Obří skládačka: Na Floridě staví nejsilnější raketu pro cestu ke Slunci

• Na Mys Canaveral dorazily přídavné boostery pro raketu Delta IV Heavy
  • V létě 2018 vynese raketa do vesmíru kosmickou sondu Parker Solar Probe
  • Sonda prolétne okolo Slunce

Začátkem srpna připlula na Mys Canaveral loď MV Delta Mariner. Z továrny v Alabamě přivezla dva boostery pro stále ještě nejsilnější raketu světa – Delta IV Heavy.

Ke startu rakety dojde až za rok. Do vesmíru vynese sondu Parker Solar Probe pro výzkum Slunce.

Booster má na délku 41 metrů a průměr 5,1 metrů. První stupeň rakety se skládá z těchto dvou boosteru a centrálního stupně.

Po startu pracuji všechny tři rakety 44 sekund při plném tahu. Poté dojde ke snížení tahu centrálního stupně na 55 % kvůli úspoře paliva. Oba přídavné boostery se vypínají a odpojují po 242 sekundách letu. Centrální stupeň pracuje o 86 sekund déle.

Delta IV Heavy odstartovala do vesmíru poprvé v roce 2004. Celkem má za sebou 9 startů. Ten poslední proběhl v červnu 2016. Ve většině případů vynesla na oběžnou dráhu tajné armádní družice od National Reconnaissance Office.

V prosinci 2014 letěla s kosmickou lodí Orion. Testovací let byl první a poslední v této sestavě. Příště už poletí Orion s připravovanou raketou SLS.

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Slunce, Raketa, Alabama, Florida, Orion, Oběžná dráha, Skládačka, Kosmická loď, SLS, Stupeň, První stupeň, Kosmická sonda, Mys Canaveral, Delta IV Heavy, National Reconnaissance, Parker Solar, Testovací let

• BlackRider 11. 8. 2017 9:58:10
    Akorat ze az bude startovat, tak uz nebude nejsilnejsi. Falcon Heavy bude...
  • Roman Langer 11. 8. 2017 9:05:56
    Doufám, že poletí v noci, aby neshořela! :-D

Americké transportní vrtulníky Chinook dostanou nové svaly

** Flotila vrtulníků Chinook se dočká významné modernizace ** Chinooky budou vybaveny novými technologiemi, díky nimž jejich trup dostane lepší svaly ** Hravě tak unesou mnohem těžší náklady než dosud

Dnes | Mihulka Stanislav

Co je realita a fikce? Brzy to nepoznáme. A.I. ze Stanfordu tvoří fotky z neexistujících měst

** Fotografii každý vnímá jako jednoznačný důkaz ** časem to ale přestane platit ** Strojové učení se totiž neustále zdokonaluje

Včera | Čížek Jakub | 7

Měsíc měl magnetické pole přes 2 miliardy let

** Dnešní Měsíc má jenom velmi slabé magnetické pole, ale dříve tomu bylo jinak ** Magnetické pole Měsíce svého času bylo dokonce silnější, než je současné magnetické pole Země ** Někdy v době před 3 miliardami let však prakticky vyhaslo... nebo ne?

Včera | Mihulka Stanislav | 4