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček