• K rudé planetě by měl ve čtvrtek ve 13:50 SELČ odstartovat rover Mars 2020 Perseverance
  • Půjde o pátý americký rover, který přistane na povrchu Marsu
  • Co všechno o něm víme?
Perseverance se chystá na start. Co poveze, co umí a jak proběhne mise nového marsovského roveru?  | Foto: NASA/JPL-Caltech

Pátý americký rover na Marsu

K rudé planetě by měl ve čtvrtek ve 13:50 SELČ odstartovat rover Mars 2020 Perseverance. Půjde o pátý americký rover, který přistane na povrchu rudé planety. Prvním byl v roce 1997 Sojourner, kterého si možná pamatujete z filmu Marťan. Na Marsu pracoval od 5. července do 27. září 1997 a ujel asi 100 metrů.

V roce 2004 přistály na povrchu dva rovery MER – Opportunity a Spirit. Prvně jmenovaný pracoval až do léta 2018 a ujel 45 km. V roce 2012 přistál v kráteru Gale rover Curiosity a stále pracuje. Perseverance je mu velmi podobný, ale bude v některých oblastech vylepšený, mít modernější kamery a odlišné vědecké vybavení i cíle.

USA jsou jedinou zemí, která na povrch Marsu dostala rover. Brzy se to ale možná změní. K Marsu v rámci současného startovacího okna odstartovala také čínská sonda Tchien-wen-1, která mimo jiné obsahuje rover. K přistání má dojít 23. dubna, což je později ve srovnání s Perseverance (únor 2021).

Pokud se vše povede, budou poprvé v historii pracovat na Marsu současně tři rovery.

Srovnání roverů. Credit: NASA