Kazdej ma neco. My zase mame high-tech vicka na pet lahvich.
Zatímco EU je skvělá v házení podnikatelům klacku pod nohy a v byrokracii, svět si jde svým tempem a nechává nás pozadu. Vždyť si uvědomme, jak by unie zametla s Muskem, kdyby chtěl podnikat v Evropě - poslanci a orgány EU by slintali blahem, jak mu mohou nastavit mantinely a v podstatě mu znemožnit podnikání. (Viz třeba jak unie uzákonila pravidla pro umělou inteligenci.)Vzhledem k tomu, že se západní Evropa ideologicky zbláznila a dělá iracionální rozhodnutí, se z unie stalo nebezpečné zvíře, které je třeba zabít.
Takže proto se nepostavila ta Teslácká Gigafactory u Berlína. Ne, počkat...
no ona se taky malem nepostavila
Tesla je už velká korporace s armádou právníku.Obecně, regulace mají často zhoubnější efekt na malé začínající firmy, protože ty nemůžou ukázat na regulaci a říct desítkám právníků “trhej” (ok, říkají spíš “zařiďte to, ať to nějak splňujeme”Jenže v okamžiku kdy zde regulace zabíjí/brzdí sturtupy, tak z nich nevyrostou tesly, googly,… a pak tu tesla z USA staví “montovny” místo toho aby tu byly evropské tesly.Samozřejmě neplatí absolutně že tu nic nemůže vzniknout, jen jsou menší šance.
Bohužel postavila... 3-[
Jediný kdo se tu ideologicky zbláznil jsou fanatické Elondezole.Pokud se budeme držet tématu, v US existují daleko silnější regulace, především proto, aby se nápady miliardářů jako Musk drželi v chodu. Nejen že US přímo nařizuje svým institucím posílat satelity na orbitu se SpaceX, ale zároveň zakazuje soukromým firmám export satelitních technologií takovým způsobem, že to znemožní starty mimo půdy USA u celé řady satelitních platforem. Efekt je takový, že Američtí výrobci satelitů opustili sektor nebo se stali závyslími na vojenských kontraktech a soukromou sféru přebrali ti Evropští.
Itar, to je tuším ta regulace co omezuje vývoz technologií z kosmonautiky do zahraničí. Na rozdíl od tvé konspirace nevznikla kvůli Muskovi atd. ale za studené války. Důvod její existence je spíš aby se US vojenské technologie nedostávaly k nepřátelům US režimu. Krom nosičů a satelitů reguluje například i ponorky, plynové turbíny, znraně, munici,…Je pravda že podíl USA na trhu satelitních technologii kvůli ITAR klesl (z 83% na 50% v 2008), jenže legislativa umožňující omezení dopadů ITAR na satelitní technologie byla schválena 2013…
To je manipulace. Satelity byly do ITARu zahrnuty až v roce 1999 a ono omezení dopadů z roku 2013 platí jen pro méně vyspělé technologie, které nejsou konkurenceschopné s komerčně dostupným Evropským řešením. A že to platí i pro Evropu, která fakt není nepřítelem USA, byl bizár od samého začátku.A hlavně, tak jako tak je zřejmé, že jsou v USA silnější regulace než v EU. Důvod (nebo záminka) jsou irelevantní.
Manipulace je leda tak tvoje konspirační teorie o házení to na Muska a podobné miliardáře. SpaceX vznikla 2002, Blue Origin 2000. Určitě kvůli nim někdo schvaloval aktualizaci Itaru ve 1999 když nikdo nevěděl co tu bude za pár let.Pokud bys to hazel na ULA (tehdy Boeing a Lockheed Martin) dal by ses brát vážně
Ty jsi blbej jak Foltýn
Neurážej Foltýna 😝
už se aspoň ArianeGroup nebo ESA chystá k vývoji znovupoužitelných raket, nebo se bude stále spoléhat na štědré dotace od evropských států?
Elondezole na první pohled.Takže, zvupoužitelné rakety fakt není něco, co vymyslel Musk. Arianespace o nich uvažuje od svého založení, tedy už asi 40 let. Ale dopadá to pořád stejně. Nevyplatí se to, pokud Evropské státy negarantují desítky startů ročně, jako to dělá US pro SpaceX. To ale Evropské státy odmítají.Tedy naopak, Ariane nejsou znovupoužitelné nosiče právě proto, že nepobírají štědré dotace od evropských států.
1. to, že mám Teslu neznamená, že jsem nějaký nekritický obdivovatel Muska2. že někdo o něčem uvažuje 40 let neznamená, že to má vyřešené3. ArianeGroup musí nabídnout levné starty, aby mohla konkurovat SpaceX a i soukromé firmy si mohli dovolit poslat svůj satelit nahoru. Pokud čeká na garance, tak je vidět, že funguje jen na základě dotačních titulů, ne na základě poptávky.
Jste fanantickým odivovatelem Muska protože ani nechcete pochopit cokoliv, co odporuje jeho vizím.Vypouštění satelitů znovupoužitelnými raketami prostě nejsou levné v případě, že instituce negarantují desítky startů ročně. Jen pro soukromý sektor se to nikdy nevyplatí, investice se nikdy nevrátí.Naopak kombinovat více satelitů do jednoho startu, jako to dělá Arianespace a Ariane 6 je pro to nejlepší raketa na světě, je skvěle ověřená praxe, jak snížit ceny na vypouštění satelitů pro soukromou sféru.
Názor byl 1× upraven, naposled 8. 7. 2024 08:09
"Vypouštění satelitů znovupoužitelnými raketami prostě nejsou levné" mate pro to nejake podklady, nebo to je vas nazor? protoze vetsina odbroniku se shoduje, ze to je velmi levne, jinak by SpaceX nemohla vypoustet tolik Starlinku, kolik vypousti, protoze by to proste jednoduse nezplatila.
Tvrdíte naprostý nesmysl který nemáte podložený žádnými fakty ale pouze vašimi domněnkami.
Mohl bys vyjmenovat ty desítky startů od USA třeba v roce 2023? Protože když sem se na to teď podíval našel jsem jich cca 12.
Políčko pro Ariane 6? To píše nějaký Tatar, ne? Nebo snad Brňák?
Jazykový model je nutné kontrolovat. Jenže to by chtělo zaplatit opravdové odborníky na jazyk. Možná i vůbec vědět, že je něco takového potřeba...
Pro evropu toto není nejlepší zpráva, ale zase tady máme narozdíl od států fungující Airbus. Všude se dá šlápnout vedle, Evropa má naději vše napravit. Pokud se neutopí v ruském tlaku na rozklad společnosti.
Ariane 6 rozhodně není šlápnutí vedle. Ariane 6 kritizují výhradně Elondezole, které z celé problematiky znají pouze tweety Muska. Viz autor článku a tahle diskuze asi jako skvělý reprezentatnivní příklad.Aproč by měl Airbus utápět v nějakém ruském tlaku? Co má rusko společného s Airbusem? Jaký rozklad společnosti?
To nie je o vyplakávaní ale o reálnych číslach. Kým Arianespace vyšle do vesmíru ich Ariane 6, stihne SpaceX paslať do vesmíru ešte tak 20 Falcon 9, preložia to nejakým Falcon Heavy a do toho stihnú testovací a možno aj ostrý štart Starship SuperHeavy. Jednoducho a jasne: Arianespace musí “kopnút do vrtule” a začať prevádzková flotilu znovupoužiteľných rakiet s kadenciou aspoň raz za mesiac alebo môžu rovno prepustiť všetkých zamestnancov a posledný nech zhasne.Môžu mať neviem aké technológie simulovania a ladenia opráv keď je to raz ekonomicky neudržateľné tak to len na oko zachránia dotácie a nejaké nepísané dohody o to že síce použijeme ekonomicky nezmyselnú ale našu variantu dopravy
Každá těžká raketa je ekonomicky neudržitelná. Není dostatek komerčních nákladů na to, aby se její provoz mohl vyplatit.
Pokud je něco ekonomicky neudržitelné, tak by to nemělo existovat.
Jako třeba OZE? :-O
Nelze říct že by OZE byly ekonomicky neudržitelné obecně. Některé mají skvělé parametry (vodní, geotermální,…) jiné se zas hodně liší podle podmínek v místě (větrné, FVE).Obecně lze říct jen že by optimální bylo zrušit dotace na státní podporu pro všechny zdroje energie a počkat co tu zůstane…Osobně hádám že by to část OZE odnesla, ale nově budovaná, protože to co tu už je má větší příjmy než jsou provozní náklady. U FVE zkrátka stojí hodně to postavit, ne to udržovat do konce životnosti.
OUZO ekonomicky udržitelné je. Sám se o to poctivě snažím!
Další evropské fiasko. Taky bych si nechal raději vynést na oběžnou dráhu drahý satelit spolehlivou raketou SpaceX, než čekat zda se vůbec ta evropská odlepí od země.
Já si myslím že by to neměla vynést žádná kapitalistická raketa z prohnilého, korporátního západu ale úžasný Sajůz našeho Velkého Vůdce Vladimira Vladimirovičoviče putina! Vot éto mašína!
Elondezole koukám zase jedou svou propagandu...Na rozdíl od US, které přikazuje svým institucím létat pouze s vybranými americkými poskytovateli, v Evropě žádné takové nařízení neplatí. Evropské rakety jsou navržené tak, aby vyhovovali potřebám Evropských institucí a firem, ale samozřejmě se může stát zvlášť v nabitém programu Arianespace, že nějaký satelit poletí s neevropskou raketou. To je samozřejmě dobře a brání to monopolitsickému jednání, které vidíme v USA.
Ty to snad myslíš vážně...?😉
Co konkrétně bych neměl myslet vážně?
Měl by jsi se jít léčit. To co tady v diskusi předvádíš, je když ne závažná, tak alespoň ne zcela běžná duševní porucha. Cokoliv tady napíšeš ti x lidí vyvrátí na základě argumentů a ty si pořád meleš své nesmysly...
Jakém nabitém programu Arianespace? Arianespace létá za rok tolikrát co SpaceX za týden. Ani to ne.
Názor byl 1× upraven, naposled 7. 7. 2024 13:53
Arianespace má pro Araine 6 podepsaných zakázek asi na 30 startů, které by měla vynést v následujících čtyřech letech. Ariane 6 je přitom navržena na 11 startů ročně a samozřejmě bude potřeba nějaký ramp up a nějaký čas na vyhodnocení prvního letu. Tažke práce více než dost.
A čteš si vůbec ty své slinty po sobě? Není podstatné, co je navrženo, ale co bylo skutečně provedeno. A Ariane 6 zatím nula nula prd oproti Falconům.
Když US nařídí svým institucím, že musí využívat služby Vaší společnosti, tak je těžké nemít nula... Tohle v Evropě fakt naštěstí nemáme.
Jasná většina Evropského těžného nákladu poletí na Ariane 6. Tohle je vyjímka, jak ostatně řekl EUMETSAT samotný.EUMETSATu nemůže EU nic nařizovat, ani kdyby chtěla. EUMETSAT není EU instituce, a Ariane6 není EU raketa. EUMETSAT bude létat s Ariane 6 ne proto, že by ji to někdo nařizoval, ale prostě proto, že je to lepší volba.
Sám sis naběhl na smeč. "Ariane 6 je přitom navržena na 11 startů ročně" ...., Space X už teď 12 startů měsíčně. Obdivuju všechny zaměstnance Space X co dokážou.
11 startů ročně pokryje celý soukromý sektor a Evropské instituce zároveň. Víc prostě není co nosit. Že se v US uměle dotují nesmysly nebo dávají SpaceX kontrakty pro lehké nosiče aby udrželi firmu v chodu, fakt není nic co by se v Evropě dalo nebo mělo následovat.
jen uplnej debil sveri statni (spionazni vlastne jakykoli) satelit cizi zemi na vypusteni😀 dyt US urednici skripou zubama ze se nepouziva nasa (statni firma).to ze EU satelit poleti US firmou je technologicky hodne neprijemny. Predpokladam ze dopravce bude vyzadovat veskere informace o "zavazadle"...
EUMETSAT je mezinárodní organizace. Není to satelit žáné země. A samozřejmě je v zájmu všech jejich členů aby vypouštění satelitů bylo vázáno co nejméně podmínkami.
to ale nebyla otazka, otazka byla z druhe strany. Pokud vim spacex vyhrala financni podporu nasa (rozumej statu USA) a tudiz nasa automaticky prosazuji aby se toho vyuzivalo. to ze nejaka nepodstana organizace z eu pozada o sluzbu a zaplati, to spacex jen uvita. 😀
To, že US insituce musí létat se SpaceX, rozhodli politici, ne NASA.US instituce jsou vůči SpaceX v pozici, kdy musí platit monopolu při řadě kontraktů a podle toho taky výše kontraktů vypadá. EUMETSAT v této pozici není a může tak tlačit ceny dolů. To nepopírá účel Ariane 6, ale naopak podtrhuje.
😀 ale to kdo vyhraje financni podporu statu a bude litat pro nasa o tom rozhodlo nasa, vcetne podminek souteze😀ten tvuj argument nejak pokulhava kdyz EU lita se spacex, neco je nekde spatne😀
To rozhodnutí ale přece nebylo že musí lítat se SpaceX, ale že se musí lítat s US firmou.Naopak politici mám pocit dost skřípaly zubama když to začlo dopadat na SpaceX protože ta je dost vertikálně integrovaná a tak nedává práci lidem v tolika volebních obvodech jako ULA.
Dle vašich vyjádření čtu, že o tom nevíte zhola nic. Hlavně, že umíte to Vaše Elondezole. Argumentačně jste velmi slabý. Tipnul bych si spíše, že opravdu málo víte o kosmonautice a principech fungování. Chcete-li diskutovat, dovzdělejte se a poté v případě dobrých argumentů můžete polemizovat zda to či ono. Kosmický program je složitý, nebezpečný a velmi drahý. To, že Elon létá Falcony velmi často je hlavně tím, že má k tomu velmi pádný důvod a tím je Starlink, který je další jejich aktivem. Samozřejmě létá pro různé jiné agentury, společnosti a firmy, ale byl první kdo dokázal zabezpečit onu znovupoužitelnost a potřeboval ji hlavně pro onen starlink. Byl první kdo dokázal stlačit cenu tak nízko, že ostatní mohou jen závidět a byl první, kterému to navíc ekonomicky funguje. Celá finta je v tom, že myslí ekonomicky jako soukromá firma a ne jako státní agentura, která jede z rozpočtu, tedy z peněz daňových poplatníků. NASA vůbec neurčuje co může nebo nemůže SpaceX vynášet. SpaceX má potřebné certifikace, dále k tomu má dnes de facto 100% úspěšnost vynášení čehokoli na oběžnou dráhu a spolehlivou flotilu včetně personálu, který pracuje zcela odlišným způsobem. Ostatní agentury vše připravují, počítají a testují virtuálně do poslední chvíle, mají rendery a analytická data z počítače a ne z reálných letů. A nyní se čeká jak dopadne Ariane 6, která má hodně velké zpoždění. Naopak Space X letá a padá s prototypy, ty upravuje a nakonec má Falcon 9, který je téměř dokonalý. A pokud chci být v tomto tak drahém a nebezpečném prostředí, musím chtít vynést svou družici do které jsem vložil nejen prostředky a materiál, ale také naději, vědu a um mnoha odborníků tou raketou, která mi ji bezpečně donese na oběžnou dráhu a tam ji k tomu bezpečně vypustí. Zde nejde vůbec o nějaká pravidla či nařízení EU a pod. Zde je čistě o princip obchodní a o fakt, že se i takto složité odvětví jakým kosmonautika je, dá dělat jiným způsobem a jiným myšlením. Další příklad je Boeing, který jako kolosální firma měla přeci jasně vyhrát nad SpaceX, nad tím Muskem a ejhle, tahle firma zakopla tak, že si vylámala zuby nad tím, s čím měla tak veliké zkušenosti. A Space X již dopravil tolik kosmonautů do vesmíru i na ISS. Což je fakt. A najednou jsme hned Elondezole. No já bych spíše napsal, že Vy jste jen obyčejný Dezole. 😃 Mějte se báječně a přejme si, aby všechny tyto projekty dopadly na jedničku, protože to je přeci tak skvělé, že máme podobnou éru jako začátky dobývání vesmíru.
"Evropské rakety jsou navržené tak, aby vyhovovali potřebám Evropských institucí a firem"Takže taková obdoba českých mobilních operátorů. Jsme specifický trh, který si vysloveně žádá horší služby za víc peněz... (facepalm)Ale hlavně že máš potřebu všechny ostatní nálepkovat jako elondezolé.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.