Okolo Země prolétl „asteroid umělého původu“. Vyklubal se z něj artefakt z počátků kosmonautiky

• Okolo Země prolétl menší objekt
  • Podle vědců se jedná o stupeň Centaur
  • Ten v roce 1966 vynesl k Měsíci sondu Surveyor 2

V úterý 1. prosince nás ve vzdálenosti 50 tisíc kilometrů minul zajímavý objekt. Původně ho vědci považovali za asteroid, ale nakonec se z něj vyklubalo něco docela jiného.

Po svém objevu v září tohoto roku dostal objekt i standardní označení pro asteroidy – konkrétně 2020 SO. Číslo 2020 je samozřejmě rok, S je část roku (v tomto případě od 16. do 30. září), ve kterém byl objeven a O značí pořadí objektu objeveného v dané části roku.

Objekt 2020 SO objevila přehlídla Pan-STARRS, která se věnuje lovu blízkozemních asteroidů. Jakmile měli vědci k dispozic více pozorování, zjistili, že dráha tělesa je trochu podivná.

Na základě dalších pozorování mohli spočítat dráhu do budoucnosti ale také zpět do minulosti a zjistili, že v září 1966 byl objekt velmi blízko od Země. Šlo tedy o velmi těsný průlet nebo něco jiného? Ano, šlo o start.

Ukázalo se, že objektem je zřejmě urychlovací stupeň Centaur, který se používal u raket Atlas. Jeho pravnuk bude nyní využíván u chystané rakety Vulcan.

Pomohl dalekohled Infrared Telescope Facility

Dne 20. září 1966 vynesl tento konkrétní Centaur na dráhu k Měsíci sondu Surveyor 2. Svou práci odvedl dobře, ale sonda se později dostala do problémů. Den po startu měla proběhnout korekce dráhy. Místo tří řídících trysek zapracovaly jen dvě a sonda se dostala do neplánované rotace. Z problémů se už nevyhrabala a tři dny po startu narazila v obrovské rychlosti do povrchu Měsíce.

Centaur ale pokračoval dál ve své pouti vesmírem okolo Slunce, až v září letošního roku uvízl v hledáčku lovce asteroidů.

Na začátku šlo jen o teorii. Vědci vycházeli z dráhy objektu a jeho odhadované velikosti. Nakonec přišel hlavní důkaz. Infračervený dalekohled Infrared Telescope Facility se podíval na jeden ze známých Centaurů a poté se přemístil na 2020 SO v době, kdy prolétal okolo Země. Obě spektra jsou v podstatě stejná.

Centaur prolétl okolo Země poměrně pomalu, a tak bude dočasně zachycen gravitací naší planety a stane se jejím měsícem. Poté se ale znovu vydá na dráhu kolem Slunce.

Diskuze (3) Další článek: Google vymyslel technologii superpřesného GPS. Už ji podporuje Pixel 5 a dorazí i na ostatní telefony

Témata článku: Technika, Vesmír, Země, Kosmonautika, Raketa, Slunce, Měsíc, Asteroidy, Vědec, Objekt, Atlas, Artefakt, Dráha, Sonda, Asteroid, Centaur, Centaurus, Vulcan

Na některých telefonech s Androidem půjde vypnout 2G sítě. K čemu je to dobré?

** 2G sítě jsou s námi již 26 let, za tu dobu se však mnohé změnilo ** Google v USA umožňuje u Androidů vypnout 2G sítě ** V Česku si musíte pomoci samostatnou aplikací

2GMobilní sítěAndroid
Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček