Země | Ekologie

Foto: NASA
Oxfordský fyzik tvrdí, že geoinženýrství nám v boji proti klimatickým změnám nepomůže | Foto: NASA

Nedávno jsme vás informovali o kontroverzním projektu Stratospheric Controlled Perturbation Experiment (SCoPEx), jehož cílem je zjistit, zda by bylo možné naší planetu bezpečně ochladit vypouštěním aerosolů do stratosféry. Podle oxfordského fyzika Raymonda Pierrehumberta jsou však podobné snahy marné, protože tzv. geoinženýrství s největší pravděpodobností nebude fungovat.

Výše jmenovaný vědec ve svém příspěvku pro Bulletin of the Atomic Scientists tvrdí, že pokud jde o odvrácení klimatické katastrofy, jedinou nadějí je dekarbonizace civilizace. Žádné proveditelné alternativy nejsou.

Trvalé řešení je jen jedno

Pierrehumbert uvedl, že například blokování slunečního světla pomocí reflexních částic uvolněných do vzduchu by sice na chvíli mohlo zabrat, ale rozhodně by to klima neovlivnilo v takovém časovém horizontu, v němž dochází ke změnám životního prostředí.

Co bychom tedy měli dělat? Skutečně trvalé řešení je prý pouze jedno – přestat spalovat fosilní paliva a chránit přírodní propady uhlíku. „Modifikace nikdy nemohou bezpečně hrát větší než jen velmi minoritní roli,“ argumentuje Pierrehumbert a dodává: „Pokud se nám nepodaří zastavit pumpování uhlíku do atmosféry, pak jednoduše neexistuje žádná dobrá oprava.“

Diskuze (33) Další článek: Google zařízne další službu, v prosinci skončí Nástroje pro překladatele