Od struny až po vesmír: jak si představit nepředstavitelné

• Několik zajímavých ukázek neuvěřitelného rozdílu velikostí nebo času
  • Představivost velikostí, exponenciálního vývoje a komplexnosti je pro lidský mozek extrémně náročná
  • Mozek můžete cvičit na jednodušších příkladech
Od struny až po vesmír: jak si představit nepředstavitelné

Naše smysly a mozek umí zpracovat pouze omezený rozsah reality. Otevřete svou představivost pomocí názorných videí a interaktivních nástrojů.

Každý člověk se rodí s obrovskými omezeními lidského mozku, který ho limituje v pochopení a vnímání celé reality. Stejně jako jiné části těla, i mozek coby konfigurovatelný výpočetní stroj je ale možné postupně „posilovat“ a zlepšovat jeho relativní výkon a představivost postupným učením a nacházením berliček a zjednodušených úhlů pohledu na danou věc.

Malému dítěti nedokážete vysvětlit „mínus pět jablek“, dospělému jen těžko popíšete čtyřrozměrnou kouli nebo krychli. V tomto článku se ale podíváme na relativně dobře představitelné věci, mezi které patří například rozměry v naší realitě nebo exponenciální vývoj v čase. Nelze sice jít do podrobností, ale i malý nadhled je lepší, než se pokoušet představit si mnohdy nepředstavitelné.

Hvězdné velikosti

První video je staré, pochází už z roku 1977 a ukazuje přehlednou a pomalou formou jednotlivé řády vzdáleností. Každých deset sekund videa je vzdálenost referenčního místa desetkrát větší, což dává poměrně dobrý pohled na to, jak malí jsme nejen my sami, ale také naše planeta či dokonce sluneční soustava ve srovnání s celým vesmírem.

V druhé části videa je směr otočen zpátky a vy se můžete dostat do nanometrových a ještě menších rozměrů. Vzhledem k době výroby tohoto videa ale bohužel chybí nejmenší rozměry.

V dalším videu jsou porovnávány velikosti hvězd, včetně našeho Slunce. Jak můžete vidět, pro nás obří Slunce je v porovnání s výrazně většími hvězdami ve viditelném vesmíru přímo titěrné. Největší známá hvězda VY Canis Majoris má rozměry 1 800 až 2 500 průměrů Slunce. Pokud byste tuto hvězdu chtěli obletět, i rychlostí světla by vám to trvalo přibližně osm hodin. Světlo od Země ke Slunci přitom letí pouze osm minut. Tolik k představě o velikosti této hvězdy.

Další srovnání Země, Slunce a těch největších známých hvězd v našem vesmíru, si můžete prohlédnout i v tomto videu:

Diskuze (8) Další článek: Je to oficiální. Příští rok bude klasické Malování odstraněno z Windows

Témata článku: Technologie, Vesmír, Věda, Historie, Výzkum, Japonsko, Země, Astronomie, USA, Rusko, Sluneční soustava, Slunce, Albert Einstein, Mozek, Atomová bomba, Nagasaki, Neustálé zlepšování, Nejbližší okolí, Albert, Názorné video, Exponenciální vývoj, Naga, Velikost, Nová teorie, Uspořádání

V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu