Automatické létající dopravní prostředky spadaly ještě před několika lety do říše sci-fi. Stále více firem ale vidí v tomto segmentu velkou příležitost, kterou si nechtějí nechat ujít. Své místo mezi průkopníky má i francouzský Airbus.

Automatické létající dopravní prostředky spadaly ještě před několika lety do říše sci-fi. Stále více firem ale vidí v tomto segmentu velkou příležitost, kterou si nechtějí nechat ujít. Své místo mezi průkopníky má i francouzský Airbus.

Vahana Alpha je vybavena osmi vrtulemi, umístěnými na naklápěcích křídlech. Stroj by měl být schopen urazit na jedno nabití vzdálenost až 100 km. Orientaci a sledování okolního prostoru zajišťuje kromě několika kamer také radar a lidar.

Vahana Alpha je vybavena osmi vrtulemi, umístěnými na naklápěcích křídlech. Stroj by měl být schopen urazit na jedno nabití vzdálenost až 100 km. Orientaci a sledování okolního prostoru zajišťuje kromě několika kamer také radar a lidar.

Airbus již několik let pracuje na projektu Vahana Alpha, což má být jednomístný stroj s vertikálním startem a přistáním. Prototyp s označením One absolvoval první letovou zkoušku počátkem roku 2018 a od té doby se vznesl více než 50×.

Airbus již několik let pracuje na projektu Vahana Alpha, což má být jednomístný stroj s vertikálním startem a přistáním. Prototyp s označením One absolvoval první letovou zkoušku počátkem roku 2018 a od té doby se vznesl více než 50×.

Airbus již předvedl i koncept Vahana Alpha Two – druhé plnohodnotné demonstrační letadlo, které je současně první s kompletním interiérem. Minimalistický kokpit odpovídá záměru a autonomním schopnostem stroje.

Airbus již předvedl i koncept Vahana Alpha Two – druhé plnohodnotné demonstrační letadlo, které je současně první s kompletním interiérem. Minimalistický kokpit odpovídá záměru a autonomním schopnostem stroje.

Úvodní testy údajně proběhly dobře – stroj se během nich několik vteřin vznášel ve výšce asi pět metrů nad zemí nad zemí. Stále je ale potřeba další vývoj a testování, než bude připraven na létání s cestujícími na palubě.

Úvodní testy údajně proběhly dobře – stroj se během nich několik vteřin vznášel ve výšce asi pět metrů nad zemí nad zemí. Stále je ale potřeba další vývoj a testování, než bude připraven na létání s cestujícími na palubě.

Takto vypadá další stroj Airbusu vyvíjený pro lokální autonomní leteckou dopravu - CityAirbus. Elektrický dron pojme až čtyři cestující.

Takto vypadá další stroj Airbusu vyvíjený pro lokální autonomní leteckou dopravu - CityAirbus. Elektrický dron pojme až čtyři cestující.

Airbus CityAirbus

Airbus CityAirbus

Airbus CityAirbus

Airbus CityAirbus

Airbus CityAirbus

Airbus CityAirbus

Vahana Alpha je vybavena osmi vrtulemi, umístěnými na naklápěcích křídlech. Stroj by měl být schopen urazit na jedno nabití vzdálenost až 100 km. Orientaci a sledování okolního prostoru zajišťuje kromě několika kamer také radar a lidar.
Airbus již několik let pracuje na projektu Vahana Alpha, což má být jednomístný stroj s vertikálním startem a přistáním. Prototyp s označením One absolvoval první letovou zkoušku počátkem roku 2018 a od té doby se vznesl více než 50×.
Airbus již předvedl i koncept Vahana Alpha Two – druhé plnohodnotné demonstrační letadlo, které je současně první s kompletním interiérem. Minimalistický kokpit odpovídá záměru a autonomním schopnostem stroje.
Úvodní testy údajně proběhly dobře – stroj se během nich několik vteřin vznášel ve výšce asi pět metrů nad zemí nad zemí. Stále je ale potřeba další vývoj a testování, než bude připraven na létání s cestujícími na palubě.
9
Fotogalerie

Paříž chce hosty olympiády rozvážet autonomními létajícími taxi na baterky

Příští letní olympijské hry v Tokiu sice proběhnou až v příštím roce, ale již se připravují i ty další, které se budou konat v roce 2024 v Paříži. U nich se především řeší, jak ve francouzské metropoli zajistit dopravu. Město je to velké a jak bývá zvykem, vždy zacpané. Airbus proto společně s pařížským dopravním podnikem přišel s nápadem, který by transport hostů ulehčil - létající autonomní taxi

Tyto taxíky by létaly z letiště Charlese de Gaulle přímo do centra města, což by mělo výrazně zkrátit čas, který lidé tráví v Paříži na cestách. Obvykle to z letiště do centra města pomocí autobusu nebo vlaku trvá zhruba hodinu, létajícím taxíkem by to bylo pár minut. Odlet by se konal každých šest minut. 

Momentálně vzniká návrh, jak by podobný dopravní systém skutečně fungoval. Městský podnik Aeroports de Paris musí do konce letošního roku vybrat místa, kde by mohla vzniknout jakési depa létajících taxi a ta následně do 18 měsíců postaví.

Ještě ale není jasné, jaké stroje by dopravní podnik používal. V první řadě musí být bezpečné a odzkoušené. Zároveň musí mít dostatečně velkou kapacitou baterie, aby překonaly potřebnou vzdálenost s bezpečnou rezervou. S jiným než elektrickým pohonem se ale nepočítá. 

Airbus, který se na vývoji podílí, musí rovněž zaručit, že taxi nebude odporovat stávajícím předpisům. Společnost u toho může čerpat ze svých stávajících autonomních taxíků. Vyvíjí přitom už rovnou dva modely - Vahana, který je určen pro jednoho člověka, a CityAirbus pro čtyři cestující.

Určitě si přečtěte

Články odjinud