Odborníci NASA úspěšně extrahovali kyslík z napodobeniny měsíční půdy

Odborníci z Johnson Space Center úspěšně extrahovali kyslík z napodobeniny měsíční půdy. Podle NASA je to vůbec poprvé, kdy se něco takového podařilo v podmínkách vakua.

Tým vzorek umístil do karbotermálního reaktoru v tzv. Dirty Thermal Vacuum Chamber a zahřál pomocí vysoce výkonného laseru. Podobné karbotermální redukční reakce se již desítky let používají k výrobě solárních panelů a oceli.

„Tato technologie má potenciál produkovat na měsíčním povrchu za rok kyslík v množství odpovídajícím několikanásobku své vlastní hmotnosti, což umožní trvalou lidskou přítomnost a lunární ekonomiku,“ uvedl Aaron Paz z NASA v prohlášení.

Vědci tvrdí, že již mají k dispozici plně funkční prototyp, který je připraven k poslední zkoušce přímo ve vesmíru.

„Náš tým dokázal, že reaktor CaRD může přežít na měsíčním povrchu a úspěšně extrahovat kyslík. Jde o velký krok ve vývoji architektury k vybudování udržitelných lidských základen na jiných planetách,“ konstatovala ředitelka testování CaRD, Anastasia Ford.

Nyní tedy již zbývá jen „maličkost“ – dopravit dotyčné zařízení na povrch naší přirozené družice. K tomu by teoreticky mohlo dojít již během nadcházející mise Artemis 3.

• Artemis 1: Nepilotovaný let, kdy bude loď Orion navedena na oběžnou dráhu kolem Měsíce a pak zpět k Zemi. Termín: konec roku 2022