Západ se konečně probouzí z letargie a věnuje pozornost militarizaci polárních oblastí, která probíhá přímo před našima očima. Začínají se objevovat nové technologie a stroje, které jsou určené přímo pro tento typ extrémního prostředí.
Americká armáda se spojila se společností BAE Systems a domluvila se s nimi na testech pozoruhodného pásového transportéru Beowulf. Ten je kandidátem BAE Systems v americkém programu Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV), tedy vývoje nového armádního vozidla pro polární oblasti. Letos v červnu by US Army měla obdržet dva prototypy a důkladně je otestují.
Nový program CATV dostal zelenou poté, co Pentagon zpracoval strategii pro Arktidu. Podle této strategie Spojené státy musí modernizovat své polární síly a posílit přítomnost v těchto oblastech. Je to zjevně odpověď na snahy Číny a Ruska, které se teď vehementně snaží právě v Arktidě prosadit.
Součástí amerického úsilí o modernizaci polárních sil bude i testování prototypů transportéru Beowulf v armádním centru Cold Regions Test Center na Aljašce. Tam by měli transportér důkladně prověřit v extrémních podmínkách.
Terénní, obojživelný a...
Cílem programu CATV je vytvořit terénní, obojživelné a zároveň lehké transportní vozidlo, které bude převážet vojáky i materiál do odlehlých polárních oblastí. Vozidlo CATV by přitom mělo zvládat opravdu rozmanité podmínky, od rozbředlých bažin až po třeskutě zmrzlý terén.
Beowulf vychází z vozidla BvS 10, které BAE Systems vyvinuli a postavili pro britské Royal Marines. Britští mariňáci je používají od roku 2005 pod názvem Viking All-Terrain Vehicle (Protected) (ATV(P)).
Vozidlo rovněž využívají nizozemští mariňáci a ozbrojené síly Švédska, Rakouska a Francie. Obzvlášť Francie v této souvislosti stojí za pozornost, protože jde o první francouzský nákup vojenské technologie z Velké Británie za desetiletí.
Transportér Beowulf tvoří dvě části, každá na vlastním pásovém podvozku. Je to vlastně nevyzbrojený stealth transportér, jehož konstrukce je upravená tak, aby byla co nejméně viditelná pro radar.
Jeho modulární konstrukce je praktická pro možné úpravy i pro údržbu. Technické detaily zatím nejsou známé. Podobné vozidlo Viking váží 8,5 tuny, dosahuje maximální rychlosti 65 km/h ba souši a 5 km/h na vodě a uveze řidiče s 12 pasažéry.