Ostravský dopravní podnik couvá z vodíkového pohonu. Přednost dostávají elektrické autobusy | Zdroj: Dopravní podnik Ostrava

Zdroj: Dopravní podnik Ostrava

Ostravský dopravní podnik couvá z vodíkového pohonu. Přednost dostávají elektrické autobusy

Dopravní podnik Ostrava (DPO) měl ještě v říjnu loňského roku velké plány s vodíkovými autobusy. V tiskové zprávě z října loňského roku generální ředitel Daniel Morys uvedl, že firma chce „kombinovat rozvoj elektrobusů s trolejbusy, případně s vodíkovými autobusy.“ Na přelomu února a března letošního roku se však karta obrátila.

V současné době zajišťuje DPO městskou hromadnou dopravu ve třetím nejlidnatějším městě naší republiky 291 autobusy, 259 tramvajemi a 70 trolejbusy. Dle tiskové zprávy vydané 29. února tohoto roku se však cestující vodíkových autobusů nedočkají. Dopravní podnik totiž odkládá projekt Vodíkové mobility a ruší tendr na vodíkové autobusy a stavbu plničky.

Ostrava řekla sbohem vodíku

Daniel Morys konstatoval, že s ohledem na vývoj v posledních v posledních dvou letech od vypsání soutěží momentálně z pohledu péče řádného hospodáře cítí, že je potřeba dát této technologii ještě prostor jak z finančních, tak technických důvodů.

Jako nejvhodnější řešení aktuálně vnímá elektromobilitu. Vedle tramvají na 16 denních a 2 nočních linkách a trolejbusů, které v Ostravě zajišťují provoz na 9 denních a 3 nočních linkách, se na něm budou podílet autobusy s elektrickým pohonem. Jejich baterie se primárně budou nabíjet přes noc a na jedno nabití zvládnou ujet až 350 kilometrů.

Aktuálně má DPO k dispozici 32 elektrobusů, přičemž 26 z nich je vybaveno systémem průběžného nabíjení. Tyto autobusy jsou schopné doplňovat energii nejen během nočních odstávek, ale také pomocí rychlonabíjecích ramen rozmístěných v centru města na ulici Valchařská, na Svinově a na Hranečníku.

Elektrické autobusy s rychlým nabíjením

Rychlé nabíjení trvá mezi šesti a deseti minutami, po kterých je autobus schopen absolvovat další jízdu na své lince. V červenci loňského roku byla také zprovozněna nabíjecí stanice v areálu na ulici Vítkovická pro až osmnáct elektrobusů. Díky neustále se rozvíjející infrastruktuře tak může každý desátý vypravovaný autobus pohánět elektřina.

Nabíjecí stanice pro 18 elektrobusů Nabíjecí stanice pro 18 elektrobusů

V rámci strategie Bez dieselu jezdí po Ostravě také 227 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ten je považován za ekologičtější alternativu k autobusům s naftovými motory, neboť produkuje méně emisí skleníkových plynů a jiných znečišťujících látek. DPO má také 35 autobusů s dieselovým motorem, nicméně ty dnes slouží pouze jako záložní.

Co se týká vozidel poháněných vodíkem, ta ostravský dopravní podnik zatím zcela nezatracuje – vodíková mobilita ho stále zajímá a hodlá se jí věnovat. Odklad vodíkových autobusů může být správným rozhodnutím, neboť postupem času lze očekávat zlevnění plnícího systému, tak i samotných vozidel.

Určitě si přečtěte

Články odjinud