Mezinárodní vesmírná stanice | Satelit

Okolo Mezinárodní kosmické stanice se pohybovala přísně utajovaná družice

• Na začátku května se do vesmíru vydala tajná americká družice USA-276
  • Na začátku června družice prolétla okolo ISS
  • Není zřejmé, zda se jednalo o úmyslný průlet nebo náhodu

Máte rádi konspirace? Nad našimi hlavami se odehrálo něco, o čem nyní vášnivě diskutují nadšenci do kosmonautiky. Na začátku června prolétla okolo Mezinárodní kosmické stanice (ISS) tajná americká družice.

Na prvního máje zaburácely motory nosné rakety Falcon 9 od SpaceX. Společnost Elona Muska dopravila na oběžnou dráhu tajný satelit NROL-76 (USA-276). Družici vyrobila firma Ball Aerospace pro National Reconnaissance Office (NRO).

Družice odráží sluneční světlo, takže pokud není malá a pohybuje se po nižší oběžné dráze, lze pozorovat její přelety na nočním nebi. Amatérští pozorovatelé tímto způsobem už ve druhé polovině května určili parametry dráhy USA-276, která se pohybuje ve výšce 388 až 408 km.

USA 276 (NROL76), 31 May 2017 2200 UT pass1 from Marco Langbroek on Vimeo.

Prolétla okolo ISS

Výška oběžné dráhy je velmi podobná dráze ISS. Rozdíl ve sklonu obou drah je také velmi malý – jen 1,6 stupně.

Přibližně měsíc po svém startu – konkrétně 3. června – prolétla družice okolo ISS ve vzdálenosti jen 6,4 ± 2 km.

USA-276 jen o kousek minula kvádr o rozměrech 10 x 4 x 4 km, který se nachází okolo vesmírného komplexu. Pokud existuje možnost, že se kosmické smetí nebo družice dostanou do tohoto „ochranného pásma“ okolo stanice, zvažuje se úhybný manévr. Stanice zažehne své motory a změní dráhu.

Náhoda nebo úmysl?

Nosné rakety obvykle startují v rámci tzv. startovacího okna. Důležité je zejména v případě, že se chcete na oběžné dráze setkat s jiným objektem. V případě letu k ISS se okno každý den o 24 minut posouvá. Start družice byl ale dvakrát odložen, přičemž startovací okno zůstalo stejné. Jinými slovy: kdyby družice odstartovala na první pokus, tak by se setkání s ISS nekonalo. Je to velmi silný argument pro tvrzení, že setkání s vesmírným komplexem bylo dílem náhody.

Objevují se ale i spekulativní argumenty, že odklady byly úmyslné a měly zamaskovat úkoly družice. Kromě toho je také otázkou, proč NRO připustila start a navedení na dráhu, která už po pár týdnech přivedla družici do těsné blízkosti největšího a jediného trvale obydlenému objektu na oběžné dráze.

Co by mohla u ISS dělat?

Pokud se jednalo o úmysl, tak jaké důvody k podobnému přiblížení družice měla? Opět se jedná pouze o spekulace. V období průletu se ke stanici připojovala nákladní loď Dragon od SpaceX. Družice mohla testovat technologie pro sledování spojení dvou těles na oběžné dráze.

S tím souvisí ještě jedna hypotéza. Na ISS je přístroj zvaný Raven k monitorování lodí přilétajících k ISS.

Provoz u ISS houstne a Raven má snížit rizika budoucích automatických dokování. Raven disponuje třemi oky – infračervenou a viditelnou kamerou a laserem (LiDAR).

Vzhledem k tomu, že Raven dokáže monitorovat dění do vzdálenosti několika desítek km, mohl být průlet družice dobrým testem. Na druhou stranu bezpilotní nákladní lodě, které na ISS vozí zásoby, jsou pro tyto účely vhodnější.

Argumentem proti úmyslnému průletu je i to, že ISS neobývají jen američtí astronauti. V posádce je neustále také minimálně jeden Rus a astronauti z dalších zemí. Rusko by určitě nebylo rádo, kdyby se ISS nepřímo účastnila armádních experimentů a navíc družici by bylo možné z ISS vyfotografovat – nejednalo by se sice o detailní snímky, ale základní obrysy a prvky družice by vidět šlo.

Zdroje: thespacereview.com, spaceflight101.com, NASA