V Pekingu otevřeli nové letiště – největší na světě. Leží u oblasti Ta-sing, podle které získalo svůj název  Beijing Daxing International Airport . Zdroj: Zaha Hadid Architects

V Pekingu otevřeli nové letiště – největší na světě. Leží u oblasti Ta-sing, podle které získalo svůj název Beijing Daxing International Airport. | Zdroj: Zaha Hadid Architects

Už tento týden na letišti s kódem PKX (IATA) začnou přistávat první komerční lety. Zdroj: Zaha Hadid Architects

Už tento týden na letišti s kódem PKX (IATA) začnou přistávat první komerční lety. | Zdroj: Zaha Hadid Architects

Letiště Ta-sing se nachází přibližně 50 kilometrů jižně od centra Pekingu a 65 km od současného hlavního pekingského letiště, jehož kapacita už přestávala stačit. Zdroj: Zaha Hadid Architects

Letiště Ta-sing se nachází přibližně 50 kilometrů jižně od centra Pekingu a 65 km od současného hlavního pekingského letiště, jehož kapacita už přestávala stačit. | Zdroj: Zaha Hadid Architects

Největší na světě je také terminál nového letiště, má plochu více než 700 tisíc metrů čtverečních. Zdroj: Shutterstock

Největší na světě je také terminál nového letiště, má plochu více než 700 tisíc metrů čtverečních. | Zdroj: Shutterstock

Budovu terminálu navrhla studio slavné architektky Zahy Hadid. Zdroj: Zaha Hadid Architects

Budovu terminálu navrhla studio slavné architektky Zahy Hadid. | Zdroj: Zaha Hadid Architects

Na návrhu se podílela i ona sama ještě před svou smrtí v roce 2016. Terminál má organický tvar pěticípé mořské hvězdice. Zdroj: Shutterstock

Na návrhu se podílela i ona sama ještě před svou smrtí v roce 2016. Terminál má organický tvar pěticípé mořské hvězdice. | Zdroj: Shutterstock

V současné první fázi zvládne letiště se čtyřmi dráhami obsloužit 45 milionů cestujících ročně. Zdroj: Shutterstock

V současné první fázi zvládne letiště se čtyřmi dráhami obsloužit 45 milionů cestujících ročně. | Zdroj: Shutterstock

Do roku 2025 se kapacita zvýší na 70 milionů cestujících ročně a ve finále se počítá až se sedmi dráhami a 100 miliony pasažérů každý rok. Zdroj: Shutterstock

Do roku 2025 se kapacita zvýší na 70 milionů cestujících ročně a ve finále se počítá až se sedmi dráhami a 100 miliony pasažérů každý rok. | Zdroj: Shutterstock

Stavba přišla v přepočtu na více než 250 miliard korun. Zdroj: Shutterstock

Stavba přišla v přepočtu na více než 250 miliard korun. | Zdroj: Shutterstock

Výstavba nového letiště byla velmi rychlá. Zdroj: Shutterstock

Výstavba nového letiště byla velmi rychlá. | Zdroj: Shutterstock

První reálné myšlenky na nové letiště se objevily v roce 2008. Foto:  王之桐 ,  CC BY-SA 4.0

První reálné myšlenky na nové letiště se objevily v roce 2008. | Foto: 王之桐, CC BY-SA 4.0

Projekt byl schválený v roce 2014 a v prosinci stejného roku se začalo stavět. Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Projekt byl schválený v roce 2014 a v prosinci stejného roku se začalo stavět. | Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Za čtyři a půl roku bylo hotovo. Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Za čtyři a půl roku bylo hotovo. | Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Letiště s Pekingem kromě silnice a běžné hromadné dopravy (metro, autobusy) spojuje také rychlodráha. Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Letiště s Pekingem kromě silnice a běžné hromadné dopravy (metro, autobusy) spojuje také rychlodráha. | Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Na cestu z pekingského hlavního nádraží na letiště bude stačit půlhodina. Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Na cestu z pekingského hlavního nádraží na letiště bude stačit půlhodina. | Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Vlaky po ní budou jezdit rychlostí až 250 km/h. Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Vlaky po ní budou jezdit rychlostí až 250 km/h. | Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  N509FZ ,  CC BY-SA 4.0

Foto: N509FZ, CC BY-SA 4.0

Foto:  MA Long (Architect) ,  CC BY-SA 4.0

Foto: MA Long (Architect), CC BY-SA 4.0

Už tento týden na letišti s kódem PKX (IATA) začnou přistávat první komerční lety. Zdroj: Zaha Hadid Architects
Letiště Ta-sing se nachází přibližně 50 kilometrů jižně od centra Pekingu a 65 km od současného hlavního pekingského letiště, jehož kapacita už přestávala stačit. Zdroj: Zaha Hadid Architects
Největší na světě je také terminál nového letiště, má plochu více než 700 tisíc metrů čtverečních. Zdroj: Shutterstock
Budovu terminálu navrhla studio slavné architektky Zahy Hadid. Zdroj: Zaha Hadid Architects
27
Fotogalerie

Peking má nové letiště, největší na světě. Terminál připomíná mořskou hvězdici, na stavbu stačilo pět let

V Pekingu otevřeli nové letiště – je největší na světě. Leží u oblasti Ta-sing, podle které získalo svůj název Beijing Daxing International Airport. Už tento týden na letišti s kódem PKX (IATA) začnou přistávat první komerční lety.

Letiště Ta-sing se nachází přibližně 50 kilometrů jižně od centra Pekingu a 65 km od současného hlavního pekingského letiště, jehož kapacita už přestávala stačit.

Největší na světě je také terminál nového letiště, má plochu více než 700 tisíc metrů čtverečních. Budovu terminálu navrhla studio slavné architektky Zahy Hadid. Na návrhu se podílela i ona sama ještě před svou smrtí v roce 2016. Terminál má organický tvar pěticípé mořské hvězdice.

V současné první fázi zvládne letiště se čtyřmi dráhami obsloužit 45 milionů cestujících ročně. Do roku 2025 se kapacita zvýší na 70 milionů cestujících ročně a ve finále se počítá až se sedmi dráhami a 100 miliony pasažérů každý rok. Stavba přišla v přepočtu na více než 250 miliard korun.

Výstavba nového letiště byla velmi rychlá. První reálné myšlenky na něj se objevily v roce 2008. Projekt byl schválený v roce 2014 a v prosinci stejného roku se začalo stavět. Za čtyři a půl roku bylo hotovo.

Letiště s Pekingem kromě silnice a běžné hromadné dopravy (metro, autobusy) spojuje také rychlodráha. Vlaky po ní budou jezdit rychlostí až 250 km/h. Na cestu z pekingského hlavního nádraží na letiště bude stačit půlhodina.

Určitě si přečtěte

Články odjinud