Budoucnost | Země

Pangea číslo 2? Experti předpověděli, jak bude vypadat další budoucí superkontinent

Pokud přemýšlíme o budoucnosti, obvykle je to ta blízká. Zahájí umělá inteligence v nadcházejících desetiletích jadernou válku? Změní se Země do roku 2100 v obří skleník? Neméně zajímavá ovšem může být i otázka jak naše planeta bude vypadat za řekněme 200 milionů let. A právě tu si před časem položil jistý mezinárodní tým badatelů.

Z výsledků jejich práce plyne, že za 200-250 milionů let se zformuje nový superkontinent, který se bude skládat ze sedmi současných kontinentů.

Zemskou kůra je tvořena tektonickými deskami, které se neustále velmi pomalu pohybují. Průběžně se spojují a pak zase oddělují, přičemž jeden takový cyklus trvá zhruba 400 až 600 milionů let.

Ke spojení dotyčných desek zatím naposled došlo asi před 310 miliony lety – tedy před érou dinosaurů – což mělo za následek zrod superkontinentu Pangea.

Jak by mohl vypadat další takový superkontinent? Vědci analyzovali historii zemské deskové tektoniky i aktuální tektonickou aktivitu a získali čtyři možné konfigurace, které nazvali Novopangea, Pangea Ultima, Aurica a Amasia.

Jako nejpravděpodobnější se přitom jeví vznik Novopangey, jejíž horní část bude tvořena Afrikou, Eurasií a Severní Amerikou; střední část Indií/Čínou a Austrálií a spodní část Antarktidou a Jižní Amerikou. Realizace ostatních tří scénářů by totiž vyžadovala nějakou zcela zásadní změnu stávajících tektonických dějů.

Diskuze (4) Další článek: Intel připravil moderní ovladače pro Windows 10. Systém je podporuje od poslední aktualizace

Témata článku: Budoucnost, Umělá inteligence, Výzkum, Země, Austrálie, Afrika, Geologie, Antarktida, Amerika, Střední část, Obří skleník, Tektonická deska, Milióny let, Severní Amerika, Deska, Jižní Amerika, Možná konfigurace, Eurasie, Zemská kůra, Horní část, Tým badatelů, Nadcházející desetiletí, Zásadní změna

Pojďme programovat elektroniku: Vyzkoušíme IR, ovládneme světýlko přes Bluetooth a vyšleme zprávu na sto metrů

** Budeme odposlouchávat IR ovladač klimatizace ** Vyrobíme laciný rádiový vysílač ** Vyzkoušíme komunikaci pomocí Bluetooth a v pásmu 433 MHz

Nejlepší hardware: Skládáme nenáročnou sestavu i extrém na hry

** Poradíme, jaký se teď vyplatí koupit hardware ** Procesory, desky, paměti, grafické karty... je z čeho vybírat ** Počítač ale nemusíte skládat, ukážeme i výhodné hotové počítače

Google Mapy vs. Mapy.cz: Které internetové mapy jsou lepší?

** Jsou lepší mapy od Googlu, nebo ty od Seznamu? ** Má být mapa především tradiční mapou, nebo spíše asistentem? ** Vyslechněte si argumenty a hlasujte, na jaké straně jste vy