Odsouzeny k zániku: Malé měsíce Uranu se v budoucnu srazí

• Cressida je maličký tmavý měsíc planety Uran, jehož osud je zřejmě zpečetěn
  • Podle astronomů se během pouhého milionu let srazí s dalším z malých Uranových měsíců, Desdemonou
  • A nebude to jediná srážka na oběžné dráze Uranu

Cressida je maličký tmavý měsíc planety Uran. Jeho velikost je jenom pár desítek kilometrů a objevila ho až v roce 1986 meziplanetární sonda Voyager 2. V současné době obíhá v těsné blízkosti Uranu, jednou za necelou polovinu pozemského dne. Osud Cressidy je ale už zřejmě zpečetěn.

Cressida, pojmenovaná podle tragické postavy ze Shakespearovy hry Troilus a Kressida, je součástí nejtěsnějšího známého systému oběžnic ve Sluneční soustavě. Devět měsíců Uranu obíhá tak těsně u sebe, že se všechny vejdou do vzdálenosti 18 tisíc kilometrů.

Až doposud jsme toho o Cressidě mnoho nevěděli. Robert Chancia z Univerzity v Idahu a jeho kolegové teď ale odhadli hmotnost tohoto malého měsíce. A vyvozují z toho dalekosáhlé závěry, které ale Cressidu moc nepotěší. Domnívají se, že Cressida se během pouhého milionu let srazí s dalším z malých Uranových měsíců, Desdemonou.

Chanciův tým začal tím, že studoval jeden z Uranových prstenců, prstenec Eta. Badatelé zjistili, že dotyčný prstenec není perfektně kruhový, ale že má lehce trojúhelníkovitý tvar. To nikdo z nich nečekal. Když přemýšleli, čím by to mohlo být, tak samozřejmě podezřívali gravitaci. Brzy soustředili pozornost na měsíce Uranu a hlavním podezřelým se stala právě Cressida.

Pokud Cressida působí na prstenec Eta svou gravitací, tak to má co dělat s jeho hmotností. Chancia s kolegy nakonec ze zjištěných souvislostí odvodili, jaká je vlastně hmotnost měsíce Cressida. Jsou první, kdo dokázal „zvážit“ některý z malých měsíců Uranu. Ukázalo se, že hmota Cressidy by měla odpovídat přibližně jedné třistatisícině hmoty našeho Měsíce.

Hustota Cressidy podle Chancii a spol. odpovídá asi 86 procentům hustoty vody. Cressida je tím pádem mnohem hustší než malé měsíce Saturnu. Ty jsou sice tvořené většinou vodním ledem, ale zároveň jsou velmi porézní, takže jsou výrazně méně husté nežli led. Cressida je sice také porézní, jinak ji ale zřejmě tvoří převážně horniny, nejspíš bohaté na sloučeniny uhlíku.

Výpočty vědců ukazují, že pokud se něco zásadního nezmění, tak asi do jednoho milionu let se Cressida srazí s Desdemonou. A nebude to jediná srážka na oběžné dráze Uranu.

Stejný osud nejspíš čeká i další dva měsíce Uranu, Cupida a Belindu. V blízkosti zmiňovaných měsíců jsou navíc ještě dva nezřetelné prstence, které jsou možná pozůstatkem podobných srážek v minulosti. Jak se zdá, u Uranu je rušno.

Zdroj: New Scientist, Foto: NASA

Diskuze (2) Další článek: Výrobci alkoholu mlží úplně stejně jako výrobci tabáku

Témata článku: Vesmír, Budoucnost, Výzkum, Astronomie, Měsíc, Sluneční soustava, Saturn, Uran, Pozemský den, Ida, New Scientist, Současná doba, Malý měsíc, Necelá polovina, Univerzita, Těsná blízkost, Vodní led, Měsíc planety, Idaho, Stejný osud, Srážka, Milióny let, Shakespeare, Trojúhelník, Meziplanetární sonda

eObčanka: Jak a proč si zřídit elektronický občanský průkaz s čipem

** Občanka s čipem už je standardně vydávaným osobním dokladem v Česku ** Umožní využívat Portál občana a funkce elektronické státní správy ** Pokud ji chcete naplno využívat, musíte si čip aktivovat

Sex a rozmnožování při mezihvězdné cestě: Kolik lidí je potřeba pro let k Proximě Centauri?

** Vědci spočítali, jak velká by musela být posádka pro vícegenerační let k nejbližší hvězdné soustavě ** Proxima Centauri se nachází 4,3 světelných let od nás ** Za současných technologií bychom k ní letěli 6300 let

15 věcí, které umí Windows 10, ale možná o nich vůbec nevíte

** Systém Windows 10 umí spoustu užitečných drobností ** O mnoha praktických funkcích pravděpodobně ani nevíte ** Poznejte užitečné tipy, které se vám mohou hodit každý den

USA se vrací do vesmíru! NASA představila devět statečných pro první lety soukromých lodí

** NASA zveřejnila nové termíny prvních demonstračních letů dvou soukromých kosmických lodí ** Známe už také jména prvních astronautů ** Jako první poletí k ISS Crew Dragon od SpaceX

Takhle zemřete, když asteroid dopadne na vaše město

** Jak by to dopadlo, kdyby na světovou metropoli či do nedalekého moře dopadl velký asteroid? ** Simulovali to odborníci z University of Southampton ** Výsledky jsou velmi zajímavé

17 tipů, jak se nenechat hacknout

** Přehled nejdůležitějších věcí, které je nutné dodržovat pro digitální bezpečnosti ** Hlavní je používat mozek ** Chraňte soukromé informace

Temný režim a spousta vychytávek. Vyzkoušeli jsme nový macOS 10.14 Mojave

** Vyzkoušeli jsme veřejnou betu macOS 10.14 Mojave ** Hlavní novinkou je temný režim a velký důraz na soukromí ** Jako první beta je systém překvapivě rychlý a dobře použitelný.

Nová zbraň proti hackerům: obrovské množství chyb v softwaru