Obyčejný choroš inspiruje vědce. Vyvíjí supermateriál, který může nahradit plasty

Troudnatec kopytovitý (Fomes fomentarius) je nápadná dřevokanewzná houba ze skupiny chorošů, která běžně roste na bucích, břízách, topolech a dalších stromech Evropy, od polárních oblastí až do Středomoří. Lidé troudnatec využívají k rozmanitým účelům už od pravěku, od zastavování krvácení a jednoduché dezinfekce, až po výrobu troudu k přenášení ohně, nebo třeba oblečení.

Pozoruhodných vlastností této houby si všimli i moderní materiáloví vědci. Pezhman Mohammadi z finského výzkumného centra VTT Technical Research Centre of Finland Ltd. a jeho spolupracovníci vyvíjejí ultralehké materiály s výtečnými mechanickými vlastnosti, které jsou založené na pletivech troudnatce. Jejich výzkum pozoruhodné houby nedávno zveřejnil časopis Science Advances.

Badatelé prozkoumali strukturu a chemické složení plodnic troudnatce, které nasbírali ve Finsku. Detailní analýzy je přivedly ke zjištění, že mycelium v těchto plodnicích tvoří tři vrstvy, v nichž jsou vlákna mycelia uspořádána vždy velmi odlišným způsobem, pokud jde o orientaci těchto vláken, jejich hustotu nebo způsob větvení vláken.

První vrstva představuje tenkou, ale tvrdou krustu na povrchu plodnice, pod níž se nalézá vrstva pěnovité hmoty. Třetí, vnitřní vrstvu tvoří uspořádané duté trubicovité útvary. Některé části plodnic troudnatce mají pevnost jako překližka, dřevo borovice nebo kůže. Přitom jsou ale lehčí než zmíněné materiály.

Plodnice troudnatce i dalších chorošů bývají tvrdší než jiné houby. Jsou odolné vůči proměnám počasí a odolají i padajícím větvím, což je vzhledem k jejich růstu na kmeni stromů, kde by měly vydržet co nejdéle, pro tyto houby užitečné.

Plodnice troudnatce nabízejí zajímavé typy designu, které inspirují vědce k vývoji nových typů materiálů. Výzkum troudnatce je součástí trendu živých materiálů, které lze získat z rozmanitých organismů v přírodě kolem nás (a nikoliv z ropy či podobných fosilních surovin). Časem by se mohly objevit nové typy biologicky rozložitelných plastů, které budou založeny na „technologiích“ plodnic troudnatce.

Mohammadi a jeho kolegové považují právě tyto houby za skvělý zdroj nápadů pro vývoj multifunkčních materiálů podobných plastům. Mohly by se uplatnit v celé řadě biomedicínských, průmyslových i dalších aplikací.

Via Science Alert