Obří skládačka: Na Floridě staví nejsilnější raketu pro cestu ke Slunci

• Na Mys Canaveral dorazily přídavné boostery pro raketu Delta IV Heavy
  • V létě 2018 vynese raketa do vesmíru kosmickou sondu Parker Solar Probe
  • Sonda prolétne okolo Slunce

Začátkem srpna připlula na Mys Canaveral loď MV Delta Mariner. Z továrny v Alabamě přivezla dva boostery pro stále ještě nejsilnější raketu světa – Delta IV Heavy.

Ke startu rakety dojde až za rok. Do vesmíru vynese sondu Parker Solar Probe pro výzkum Slunce.

Booster má na délku 41 metrů a průměr 5,1 metrů. První stupeň rakety se skládá z těchto dvou boosteru a centrálního stupně.

Po startu pracuji všechny tři rakety 44 sekund při plném tahu. Poté dojde ke snížení tahu centrálního stupně na 55 % kvůli úspoře paliva. Oba přídavné boostery se vypínají a odpojují po 242 sekundách letu. Centrální stupeň pracuje o 86 sekund déle.

Delta IV Heavy odstartovala do vesmíru poprvé v roce 2004. Celkem má za sebou 9 startů. Ten poslední proběhl v červnu 2016. Ve většině případů vynesla na oběžnou dráhu tajné armádní družice od National Reconnaissance Office.

V prosinci 2014 letěla s kosmickou lodí Orion. Testovací let byl první a poslední v této sestavě. Příště už poletí Orion s připravovanou raketou SLS.

Témata článku: Vesmír, Technika, Výzkum, Slunce, Raketa, Parker Solar, Stupeň, Canaveral, Testovací let, První stupeň, Florida, Mys Canaveral, Alabama, National Reconnaissance, SLS, Kosmická sonda, Oběžná dráha, Delta IV Heavy, Orion, Kosmická loď, Skládačka

Jak vlastně vznikají planety z kosmického prachu?

** Astronomové zveřejnili výsledky fascinujícího pozorování, které zpřesní naše teorie a modely vzniku planetárních soustav ** Pomocí chilské soustavy radioteleskopů ALMA se jim podařilo získat velmi detailní snímek hvězdy V1247 Orionis ** Díky výjimečnému rozlišení měli příležitost jako první spatřit chráněné zásobárny prachu v mladé planetární soustavě