Piloti zříceného Boeingu 737 postupovali správně, ale letoun nereagoval. Nové informace ze zprávy vyšetřovatelů

Piloti etiopského Boeingu 737 Max 8, který 10. března krátce po startu havaroval, postupovali podle předpisů výrobce letounu. Řekla to dnes podle The Guardian etiopská ministryně dopravy Dagmawit Moges na základě první oficiální zprávy z vyšetřování nehody. Letoun ani přes všechny doporučené postupy nereagoval a pokračoval dál ve strmém klesání.

Doplněno v 20:40: Egyptský úřad pro civilní letectví zveřejnil celou předběžnou zprávu (PDF). Toto jsou její závěry:

  • Letoun měl platné osvědčení letové způsobilosti.
  • Posádka byla způsobilá k letu.
  • Start probíhal normálně, hodnoty obou senzorů obou úhlu náběhu byly také v normálu.
  • Brzy po startu se hodnoty obou senzorů velmi vychýlily: levý ukazoval 74,5° a pravý 15,3°.
  • Aktivovalo se mechanické zařízení stick shaker (Wikipedia), které silnými vibracemi a hlukem varuje piloty, že se blíží riziko ztráty vztlaku a pád.
  • S aktivním autopilotem docházelo k mírné oscilaci letadla v různých směrech, stav pokračoval i po vypnutí autopilota.
  • Černá skříňka (FDR) zaznamenala, že po vypnutí autopilota se letoun bez zásahu pilotů čtyřikrát sklopil nosem k zemi a čtyřikrát se aktivovalo vyvážení (trim). Zaznamenány byly tři pohyby stabilizátoru.
  • Piloti použili elektronickou příručku k letounu. Prošli seznam akcí pro kontrolu činnosti stabilizátorů a ručně vyřadili automatické vyvažování (stab trim).
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předběžný časový záznam letových údajů získaný z české skříňky • Záznam průběhu letu

Devětadvacetiletý kapitán letadla měl nalétáno 8 122 h, z toho 1417 h na Boeingu 737, 103 h na typu Max 8. Druhý pilot měl ve svých 25 letech za sebou jen 361 letových hodin, z toho 207 h na Boeingu 737 a 56 h na Max 8.

Boeingy jsou teď odstavené

Boeingy 737 Max už tři týdny nelétají. Z aktivního provozu je postupně uzemňovaly některé aerolinky, státy, celá Evropská unie, až vydal stejné doporučení i samotný Boeing pro celý svět.

Boeing koncem března představil opravu systému MCAS, který byl pravděpodobnou příčinou nehody etiopského letounu i předchozí havárie společnosti Lion Air. Zatímco dříve MCAS vycházel z dat jednoho senzoru úhlů náběhu, nyní bude používat dva. V případě, kdy se data z nich budou lišit, systém neprovede akci a upozorní posádku. Kdy ale bude provoz Boeingů 737 Max obnovený, není jasné.

Příliš rychle a příliš nízko

Zajímavou teorii o možné příčině pádu letounu zveřejnil analytik Bjorn Fehrm. Ve vysokých rychlostech v nízkých výškách je podle něj aerodynamický odpor vzduchu tak silný, že stlačí výškovku Boeingu 737 dolů a ovládací systémy letounu tuto sílu nedokážou překonat. Z této situace by pak už nebylo úniku, ať už piloti udělají cokoli.

Diskuze (58) Další článek: WhatsApp bojuje proti spamu. Nově si můžete nastavit, kdo vás může přidat do skupin

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,