Foto: Aerion Supersonic

Foto: Aerion Supersonic

Foto: Aerion Supersonic

Foto: Aerion Supersonic

Foto: Aerion Supersonic

Foto: Aerion Supersonic

Foto: Boom Supersonics

Foto: Boom Supersonics

Foto: Boom Supersonics

Foto: Boom Supersonics

Foto: Boom Supersonics

Foto: Boom Supersonics

Foto: Aerion Supersonic
Foto: Aerion Supersonic
Foto: Boom Supersonics
Foto: Boom Supersonics
6
Fotogalerie

Pentagon počítá s nadzvukovými bizjety

  • Pentagon se zajímá o nadzvukové letouny nové generace
  • Ty by mohly rychle dopravovat týmy specialistů na místa určení
  • Jednalo by se jak o týmy bojové, tak záchranné

Dnes již legendární Concordy sice nebyly příliš úspěšné, ale staly se ikonou letecké dopravy a mnoho lidí na ně stále nostalgicky vzpomíná. V současné době se uvažuje o tom, že na oblohu vrátí nadzvukové dopravní letouny, i když samozřejmě mnohem modernější, než byl Concorde. Pokud k tomu dojde, tak je dost pravděpodobné, že si takové letouny pronajme nebo dokonce koupí i americká armáda.

Od posledního letu Concordu už uplynulo více než 15 let. Americká vesmírná agentura NASA a soukromé společnosti Aerion Supersonic a Boom Supersonics jsou teď na špici vývoje nadzvukových dopravních letounů nové generace, které by se mohly objevit v polovině dvacátých let. Na jejich vývoji se podílejí i firmy z obranného průmyslu, včetně divize Skunk Works společnosti Lockheed Martin.

Proč to zajímá Pentagon?

Teoreticky je sice možné bizjety vyzbrojit, ale v americkém letectvu podle všeho počítají s jinými bojovými stroji. Nadzvukové bizjety by mohly být cenné v tom, že velmi rychle dopraví na místo určení týmy specialistů. Buď by to mohli být útočné týmy pro záchranu rukojmích, nebo nějakou speciální vojenskou operaci anebo by mohlo jít o týmy pro záchranné či vyprošťovací operace.

Rychlý zásah mohou vyžadovat i přírodní katastrofy nebo technické nehody velkého rozsahu, k nimž je nutné co nejdříve dopravit špičkové vojenské odborníky. Stejně tak by se nadzvukové bizjety mohly hodit pro přepravu vyjednávačů a vysoce postavených důstojníků, když bude nutné řešit náhlé a nebezpečné mezinárodní krize.

Nápad s využitím nadzvukových bizjetů není úplně nový. Americké letectvo na toto téma vypracovalo studii už v roce 1999. Podle této studie by se nadzvukové dopravní letouny, schopné za krátký čas doletět kamkoliv ve světě, Američanům velmi hodily například během operace Pouštní bouře na počátku devadesátých let. Takové letouny by mohly přepravovat vysoce postavené vyjednavače z USA a usnadnit jednání o zastavení palby, či urychlit jednání se spojenci.

Americké ozbrojené síly už vlastně mají s bizjety zkušenosti, byť zatím s podzvukovými stroji. Americké letectvo a Národní garda využívají celkem 56 letounů C-21A, což je upravená verze bizjetu Learjet 35. Do kabiny tohoto malého dopravního letounu se přitom vejde 8 osob a 1,26 metru krychlového nákladu.

Určitě si přečtěte

Články odjinud