Vesmír | Reklama

Pepsi se po kritice vzdala plánů na orbitální reklamu

• Pepsi oznámila, že již nepočítá s umístěním své reklamy na oběžné dráze
  • Tuto službu nabízel ruský startup StartRocket
  • Ten nicméně uskutečnil zkušební test své technologie ve stratosféře
Foto: StartRocket
Pepsi se po kritice vzdala plánů na orbitální reklamu | Foto: StartRocket

Slavný výrobce nealkoholických nápojů PepsiCo oznámil, že již nepočítá s umístěním své reklamy na oběžné dráze tak, aby byla na Zemi viditelná z vesmíru. Tuto službu přitom nabízí ruský startup. Po vlně kritiky Pepsi od svého záměru ustoupila.

V dubnu (2019) se objevila informace, že PepsiCo spolupracuje s ruským startupem StartRocket na tom, aby s využitím satelitů umístila na oběžné dráze reklamu na energetický drink „Adrenaline Rush“.

Startup navrhuje, že by takovou reklamu vytvořila flotila malých satelitů. Ve zvolené formaci by pomocí plachet z PET folie odrážely sluneční záření tak, aby vznikla požadovaná reklama. Orbitální reklama měla být viditelná na Zemi po západu Slunce a před úsvitem.

Jak to mělo vypadat, ukazuje i web startupu, kde na ilustraci svítí logo fiktivního nápoje „LocaCola“ na noční obloze nad městem. Mluvčí společnosti PepsiCo Russia Olga Mangova potvrdila médiím, že PepsiCo skutečně spolupracovala se startupem StartRocket na orbitální reklamní kampani. Podle ní jsou orbitální billboardy revolucí na reklamním trhu.

Pepsi nakonec změnila názor

Americké vedení PepsiCo ale z celé akce nakonec vycouvalo. Potvrdili nicméně, že StarRocket uskutečnil zkušební test své technologie ve stratosféře. Zřejmě šlo o test s balonem ve velké výšce. Prý to ale bylo jednorázové a Pepsi nepočítá s tím, že by teď takovou technologii v reklamě využila.

Startup StartRocket byl v Rusku založen zhruba před rokem. Zatím nemá na oběžné dráze žádný svůj satelit. Není prý jasné, jestli StartRocket vůbec má potřebné technologie a finanční prostředky na to, aby mohl na oběžnou dráhu vypustit flotilu cubesatů, jak by bylo nutné pro takovou orbitální reklamní kampaň. Startup tvrdí, že shání finance ve výši 2 miliony dolarů.

Ve Spojených státech zákon takovou reklamu podstatně omezuje. Na nosných raketách či satelitech mohou být reklamy v podstatě bez omezení. Americké úřady ale neudělí licenci pro let do vesmíru s nákladem, který by souvisel s „rušivou reklamou z vesmíru“. Myslí se tím taková reklama ve vesmíru, kterou mohou lidé vidět ze Země pouhým okem. Zmíněná legislativa se ovšem vztahuje jenom na komerční náklady na amerických raketách či satelitech.

Myšlenka na umístění reklamy na oběžné dráze není nová. V minulosti se takový nápad objevil už několikrát. Technicky to zřejmě zvládnutelné je. Vždy se ale ozvaly silné protesty veřejnosti. Tak či onak, vesmírná reklama na svůj první start stále ještě čeká.

Zdroj: Space.com

Diskuze (8) Další článek: Apple zavařil drobné konkurenci: Z App Store odstranil aplikace měřící čas strávený u mobilu

Témata článku: Technologie, Vesmír, USA, Země, Startupy, Rusko, Reklama, Slunce, Satelit, Dráha, Start-up, PepsiCo, Zkušební test, Oběžná dráha, Stratosféra, REK, Pepsi

SpaceX má problém: kosmická loď Crew Dragon explodovala během testu motorů záchranného systému

** SpaceX provedla na Mysu Canaveral testy motorů SuperDraco. ** Ke konci testů došlo k mohutné explozi. ** Nehoda zpozdí první pilotovaný let lodě Crew Dragon.

Windows 10 černé, nebo bílé? Rozhodněte, zda je hezčí černý motiv, nebo nový světlý

** Do Windows míří bílé téma a přebarví se spodní lišta i Start ** Od minulého roku má ale i téma tmavé. ** Jaké z těchto dvou je ale to hezčí?

Co je to 5G a proč technický šéf T-Mobile US varuje před přílišným optimismem