Lunární modul od Národního týmu Foto: Blue Origin

Lunární modul od Národního týmu | Foto: Blue Origin

Starship na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis Foto: SpaceX

Starship na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis | Foto: SpaceX

Návrh Dynetics Foto: Dynetics

Návrh Dynetics | Foto: Dynetics

Starship Foto: SpaceX

Starship | Foto: SpaceX

Starship Foto: SpaceX

Starship | Foto: SpaceX

Starship Foto: SpaceX

Starship | Foto: SpaceX

Raketa SLS Foto: NASA

Raketa SLS | Foto: NASA

Kosmická loď Orion Foto: NASA

Kosmická loď Orion | Foto: NASA

Starship na povrchu Měsíce v rámci programu Artemis Foto: SpaceX
Návrh Dynetics Foto: Dynetics
Starship Foto: SpaceX
Starship Foto: SpaceX
8
Fotogalerie

Ohrozili návrat na Měsíc, jdou na ruku SpaceX a jednají neférově. Bezos napsal otevřený dopis šéfovi NASA

  • NASA v polovině dubna vybrala Starship od SpaceX jako nový lunární modul pro program Artemis
  • Blue Origin, která se o kontrakt ucházela s vlastním lunárním modulem, podává stížnost
  • Rozhodnutí NASA prý vylučuje příležitosti pro konkurenci

Aktualizováno 27. července

Jeff Bezos včera napsal administrátorovi NASA Billovi Nelsonovi otevřený dopis, v němž požaduje možnost konkurovat SpaceX.

Úspěšný americký podnikatel nově nabízí pokrytí nákladů na vývoj Human Landing System (HLS) ve výši až 2 miliardy dolarů, pokud „The National Team“ jeho společnosti Blue Origin dostane šanci.

„Blue Origin překlene schodek rozpočtového financování HLS tím, že upustí od všech plateb v současném a příštích dvou vládních fiskálních rocích až do výše 2 miliard USD, aby se program právě teď vrátil zpátky na správnou cestu. Tato nabídka není odkladem, ale je přímým a trvalým vzdáním se těchto plateb,“ uvedl mj.

Bezos argumentuje tím, že pokud začne docházet k nějakým problémům (např. překračování nákladů), bez konkurence se NASA může ocitnout v obtížné situaci, která by nakonec mohla ohrozit celý program Artemis.

NASA – která se původně rozhodla vybrat jen jednu firmu právě kvůli Bezosem zmiňovaným rozpočtovým omezením – k tomuto dopisu zatím nevydala žádné veřejné prohlášení.


NASA měla letos v únoru vybrat dodavatele pro HLS (Human Landing System), který dopraví člověka na povrch Měsíce z jeho oběžné dráhy nebo později ze stanice Gateway.

Rozhodnutí bylo odloženo na duben. Před necelými dvěma týdny pak NASA překvapila, když vybrala jen jednoho dodavatele – SpaceX a její loď Starship. Původně se očekávalo, že vybráni budou dva dodavatelé, aby se v projektu zachovala konkurence.

Stranou tak zůstala společnost Dynetics a také Národní tým, který tvoří Blue Origin, Lockheed Martin, Northrop Grumman a Draper.

Lídr Národního týmu, kterým je Blue Origin Jeffa Bezose, podává stížnost ke GAO (Government Accountability Office), která poskytuje auditorské, hodnotící a vyšetřovací služby pro Kongres Spojených států.

Jedná se o nejvyšší kontrolní instituci federální vlády. S trochou nadsázky jde o kombinaci českého Nejvyššího kontrolního úřadu a Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. GAO působí jako rozhodce při sporech u zakázek mezi federálními agenturami a soukromými firmami. Pokud se spor dotáhne do konce, mohla by GAO vydat NASA řadu doporučení. Federální agentura se pak zpravidla těmito doporučeními řídí. 

Na vývoj HLS jde málo peněz

Blue Origin si na vypracováni protestu dala záležet. Podklady mají 175 stran. Firma v nich uvádí, že NASA udělala chybu a na poslední chvíli „přesunula brankové tyče“. Rozhodnutí NASA ohledně výběru Starship popisuje jako „vysoce rizikové“.

Připomeňme, že kongres vloni před Vánocemi schválil na vývoj HLS pro fiskální rok 2021 jen 850 milionů dolarů z 3,3 miliard, které NASA požadovala. Vývoj HLS se samozřejmě nezaplatí v jednom fiskálním roce, ale i tak snížení rozpočtu na čtvrtinu požadované sumy NASA výrazně omezil manévrovací prostor.

Na novou situaci reagovala SpaceX, která nabídla vývoj HLS za 2,9 miliard dolarů. „Splátkový kalendář“ má odpovídat aktuálním rozpočtovým možnostem NASA.

Blue Origin ve svém protestu mimo jiné uvádí, že ji NASA neposkytla příležitost revidovat svůj návrh poté, co se dozvěděla o snížení rozpočtu na HLS. Společnost také fakticky obvinila NASA, že upřednostňuje SpaceX a ignoruje technické výzvy spojené s vyvíjenou Starship a to včetně dosud nevyzkoušeného doplňování paliva z tankeru (upravená verze Starship) na oběžné dráze. 

Jinde to šlo, tvrdí Blue Origin

NASA v dokumentu při výběru Starship uvedla, že nabídky ostatních uchazečů byly výrazně vyšší než v případě SpaceX. Blue Origin prozradila, že nabízela 5,99 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek ve srovnání se SpaceX.

Výběr dodavatele HLS není první, ve kterém NASA dává široký prostor pro soukromé firmy. Už delší dobu soukromníci dopravují zásoby na Mezinárodní kosmickou stanici a nově také astronauty – loď Crew Dragon od SpaceX konec konců odstartovala k druhé operační misi před pár dny. Blue Origin právě tuto zakázku uvádí jako příklad.

NASA tehdy vybrala dva dodavatele (kromě SpaceX ještě Boeing s lodí Starliner), přičemž celková částka, která byla oběma firmám vyplacena, je podobná jako součet nabídek SpaceX a Národního týmu v případě HLS. NASA do kontraktu tehdy podle Blue Origin šla „s méně dostupným financováním a menší jistotou financování v dalších letech.“

Podle Spacenews.com vedení Blue Origin dokládá ke stížnosti čestné prohlášení, podle kterého neobdržela od NASA žádnou zpětnou vazbu, takže neměla šanci reagovat. NASA se ozvala až 16. dubna s oznámením, že návrh neuspěl. 

Jdou prý na ruku Muskovi

Blue Origin také uvádí, že „agentura nepřiměřeně upřednostňovala hodnocení SpaceX tím, že minimalizovala významná rizika v designu a harmonogramu SpaceX, zatímco maximalizovala stejná nebo podobná rizika v návrhu Blue Origin. Takové hodnocení jsou nerozumná a předpojatá vůči Blue Origin.“

„Starship je nekompatibilní s jinými americkými komerčními nosnými raketami, což dále omezuje alternativy NASA a upevňuje monopolní postavení SpaceX.“

Návrh Blue Origin má být podle stížnosti kompatibilní se stávajícími nosnými raketami, využívá jen 3 starty a také technologie, které již byly ověřeny při letu do vesmíru.

Blue Origin také uvedla, že rozhodnutí NASA vylučuje příležitosti pro konkurenci a „nejen zpožďuje, ale také ohrožuje návrat Ameriky na Měsíc“ a žádá, aby GAO doporučilo NASA zrušení zakázky pro SpaceX a vypsání nového výběrového řízení, které bude odrážet aktuální rozpočtovou situaci.

Připomeňme, že SpaceX dostala zatím zakázku pro dva lety na povrch Měsíce – při jednom bude Starship otestována bez lidí, při druhém půjde o první přistání člověka na Měsíci od roku 1972.

Elon Musk už na protest Blue Origin reagoval na Twitteru svým typickým způsobem, kdy se Blue Origin vysmál, že se zatím nedostala ani na oběžnou dráhu.

Připojí i se další uchazeč

V úterý odpoledne SELČ potvrdil podání protestu také třetí z uchazečů – firma Dynetics. Společnost uvedla, že je znepokojena a má problémy s některými aspekty procesu, kterým NASA vybrala SpaceX. 

Dynetics proto podala protest ke GAO. „Respektujeme tento proces a těšíme se na spravedlivé a informované řešení této záležitosti. Dynetics nebude poskytovat žádné další komentáře týkající se protestního procesu.“

Určitě si přečtěte

Články odjinud