Obří skládačka: Na Floridě staví nejsilnější raketu pro cestu ke Slunci

• Na Mys Canaveral dorazily přídavné boostery pro raketu Delta IV Heavy
  • V létě 2018 vynese raketa do vesmíru kosmickou sondu Parker Solar Probe
  • Sonda prolétne okolo Slunce

Začátkem srpna připlula na Mys Canaveral loď MV Delta Mariner. Z továrny v Alabamě přivezla dva boostery pro stále ještě nejsilnější raketu světa – Delta IV Heavy.

Ke startu rakety dojde až za rok. Do vesmíru vynese sondu Parker Solar Probe pro výzkum Slunce.

Booster má na délku 41 metrů a průměr 5,1 metrů. První stupeň rakety se skládá z těchto dvou boosteru a centrálního stupně.

Po startu pracuji všechny tři rakety 44 sekund při plném tahu. Poté dojde ke snížení tahu centrálního stupně na 55 % kvůli úspoře paliva. Oba přídavné boostery se vypínají a odpojují po 242 sekundách letu. Centrální stupeň pracuje o 86 sekund déle.

Delta IV Heavy odstartovala do vesmíru poprvé v roce 2004. Celkem má za sebou 9 startů. Ten poslední proběhl v červnu 2016. Ve většině případů vynesla na oběžnou dráhu tajné armádní družice od National Reconnaissance Office.

V prosinci 2014 letěla s kosmickou lodí Orion. Testovací let byl první a poslední v této sestavě. Příště už poletí Orion s připravovanou raketou SLS.

Témata článku: Technika, Vesmír, Výzkum, Slunce, Raketa, Alabama, Florida, Orion, Oběžná dráha, Skládačka, Kosmická loď, SLS, Stupeň, První stupeň, Kosmická sonda, Mys Canaveral, Delta IV Heavy, National Reconnaissance, Parker Solar, Testovací let

• BlackRider 11. 8. 2017 9:58:10
    Akorat ze az bude startovat, tak uz nebude nejsilnejsi. Falcon Heavy bude...
  • Roman Langer 11. 8. 2017 9:05:56
    Doufám, že poletí v noci, aby neshořela! :-D

Sondy Voyager už jsou čtyřicet let na cestě. Nesou důkazy o lidském životě

** Dnes uplynulo 40 let od startu sondy Voyager 2 ** Ta během své mise jako jediná v historii lidstva mise navštívila orbity hned čtyř planet ** Za dva týdny oslaví stejné výročí i sonda Voyager 1

Dnes | Schwarzman Marek

Průhledné solární bloky tvoří strukturu budovy a zároveň dodávají elektřinu

** Nový vědecký „startup“ vyvinu unikátní formu solárních bloků ** Solární bloky poskytují průhlednou a pevnou strukturu pro stavbu budov, ale díky Slunci zároveň dodávají elektřinu ** Integrované řešení může nahradit nebo doplnit klasické solární řešení na střeše

Včera | Javůrek Karel | 4

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

** Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů ** Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic ** Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových