Obří asteroid, který minul Zemi, má dva měsíce!

• V pátek prolétl okolo Země asteroid Florence
  • Jeho průměr je asi 4,5 km
  • Radarový průzkum odhalil, že má dva měsíce

V pátek 1. září nás minul asteroid Florence o průměru necelých 5 kilometrů. Nejmenší vzdálenost mezi námi a asteroidem byla dostatečných 7 milionů kilometrů, takže žádné riziko kolize nehrozilo.

Na druhou stranu to bylo dostatečně blízko, aby se astronomové mohli podívat asteroidu trochu více na zoubek.

Drtivou většinu asteroidů vidíme jen jako světelné body. Od hvězd je lze rozlišit pouze na základě jejich pohybu na hvězdném pozadí.

Podrobněji lze prozkoumat asteroidy kosmickými sondami nebo radarově v době, kdy prolétají okolo Země.

Průlet asteroidu Florence sledovaly dva radioteleskopy: Goldstone (Kalifornie) o průměru antény 70 m a Arecibo (Portoriko) o průměru přes 300 metrů.

Na základě radarových snímků se podařilo upřesnit velikost tělesa (na cca 4,5 km) a zjistit, že na povrchu bude několik větších kráterů.

Vědci ale také objevili dva měsíce! Jejich velikost bude 100 až 300 metrů. Vnitřní měsíc oběhne okolo Florence za 8 hodin, vnější za 22 až 27 hodin.

Asteroidy s měsíci nejsou zase tak vzácné. Někdy je velikost obou těles dokonce tak podobná, že se mluví o dvojité (binární) planetce.

Měsíc má asi 60 blízkozemních planetek. Oběžná doba vnitřního měsíce je ale ze všech měsíců blízkozemních planetek nejkratší.

Vesmírný provoz u Země

Hledání nových asteroidů je stále dokonalejší. Automatické dalekohledy pročesávají celou oblohu a nacházejí desítky nových asteroidů ročně.

Na přehled následujících průletů asteroidů okolo Země se můžete podívat na webu NASA.

V tabulce je název objektu, datum průletu, vzdálenost od Země i rychlost asteroidu vůči Zemi.

Vzdálenost je udávána v AU (1 AU je střední vzdálenost Země od Slunce – 149 600 000 km) nebo v LD (1 LD je střední vzdálenost Měsíce od Země – 384 tisíc km).

Například 12. října nás mine asteroid 2012 TC4 ve vzdálenosti 49 900 km. Jeho velikost je 12 až 27 metrů.

Takhle zachytil asteroid Florence amatérský astronom – video zachycuje pohyb asteroidu po obloze v průběhu tří hodin.

Zdroj: JPL

Podívejte se také na simulaci která ukazuje, co by se při dopadu asteroidu na Zemi odehrálo v atmosféře:

Témata článku: Vesmír, Bezpečnost, Země, Výzkum, Astronomie, Zajímavosti, Měsíc, Slunce, Sluneční soustava, Asteroidy, Florenc, Druhá strana, Oběžná doba, Kalifornie, Amatérský astronom, Průlet asteroidů, Portoriko, Nejmenší vzdálenost, Střední vzdálenost, Průměr, Vzdálenost, Planetka, Průlet, Drtivá většina, Velikost

• radon 5. 9. 2017 9:45:55
    udivuje mne, že 4,5 km těleso už má dostatečnou gravitaci, aby si kolem...
  • Arctia 4. 9. 2017 12:01:29
    "Měsíc má asi 60 blízkozemních planetek." No trochu me to ze zacatku...
  • boldcore 4. 9. 2017 11:43:50
    Hmm, podla mna je starsi.

CCleaner: Ještě větší průšvih, než jsme si mysleli