Počínaje 6. červencem tohoto roku musejí být všechny nové osobní, dodávkové a nákladní automobily a autobusy pro evropský trh povinně vybavené inteligentní regulací rychlosti (Intelligent speed assistance; ISA). Vyplývá to z nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/2144 z listopadu 2019.
Inteligentní regulace rychlosti je předpisem definována jako „systém, který řidiči pomáhá udržovat rychlost odpovídající podmínkám provozu na silnici tím, že mu poskytuje specifickou a náležitou zpětnou vazbu“. Funkce bude aktivována při startu vozidla s tím, že ji řidič bude moci (při každém nastartování) manuálně deaktivovat.
Inteligentní regulace rychlosti
Implementace této technologie je povinná pro všechny nové modely a typy vozidel uváděné na evropský trh po 6. červenci 2022. Od července roku 2024 se tento systém stane povinným pro úplně všechny nové automobily prodávané na území Evropské unie.
ISA využívá kamery ke čtení dopravních značek, mapové podklady s uvedenými rychlostními limity a informace o aktuální poloze vozidla ke kontrole, zda řidič nepřekračuje nejvyšší povolenou rychlost v daném úseku. Pokud se tak stane, může systém řidiče několika způsoby varovat, a dokonce snížit rychlost tak, aby splňovala stanovené limity.
Konkrétně systém nejprve musí upozornit řidiče na překročení rychlosti například vibrováním pedálu plynu, akustickým varováním či haptickou zpětnou vazbou ve volantu. V krajním případě může systém auto dokonce aktivně zpomalit. Dobrou zprávou je v tomto směru fakt, že systémem nesmí být dotčena možnost řidiče překročit systémem nastavenou rychlost.
A komu tím EU prospěje?
Evropská komise obhajuje nasazení těchto systémů argumentem, že se nepřiměřená rychlost „podílí na přibližně 30 % smrtelných nehod“. Inteligentní regulace rychlosti má za cíl snížit počet nehod způsobených překročením rychlosti. Cílem EU je do roku 2050 dosáhnout nulového počtu úmrtí na silnicích.
Testovací projekt nazvaný PROSPER spočítal snížení počtu nehod v šesti zemích a předpověděl, že zavedení ISA může snížit počet smrtelných nehod o 19 až 28 % v závislosti na zemi. Výsledky platí pro „scénář řízený trhem“, tedy situaci, že by tuto technologii nasadili výrobci automobilů sami. V případě regulovaného scénáře by se počet smrtelných nehod mohl snížit o 26 až 50 %.
Technologie inteligentní regulace rychlosti se vyvíjí již několik let. Například Ford ji vyzkoušel na trzích EU v roce 2015 a podobné systémy zkoušely automobilky Honda, Jaguar Land Rover a Mercedes. Švédské Volvo pak od roku 2020 v rámci bezpečnosti „natvrdo“ omezilo maximální rychlost svých aut na 180 km/h.