Boeing

Piloti zříceného Boeingu 737 postupovali správně, ale letoun nereagoval. Nové informace ze zprávy vyšetřovatelů

Foto: Boeing
Piloti zříceného Boeingu 737 postupovali správně, ale letoun nereagoval. Nové informace ze zprávy vyšetřovatelů | Foto: Boeing

Piloti etiopského Boeingu 737 Max 8, který 10. března krátce po startu havaroval, postupovali podle předpisů výrobce letounu. Řekla to dnes podle The Guardian etiopská ministryně dopravy Dagmawit Moges na základě první oficiální zprávy z vyšetřování nehody. Letoun ani přes všechny doporučené postupy nereagoval a pokračoval dál ve strmém klesání.

Doplněno v 20:40: Egyptský úřad pro civilní letectví zveřejnil celou předběžnou zprávu (PDF). Toto jsou její závěry:

  • Letoun měl platné osvědčení letové způsobilosti.
  • Posádka byla způsobilá k letu.
  • Start probíhal normálně, hodnoty obou senzorů obou úhlu náběhu byly také v normálu.
  • Brzy po startu se hodnoty obou senzorů velmi vychýlily: levý ukazoval 74,5° a pravý 15,3°.
  • Aktivovalo se mechanické zařízení stick shaker (Wikipedia), které silnými vibracemi a hlukem varuje piloty, že se blíží riziko ztráty vztlaku a pád.
  • S aktivním autopilotem docházelo k mírné oscilaci letadla v různých směrech, stav pokračoval i po vypnutí autopilota.
  • Černá skříňka (FDR) zaznamenala, že po vypnutí autopilota se letoun bez zásahu pilotů čtyřikrát sklopil nosem k zemi a čtyřikrát se aktivovalo vyvážení (trim). Zaznamenány byly tři pohyby stabilizátoru.
  • Piloti použili elektronickou příručku k letounu. Prošli seznam akcí pro kontrolu činnosti stabilizátorů a ručně vyřadili automatické vyvažování (stab trim).
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Předběžný časový záznam letových údajů získaný z české skříňky • Záznam průběhu letu

Devětadvacetiletý kapitán letadla měl nalétáno 8 122 h, z toho 1417 h na Boeingu 737, 103 h na typu Max 8. Druhý pilot měl ve svých 25 letech za sebou jen 361 letových hodin, z toho 207 h na Boeingu 737 a 56 h na Max 8.

Boeingy jsou teď odstavené

Boeingy 737 Max už tři týdny nelétají. Z aktivního provozu je postupně uzemňovaly některé aerolinky, státy, celá Evropská unie, až vydal stejné doporučení i samotný Boeing pro celý svět.

Boeing koncem března představil opravu systému MCAS, který byl pravděpodobnou příčinou nehody etiopského letounu i předchozí havárie společnosti Lion Air. Zatímco dříve MCAS vycházel z dat jednoho senzoru úhlů náběhu, nyní bude používat dva. V případě, kdy se data z nich budou lišit, systém neprovede akci a upozorní posádku. Kdy ale bude provoz Boeingů 737 Max obnovený, není jasné.

Příliš rychle a příliš nízko

Zajímavou teorii o možné příčině pádu letounu zveřejnil analytik Bjorn Fehrm. Ve vysokých rychlostech v nízkých výškách je podle něj aerodynamický odpor vzduchu tak silný, že stlačí výškovku Boeingu 737 dolů a ovládací systémy letounu tuto sílu nedokážou překonat. Z této situace by pak už nebylo úniku, ať už piloti udělají cokoli.

Diskuze (58) Další článek: WhatsApp bojuje proti spamu. Nově si můžete nastavit, kdo vás může přidat do skupin

Témata článku: Letadla, Létání, Evropská unie, Boeing, Guardian, Náběh, Předpisy, Nero, Lion Air, Pilot, Letoun, MCAS, Výrobce


Určitě si přečtěte

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

Vyrobíme si falešný Mac mini za tisícovku. Stačí Raspberry Pi a 3D tiskárna

** Vyzkoušíme Raspberry Pi 4 s iRaspbianem ** Operační systém vypadá skoro jako macOS ** Vše strčíme do vlastní stylové krabice

Jakub Čížek | 30

Nejlepší programy z roku 2000: Podívejte se, bez čeho jste tehdy vůbec nemohli fungovat!

Nejlepší programy z roku 2000: Podívejte se, bez čeho jste tehdy vůbec nemohli fungovat!

** Dnes už skoro všechno uděláte ve webovém prohlížeči a na mobilu ** Před dvaceti lety to ale bylo jiné ** Zavzpomínejte na legendy, které jste pravděpodobně také používali

Jakub Čížek | 122

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

AR není ani po letech žádný trhák. Teď to zkusí Hybri, který svleče vaše kamarádky

** Rozšířené realitě i po letech chybí praktické využití ** Selhaly mobilní aplikace i AR brýle ** Floridské studio to proto zkusí přes bizarní erotiku Hybri

Jakub Čížek | 18

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

Windy je laboratoř na počasí: 12 tipů, jak se ve službě vyznat a využít ji naplno

** Předpověď počasí Windy nabízí nepřebernou škálu funkcí ** Zorientovat se v nich nemusí být vždy snadné ** Proto přinášíme 12 užitečných tipů a triků

Karel Kilián | 9

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

** Podzimní vydání Windows 10 přinese jen minimum novinek ** Aktualizace ponese formální označení 20H2 ** Microsoft mění názvy v programu Windows Insider

Lukáš Václavík | 17