Ruská letecká společnost Volga-Dnepr Airlines odstavila po nehodě v Novosibirsku všechny své stroje An-124 Ruslan. Dopravce, zaměřující se na nákladní přepravu, ve středu 25. listopadu oznámil ruským leteckým úřadům své rozhodnutí okamžitě uzemnit všech osm svých letadel tohoto typu, informuje The Loadstar.
Dle obchodního ředitele Konstatina Vekšina chce firma tímto krokem ukázat, že je „odpovědnou leteckou společností, pro kterou je bezpečnost na prvním místě.“ Kromě odstavení tohoto typu stroje zahajuje také interní a nezávislé vyšetřování nedávného incidentu.
Havárie Ruslanu
O havárii Ruslanu, ke které došlo v pátek 13. listopadu, informoval prakticky okamžitě server The Aviation Herald. Nákladní stroj s registrací RA-82042 odstartoval z dráhy 25 ruského mezinárodního letiště Novosibirsk-Tolmačovo ve 12:08 místního času. Jeho cílem měla být rakouská Vídeň, kam z jihokorejského Soulu vezl 83,5 tun autodílů.
Během stoupání ve výšce kolem 1800 stop (cca 550 metrů) došlo ke ztrátě signálu odpovídače a rádiové komunikace. Posádka se rozhodla pro nouzové přistání – okruhem se přiblížila a následně úspěšně přistála na stejné dráze, ze které odstartovala. Přistání lze označit jako hladké, nicméně čtyřmotorový obr nezpomaloval tak, jak by měl, a nakonec asi o 300 metrů přejel konec dráhy.
Letoun utrpěl značné poškození křídel a podvozku. Dobrou zprávou bylo alespoň to, že ze čtrnácti osob, které se nacházely na palubě, nebyl nikdo zraněn. Po nehodě se nedařilo vypnout motor číslo 1, který tak běžel ještě další tři hodiny. Do Novosibirsku byl vyslán podpůrný tým s vybavením nutným k posouzení poškození a přesunutí letadla mimo přistávací dráhu.
Proč letoun havaroval?
Jak se ukázalo později, svědci při vzletu zachytili kouř, jdoucí z motorů číslo 3 a 4. Z letadla také upadla blíže nespecifikovaná součástka a poškodila střechu jednoho z domů. Později kapitán letadla v rozhovoru uvedl, že motor číslo 2 během vzletu po zatažení podvozku ve výšce asi 300 metrů explodoval. Jeho trosky poté poškodily plášť stroje a v něm uloženou kabeláž.
To bylo důvodem, proč došlo nejen ke ztrátě signálu transpondéru a rádiové komunikace, ale i všech elektrických systémů včetně přístrojů, brzd, obracečů tahu a další avioniky. Letadlo sice zůstalo ovladatelné, nicméně po hladkém přistání kvůli nefunkčním brzdám, spoilerům a obracečům nebylo schopné včas zastavit.
Hlavní otázkou, která nyní stojí před vyšetřovateli leteckých nehod, je důvod exploze jednoho z motorů. Provozovatel se k uzemnění všech strojů rozhodl bez ohledu na skutečnost, že jejich kapacita byla vyprodaná na dlouhou dobu dopředu. „Nezajímá nás, o jaké příjmy přijdeme – v tuto chvíli to ani není relevantní. Bezpečnost je důležitější než jakékoli potenciální výhody.“ uvedl Vekšin.
Firma očekává, že výsledky vyšetřování příčin nehody bude mít k dispozici v rámci několika týdnů. „Víme, která část selhala, ale je třeba provést velmi důkladné šetření.“ vysvětluje obchodní ředitel. Následně bude nutné zkontrolovat všechny stroje, aby se podobná událost nemohla opakovat.