Sopka | Katastrofy

Od posledního výbuchu yellowstonského supervulkánu uběhlo 630 tisíc let. Je další pohroma za dveřmi?

• Pod Yellowstonem dřímá obří sopka, jejíž exploze změní globální klima
  • V minulosti vybuchovala v průměru jednou za půl milionu roků
  • Od poslední erupce uteklo 630 000 let

Silné sopečné erupce neničí jen své bezprostřední okolí. Dopady těchto kataklyzmatických událostí mohou poznamenat celou planetu. Popel z mohutných erupci zastíní Zemi před slunečním zářením. Mění také chemismus atmosféry a tím i tvorbu oblačnosti.

V minulosti už podobné výbuchy velkých sopek vyvolaly „vulkanickou zimu“, která se projeví razantním poklesem průměrných globálních teplot a představuje pro vše živé na Zemi velmi tvrdou zkoušku. Místa, kde takové exploze hrozí, vědci bedlivě sledují. Jeden z takových supervulkánů dřímá pod oblastí amerického Yellowstonu.

Diskuze (30) Další článek: Facebook začal při vyhledávání ukazovat informace z Wikipedie. Funguje to všelijak