dejte tam nove usporne motory a je to naopak zase vyborne letadlo, staci vymyslet novou generaci motoru
Motory se dají dát nové i na jiná letadla, velké letadlo prostě bude provozně dražší, když poletí prázdné než menší. Ekonomicky zajímavé je, když je ideálně plně obsazené a na to právě A380 narážela, kdy prostě aerolinky nedokázaly ty letadla naplnit tak aby byly ekonomičtější na let (ne na sedačku)
to letadlo je vyrobeno z dobrych materialu - nebude problem tam treba mit za 10 let uplne novou gen motoru a zase se to vyplati provozovat, ted je to tusi jakoby 2,5 L/osobu / 100km spotrebatreba ten Trumpuv Boeing 757 tam ma uplne novy motor, RR tusim, pritom meli GE, letadlo pochazi z uplne jine generace ..
S materiály souhlasím - u A380 používali GLARE a další kompozity pro snížení váhy.Mimochodem - tohle Boeing svého času zesměšňoval. Až když viděli o kolik jim Airbus utekl, tak se rozhodli pro "revoluci" a svůj B787 udělali přibližně z 50% z kompozitů (A380 je asi 25% kompozitní). Že to není tak jednoduché poznali hned a B787 měl asi 3 roky zpoždění - takže slogan "dreamliner" se parodoval na "7-late-7 nightmare".Nové motory by jistě pomohly. I když jak se motory zdokonalovaly, tak to 4-motorákům spíš uškodilo. Dvoumotorová letadla jsou v zásadě úspornější, ale měla velký handicap ve specifikaci ETOPS (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards). Když začali s konstrukcí A380 tak bylo nejčastější ETOPS-60 (letadlo muselo vždycky letět po trase aby nejbližší použitelné letiště bylo blíž než 60 minut). Takže zvlášť při letech přes moře nemohl dvoumotorák po nejkratší trase a musel mít letový plán tak, aby to dodržel. To se ale změnilo a tahle výhoda je pryč. V současnosti má nejvyšší ETOPS model A350 (ETOPS-370). S tím už by dokázal snad přeletět i Antarktidu....
Propadák to určitě nebyl. Účetně sice nedosáhli bodu zvratu, ale vyvinuli nové technologie a výrobní postupy, které použili dále při výrobě A350 (podle mě aktuálně nejlepší letadlo co se vyrábí a které je obchodně velice úspěšné - zvlášť ve srovnání s tím jak se trápí Boeing). Pokud letíte s A350, tak máte hodně podobný pocit jako s A380.Často se A380 srovnává s B747. Jednou jsem měl možnost letět s A380 do Dubaje a pak přestoupit na B747 do Bangkoku. Těch 40 let co ta letadla dělí je obrovsky znát a bylo to jako přestoupit z nového BMW do Škody 120.Jako cestující doporučuji jak A380 tak A350.Z hlediska výrobce to vidím tak, že konstrukcí A380 získali know how které dále používají, a které jim dále vydělává. Takže určitě žádný propadák. Kromě toho i aerolinky teď vrací do provozu i ty A380 u kterých se předpokládalo že půjdou de šrotu. Myslím že Emirates by rádi koupili další, kdyby byly k dispozici.
Rozhodne souhlas. Projektove to svym zpusobem propadak byl, ale jinak je to nadherne, pohodlne a prostorne letadlo. U letadel je to trosku jako u aut. Uplne jnak se jede v nejakem malem prditku nez ve velkem korabu. Let je mnohem plynulejsi. A bar ci sprcha na palube jsou naprosto uzasne. Osobne bych byl moc za aby udelali NEO verzi, mam dojem ze za par let nastane opet problem co byl drive, tudiz ze nebudou sloty na letistich. Sice se business travel omezuje, ale turismus rozhodne neupada. A sice A350 nebo B787 jsou take dobra letadla, tak prece jenom, na velikosti zalezi. Mam stesti ze s A380 jsem letlel nescetnekrat, ziju v Au (odsud je vsude daleko, tak jich sem lita dost) a je to radost tim letet (zvlast kdyz clovek leti se spolecnosti ktera ma na horni palube bar).
To závidím, že jste použil i ten bar a sprchu (business class?). Já seděl vždycky jenom v ekonomické třídě, ale i tak to pro mě byl vždycky zážitek.S tou kapacitou máte určitě pravdu. Před časem jsem někde četl, že Tim Clark (Emirates) sondoval u Airbusu, jestli by se ještě nedala obnovit výroba. V Dubaji volné sloty nejsou a přistává tam jedno velké letadlo za druhým po celých 24 hodin (včetně noci) - takže by rozdělili provoz z A380 do několika menších letadel je nereálný. Ale stejně nejde obnovit výroba - výrobní linka je rozebraná.
Poslední kus sjel z linky 2021 a ony budou létat ještě dlouho, i v 30. letech. Ehm...?
Určitě ano.
V cem vidite problem? Letadla maji zivotnost hodne pres 30 let. Navic A380 letaji dlouhe trate, nejvetsi problem s zivotnosti letadel je pocet cyklu (vzlet/pristani, kdy se trup tlakem vzduchu v kabine roztahuje ve vysce a zase smarkava kdyz je na zemi). Takze zatimco takoca 737 ma klidne vic jak 6 cyklu za den, tak 380 ma jeden az dva. Ja bych se nebal dobrou spolecnosti, co nesetri na udrzbe, letet v A380 ani ve 40. letech.
"Letadla maji zivotnost hodne pres 30 let" No právě proto je ta stať v článku tak podivná. Není co vyzdvihovat na tom, že v 30. letech budou ještě A380 létat. Očekává se, že budou dost možná i v 50. letech, ne?
Nevýhodou jsou i 4 motory, což významně zvyšuje náklady na údržbu.
To ale zase znamena spolehlivost na dlouhe lety. A kapacita letadla nabere vic platících. A v tom byl problém. Casto se kapacita nenaplnila tak, aby nebylo ekonomičtější pouzit letadlo s nižší kapacitou. B747 bylo treba ekonomičtější na sedacku ale 550 lidi do ni nenacpes. Vypravit plnou A380 bylo levnejsi nez dvě menší letadla s kapacitou jedne A380
Názor byl 1× upraven, naposled 18. 1. 2025 14:32
Ano budí to úžas, lidi to nadšeně sledují s otevřenými ústy, do kterých jim tato letadla stříkají karcinogenní sračky.
Nebuď debil...
To sa nedá, tak sa narodil
vyrobna vada:P
Treba ne. Treba jen prehnal to "nadsene sledovani". :o))))
Cože ?
A vite ze kazde auto Vam tech sracek do huby chri mnohem vic? A380 spotrebuje pod 3l paliva na 100km.Kdyz to porovnate s beznym autem, nebo nedej boze s elektroautem treba v nemecku, co jezdi na uhli, tak ty letadla jsou opravdu pozehnani.
3l na 100km na osobu samozrejme.
Přečtěte si jeho ostatní příspěvky a pochopíte co to je za magora.
To máte sice pravdu, ale na druhou stranu proudový motor nemá žádný katalyzátor, filtr pevných částic apod. Tipl bych se, že spaliny, které jdou ven přímo bez jakékoliv "eko" úpravy, budou obsahovat škodlivé sloučeniny, saze apod. Takže diskutér výše to napsal sice velmi osobitě, ale myslím si, že na tom něco bude.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.