Vesmír | Satelit

Oči na obloze: Kolik družic právě funguje na oběžné dráze?

• Kosmický průmysl vygeneroval vloni 339,1 miliard dolarů
  • Na oběžné dráze pracuje přes 1400 družic
  • Vloni odstartovalo do vesmíru 126 nových

Možná se to nezdá, ale s kosmickým průmyslem se setkáváme denně a to doslova na každém kroku – ať už je to navigace, předpověď počasí, mapy nebo satelitní televize.

Kosmický průmysl proniká do spousty oborů a dává přímo i nepřímo práci obrovskému počtu lidí. Všechny ekonomické ukazatele přitom rostou.

Podle zprávy Satellite Industry Association v roce 2016 vygeneroval kosmický průmysl celkem 339,1 miliard dolarů. Z toho:

• 38,2 %: satelitní služby (telekomunikace, pozorování Země, věda, národní bezpečnost)
  • 33,9 %: pozemní zařízení (například navigační zařízení, dopravní informační systémy atd.)
  • 23,2 %: ostatní kosmický průmysl mimo satelitní
  • 4,1 %: výroba satelitů
  • 1,6 %: průmysl související s vypouštěním družic

Samotný „satelitní průmysl“ tedy vloni zaznamenal obrat ve výši 261 miliard dolarů a tvoří 77 % kosmické ekonomiky.

Meziročně je to nárůst o 6 miliard dolarů. V roce 2010 přitom tento sektor generoval 168 miliard a v roce 2007 to bylo jen 122 miliard. Za deset let tedy vzrostl více než dvojnásobně.

Velký rozmach zažívá satelitní televize, která generuje necelých 98 miliard dolarů ročně. Celých 41 % dělá trh v USA. Placenou satelitní televizi přijímá celosvětově na 220 milionů lidí. Další lidé pak přijímají neplacené kanály.

Na oběžné dráze je 1 459 družic

K 31. prosinci 2016 bylo na oběžné dráze v provozu 1 459 družic. Provoz v kosmickém prostoru přitom neustále houstne. Počet družic vzrostl v průběhu pěti let o 47 %. Ještě v roce 2012 jich bylo 994.

Počet družic, které odstartovaly v letech 2012 až 2016, se zvýšil o 53% oproti předchozím pěti letům.

Průměrná provozní životnost větších družic (především komunikačních) se prodloužila na 15 let. Celkem 247 funkčních družic odstartovalo před rokem 2002.

Z počtu 1 459 družic jich je 520 na geostacionární dráze ve výšce 36 tisíc km. Tyto družice oběhnou Zemi za 24 hodin, takže jsou zdánlivě zavěšené stále nad stejným místem zemského povrchu. Mimo jiné se využívají k šíření satelitní televize.

Alespoň jednu družici provozuje 59 zemí. Subjekty z USA provozují 594 družic.

Velký boom CubeSatů

V roce 2016 odstartovalo do vesmíru 126 družic. Oproti roku 2015 je to pokles z 202 družic. Hlavním důvodem je odklad startu některých menších družic.

Velmi populární jsou tzv. CubeSaty, které staví například univerzity. Jedná o krychličku o hraně 10 cm. Družice se ale může skládat z většího počtu krychlí. Nedávno se do vesmíru vydal i český CubeSat s názvem VZLUSAT-1.

Zdroj: Bryce, Satellite Industry Association

Diskuze (4) Další článek: Newton: jeden z nejlepších e-mailových klientů pro Macy je dostupný i pro Windows

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Satelit, USA, Statistiky, Peníze, Cubesaty, Miliarda, Navigační zařízení, CubeSat, Ekonomický ukazatel, Ekonomika, Geostacionární dráha, Stejné místo, Miliarda dolarů, Velký počet, Obrovský počet, Velký boom, Pozorování země, Průmysl, CubeSatu, Kosmický prostor, Fung, Národní bezpečnost, Nejlepší navigace na Mall.cz

CZ.NIC bezplatně naděluje USB/NFC klíče. Jak jej získat?
CZ.NICeGovernment