Zkonstruovat letadlo, které bude létat bez pilota, může být paradoxně jednodušší než postavit plně autonomní automobil. Není proto divu, že se o segment bezpilotního létání zajímá hned několik firem. Jednou z nich je americký startup Xwing, který v srpnu loňského roku ukázal svou autonomní Cessnu, se kterou v únoru úspěšně provedl celý let.

Zkonstruovat letadlo, které bude létat bez pilota, může být paradoxně jednodušší než postavit plně autonomní automobil. Není proto divu, že se o segment bezpilotního létání zajímá hned několik firem. Jednou z nich je americký startup Xwing, který v srpnu loňského roku ukázal svou autonomní Cessnu, se kterou v únoru úspěšně provedl celý let.

Letadlo Cessna Grand Caravan 208B vybavené systémem AutoFlight zvládlo samo prakticky vše. Od gateway pojíždělo ke startovací dráze, přičemž bylo schopné se vyhýbat okolním objektům, vzlétlo, letělo, přistálo, a nakonec se vrátilo ke gateway.

Letadlo Cessna Grand Caravan 208B vybavené systémem AutoFlight zvládlo samo prakticky vše. Od gateway pojíždělo ke startovací dráze, přičemž bylo schopné se vyhýbat okolním objektům, vzlétlo, letělo, přistálo, a nakonec se vrátilo ke gateway.

Systém AutoFlight využívá kombinaci radarů, satelitní navigace, kamer, lidaru a údajů z ADSB. Díky tomuto vybavení dokáže detekovat a vyhýbat se ostatním letadlům, ale také jakýmkoli jiným překážkám. Stroj bylo nutné vybavit servomotory, které řídí směrovku, výškovku, křidélka, klapky a další funkce, a zajistit, aby všechny tyto prvky správně komunikovaly.

Systém AutoFlight využívá kombinaci radarů, satelitní navigace, kamer, lidaru a údajů z ADSB. Díky tomuto vybavení dokáže detekovat a vyhýbat se ostatním letadlům, ale také jakýmkoli jiným překážkám. Stroj bylo nutné vybavit servomotory, které řídí směrovku, výškovku, křidélka, klapky a další funkce, a zajistit, aby všechny tyto prvky správně komunikovaly.

Firma předpokládá, že v budoucnosti bude jeden člověk na zemi dohlížet na více letadel ve vzduchu, čímž by mělo dojít k citelné úspoře zejména personálních nákladů. Zatím je na palubě stroje pilot, který dohlíží na jeho správné fungování, nicméně v budoucnosti by letadla měla létat úplně sama.

Firma předpokládá, že v budoucnosti bude jeden člověk na zemi dohlížet na více letadel ve vzduchu, čímž by mělo dojít k citelné úspoře zejména personálních nákladů. Zatím je na palubě stroje pilot, který dohlíží na jeho správné fungování, nicméně v budoucnosti by letadla měla létat úplně sama.

Firma v tuto chvíli neřeší komunikaci letadla s řízením letového provozu. Tuto činnost obstarává operátor, který „jménem letadla“ komunikuje s leteckými dispečery. Xwing má povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví, dle kterého smí létat s osvědčením o letové způsobilosti v rámci výzkumu a vývoje.

Firma v tuto chvíli neřeší komunikaci letadla s řízením letového provozu. Tuto činnost obstarává operátor, který „jménem letadla“ komunikuje s leteckými dispečery. Xwing má povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví, dle kterého smí létat s osvědčením o letové způsobilosti v rámci výzkumu a vývoje.

Xwing se v současnosti primárně soustředí na nákladní dopravu. Předpokládá, že by v budoucnosti mohl spolupracovat například s velkými internetovými obchody a kurýrními službami, jež při doručování zboží po celém světě spoléhají na leteckou dopravu.

Xwing se v současnosti primárně soustředí na nákladní dopravu. Předpokládá, že by v budoucnosti mohl spolupracovat například s velkými internetovými obchody a kurýrními službami, jež při doručování zboží po celém světě spoléhají na leteckou dopravu.

Než se autonomní letadla stanou součástí běžné reality, čeká je ještě dlouhá cesta plná testů a certifikací. Například menší stroje třídy III, jako je Cessna Grand Caravan, musí prokázat riziko jedné fatální poruchy na sto milionů letových hodin. Pokud jde o nejbližší budoucnost, Xwing v příštích 12 měsících plánuje významně rozšířit počet svých zaměstnanců a současně zvýší své obchodní aktivity.

Než se autonomní letadla stanou součástí běžné reality, čeká je ještě dlouhá cesta plná testů a certifikací. Například menší stroje třídy III, jako je Cessna Grand Caravan, musí prokázat riziko jedné fatální poruchy na sto milionů letových hodin. Pokud jde o nejbližší budoucnost, Xwing v příštích 12 měsících plánuje významně rozšířit počet svých zaměstnanců a současně zvýší své obchodní aktivity.

Nutno poznamenat, že Xwing není jedinou firmou, která se zabývá samořídícími letadly. Velkou konkurencí může být například Reliable Robotics, založená v roce 2017 bývalými inženýry společností SpaceX a Tesly, již také dokončila sérii dálkově pilotovaných nákladních letů.

Nutno poznamenat, že Xwing není jedinou firmou, která se zabývá samořídícími letadly. Velkou konkurencí může být například Reliable Robotics, založená v roce 2017 bývalými inženýry společností SpaceX a Tesly, již také dokončila sérii dálkově pilotovaných nákladních letů.

Letadlo Cessna Grand Caravan 208B vybavené systémem AutoFlight zvládlo samo prakticky vše. Od gateway pojíždělo ke startovací dráze, přičemž bylo schopné se vyhýbat okolním objektům, vzlétlo, letělo, přistálo, a nakonec se vrátilo ke gateway.
Systém AutoFlight využívá kombinaci radarů, satelitní navigace, kamer, lidaru a údajů z ADSB. Díky tomuto vybavení dokáže detekovat a vyhýbat se ostatním letadlům, ale také jakýmkoli jiným překážkám. Stroj bylo nutné vybavit servomotory, které řídí směrovku, výškovku, křidélka, klapky a další funkce, a zajistit, aby všechny tyto prvky správně komunikovaly.
Firma předpokládá, že v budoucnosti bude jeden člověk na zemi dohlížet na více letadel ve vzduchu, čímž by mělo dojít k citelné úspoře zejména personálních nákladů. Zatím je na palubě stroje pilot, který dohlíží na jeho správné fungování, nicméně v budoucnosti by letadla měla létat úplně sama.
Firma v tuto chvíli neřeší komunikaci letadla s řízením letového provozu. Tuto činnost obstarává operátor, který „jménem letadla“ komunikuje s leteckými dispečery. Xwing má povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví, dle kterého smí létat s osvědčením o letové způsobilosti v rámci výzkumu a vývoje.
8
Fotogalerie

Piloti nebudou mít co jíst. Autonomní letadlo startupu Xwing úspěšně zvládlo celý let

Zkonstruovat letadlo, které bude létat bez pilota, je paradoxně jednodušší než postavit plně autonomní automobil. Není proto divu, že se o segment bezpilotního létání zajímá hned několik firem. Jednou z nich je americký startup Xwing, který v srpnu loňského roku ukázal autonomní Cessnu, se kterou v únoru úspěšně provedl celý let.

Cessna Grand Caravan 208B vybavená systémem AutoFlight zvládla sama prakticky vše. Od gateway pojíždělo ke startovací dráze, přičemž bylo schopné se vyhýbat okolním objektům, vzlétlo, letělo, přistálo, a nakonec se vrátilo ke gateway.

Letadlo bez pilota

Systém AutoFlight využívá kombinaci radarů, satelitní navigace, kamer, lidaru a údajů z ADSB. Díky tomuto vybavení dokáže detekovat a vyhýbat se ostatním letadlům, ale také jakýmkoli jiným překážkám. Stroj bylo nutné vybavit servomotory, které řídí směrovku, výškovku, křidélka, klapky a další funkce, a zajistit, aby všechny tyto prvky správně komunikovaly.

Firma předpokládá, že v budoucnosti bude jeden člověk na zemi dohlížet na více letadel ve vzduchu, čímž by mělo dojít k citelné úspoře zejména personálních nákladů. Zatím je na palubě stroje pilot, který dohlíží na jeho správné fungování, nicméně v budoucnosti by letadla měla létat úplně sama.

Firma v tuto chvíli neřeší komunikaci letadla s řízením letového provozu. Tuto činnost obstarává operátor, který „jménem letadla“ komunikuje s leteckými dispečery. Xwing má povolení od amerického Federálního úřadu pro letectví, dle kterého smí létat s osvědčením o letové způsobilosti v rámci výzkumu a vývoje.

Autonomní budoucnost

Xwing se v současnosti primárně soustředí na nákladní dopravu. Předpokládá, že by v budoucnosti mohl spolupracovat například s velkými internetovými obchody a kurýrními službami, jež při doručování zboží po celém světě spoléhají na leteckou dopravu.

Než se autonomní letadla stanou součástí běžné reality, čeká je ještě dlouhá cesta plná testů a certifikací. Například menší stroje třídy III, jako je Cessna Grand Caravan, musí prokázat riziko jedné fatální poruchy na sto milionů letových hodin. Pokud jde o nejbližší budoucnost, Xwing v příštích 12 měsících plánuje významně rozšířit počet zaměstnanců a současně zvýší své obchodní aktivity.

Nutno poznamenat, že Xwing není jedinou firmou, která se zabývá samořídícími letadly. Velkou konkurencí může být například Reliable Robotics, založená v roce 2017 bývalými inženýry společností SpaceX a Tesly, jež také dokončila sérii dálkově pilotovaných nákladních letů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud