Doprava | Lodě

Plachetnice Sailbuoy úspěšně překonala Atlantský oceán. Nikdo ji neřídil

Autonomní dopravní prostředky se musejí potýkat s celou řadou nástrah. V segmentu plavidel je situace o něco jednodušší, neboť automatická inteligence musí vyhodnocovat výrazně méně potenciálně rizikových faktorů. Digital Trends informuje o autonomní plachetnici Sailbuoy, která úspěšně překonala Atlantik.

Plavidlo bez kapitána vyplulo z kanadského ostrova Nový Foundland a překonalo vzdálenost přes 3000 kilometrů. Jeho úspěšná cesta skončila po dvou a půl měsících v Irsku. Plavba prý proběhla překvapivě bez jakýchkoli významnějších problémů.

Mise byla součástí transatlantického závodu autonomních lodí Microtransat Challenge. Cílem klání je stimulovat rozvoj automatických lodí prostřednictvím přátelské soutěže a ukázat možnosti použití „bezpilotních“ lodí pro dálkové trasy. Od roku 2010 se až dosud nikomu nepovedlo dosáhnout vytyčeného cíle.

Klepněte pro větší obrázek

Nikdy předtím se to nepovedlo

Loď Sailbuoy se během své plavby musela vyhýbat ostatním plavidlům a ropným plošinám. Vše ale měla „natrénované“ díky předchozím testům v Severním moři. Zahájení plavby bylo naplánováno na období příznivých povětrnostních podmínek.

„To se nikdy předtím nepodařilo,“ uvedl David Peddie, generální ředitel norské pobočky společnosti Offshore Sensing, která plavidlo postavila. Naznačil také, kde vidí uplatnění automatických plavidel:

„Význam spočívá v tom, že je možné používat autonomní lodě k prozkoumání oceánů po delší dobu a na větší vzdálenost. To značně snižuje náklady na zkoumání oceánů a umožňuje získat podrobnější znalosti, než je možné pomocí konvenčních lodí posádkou.“

Cena plachetnice Sailbuoy je 175 000 dolarů (asi 3,9 milionů korun). O dodávku energie se starají solární panely, které dodávají elektřinu jak pro manipulaci s plachtou, tak i elektronice – například GPS, kterou plavidlo používá ke zjištění své přesné polohy.

V blízké budoucnosti se firma chce věnovat především testování. Hodlá zjistit, jak plachetnice obstojí v podmínkách hurikánů a v současnosti se proto intenzivně věnuje ladění nastavení různých snímačů a senzorů.

Váš názor Další článek: Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Témata článku: Technika, Doprava, Lodě, Dolar, Blízká budoucnost, Automatická inteligence, Dopravní prostředky, Irsko, Loď, Vytyčený cíl, Plavba, Atlantik, Vzdálenost, Velká vzdálenost, Bezpilotní loď, Plavidlo, Plachetnice, Autonomní loď, Dlouhá doba, Rizikový faktor, Významný problém, Atlantský oceán, Solární panel, Předchozí test, Přesná poloha


Určitě si přečtěte

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

Pojďme programovat elektroniku: Rádiový čip, který má skoro každá bezdrátová myš

** Bezdrátové myši řídí čip od Nordic Semiconductors ** Jeho rádiové vysílače si před lety oblíbila i komunita kutilů ** Dnes si je vyzkoušíme v praxi

Jakub Čížek | 9

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

Srovnali jsme česká města s IBM, Googlem nebo třeba Samsungem. Podívejte se, v jaké firmě „žijete“

** Nadnárodní korporace zaměstnávají stovky tisíc lidí ** Mají tedy velikost metropolí ** Srovnali jsme je s českými krajskými městy

Jakub Čížek | 14

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

Vyzkoušeli jsme TP-Link Deco P9: zajistí doma Wi-Fi díky drátům ve zdi

** Nová generace Mesh Wi-Fi s propojením přes elektrické rozvody ** Lepší parametry a nižší cena než u předchůdce ** Aplikace zatím podporuje jen základní nastavení bez rozšířených funkcí

Tomáš Holčík | 23