Nevím co je zde k chlubení. Zaslechl jsem včera večer něco na ČT (doba elektrická nebo jak se to ...) a co vím já se už mohl dozvědět každý. Elektromobil se z pohledu CO2 vyplatí až po nájezdu 160k km, což znamená nedlouho před koncem záruky baterie, ta je dnes stanovena na 200k km / 8 let. Pokud si vůz pořídí firma, tak za 3 roky na těch 200k km je, začne klesat kapacita baterie (k tomu se vrátím) a znamená to buď její výměnu (další spotřeba zdrojů) / nový vůz. Výrobce aut říkají, že rychlonabíjení by nemělo být pravidelné, ale jen občané, aby nedošlo ke zkrácení životnosti baterie (cykly), takže ideální je nabíjet pravidelně i pomalu. Což představuje hodiny v garáži či kdekoliv jinde. Zde se vracím jak jsem avizoval, takový přístup si může dovolit jen firma, která má hodně takových aut, ve vlastních garážích (které jsou vybavené bateriovými úložišti, aby nepřetížily síť), ty menší opravdu nemohou nabíjení zohledňovat potřebami baterie, na to není čas a čas jsou peníze. Nebudete věřit, co tam bylo dál, takže ohledně ekologické recyklace u velkých, těžkých baterií se tápe (dnes umíme řešit jen malé články z mobilů, NB), nikdo zatím neví jak na to, továrny nejsou, získané materiály jsou druhotné kvality, použít se snad k jiným účelů dá 40% původních surovin, ale už ne na nové baterie do auta (na méně náročné), prý přijde posun, až se začnou houfně vyřazovat baterie z dnešních vozů = pane jo! Také se řeší snížení kobaltu v bateriích, zvýšení kapacity, slyšíte dobře řeší, ale tohle se řeší co si pamatuji a zlepšení / snížení ceny u baterie jsou v řádech % (jednotky), snížení cen elektromobilů bylo dosaženo většinou kombinací, levnější výroba / baterie, její cena naopak dnes už tolik neklesá. V pořadu neznělo pochopitelně nic o tom, že v dopravě má hlavní a největší podíl na znečištění ta lodní, o které všichni taktně mlčí. Jak říkám, na firmu dotovaný vůz klidně, ale šetří se kapsa firmy (zatím s ohledem na cenu energie), vzduch ve městech, ale ne příroda, zdroje, klima. A ještě něco, vozy jsou těžké, já to moc nezmiňuji, asi to každý chápe a nikde člověk neslyší, kdo bude platit dříve opotřebovaný povrch vozovek, samé záhady.