Dopravní podnik Ostrava (DPO) měl ještě v říjnu loňského roku velké plány s vodíkovými autobusy. V tiskové zprávě z října loňského roku generální ředitel Daniel Morys uvedl, že firma chce „kombinovat rozvoj elektrobusů s trolejbusy, případně s vodíkovými autobusy.“ Na přelomu února a března letošního roku se však karta obrátila.
V současné době zajišťuje DPO městskou hromadnou dopravu ve třetím nejlidnatějším městě naší republiky 291 autobusy, 259 tramvajemi a 70 trolejbusy. Dle tiskové zprávy vydané 29. února tohoto roku se však cestující vodíkových autobusů nedočkají. Dopravní podnik totiž odkládá projekt Vodíkové mobility a ruší tendr na vodíkové autobusy a stavbu plničky.
Ostrava řekla sbohem vodíku
Daniel Morys konstatoval, že s ohledem na vývoj v posledních v posledních dvou letech od vypsání soutěží momentálně z pohledu péče řádného hospodáře cítí, že je potřeba dát této technologii ještě prostor jak z finančních, tak technických důvodů.
Jako nejvhodnější řešení aktuálně vnímá elektromobilitu. Vedle tramvají na 16 denních a 2 nočních linkách a trolejbusů, které v Ostravě zajišťují provoz na 9 denních a 3 nočních linkách, se na něm budou podílet autobusy s elektrickým pohonem. Jejich baterie se primárně budou nabíjet přes noc a na jedno nabití zvládnou ujet až 350 kilometrů.
Aktuálně má DPO k dispozici 32 elektrobusů, přičemž 26 z nich je vybaveno systémem průběžného nabíjení. Tyto autobusy jsou schopné doplňovat energii nejen během nočních odstávek, ale také pomocí rychlonabíjecích ramen rozmístěných v centru města na ulici Valchařská, na Svinově a na Hranečníku.
Elektrické autobusy s rychlým nabíjením
Rychlé nabíjení trvá mezi šesti a deseti minutami, po kterých je autobus schopen absolvovat další jízdu na své lince. V červenci loňského roku byla také zprovozněna nabíjecí stanice v areálu na ulici Vítkovická pro až osmnáct elektrobusů. Díky neustále se rozvíjející infrastruktuře tak může každý desátý vypravovaný autobus pohánět elektřina.
Nabíjecí stanice pro 18 elektrobusů
V rámci strategie Bez dieselu jezdí po Ostravě také 227 autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Ten je považován za ekologičtější alternativu k autobusům s naftovými motory, neboť produkuje méně emisí skleníkových plynů a jiných znečišťujících látek. DPO má také 35 autobusů s dieselovým motorem, nicméně ty dnes slouží pouze jako záložní.
Co se týká vozidel poháněných vodíkem, ta ostravský dopravní podnik zatím zcela nezatracuje – vodíková mobilita ho stále zajímá a hodlá se jí věnovat. Odklad vodíkových autobusů může být správným rozhodnutím, neboť postupem času lze očekávat zlevnění plnícího systému, tak i samotných vozidel.