Plachetnice Sailbuoy úspěšně překonala Atlantský oceán. Nikdo ji neřídil

Autonomní dopravní prostředky se musejí potýkat s celou řadou nástrah. V segmentu plavidel je situace o něco jednodušší, neboť automatická inteligence musí vyhodnocovat výrazně méně potenciálně rizikových faktorů. Digital Trends informuje o autonomní plachetnici Sailbuoy, která úspěšně překonala Atlantik.

Plavidlo bez kapitána vyplulo z kanadského ostrova Nový Foundland a překonalo vzdálenost přes 3000 kilometrů. Jeho úspěšná cesta skončila po dvou a půl měsících v Irsku. Plavba prý proběhla překvapivě bez jakýchkoli významnějších problémů.

Mise byla součástí transatlantického závodu autonomních lodí Microtransat Challenge. Cílem klání je stimulovat rozvoj automatických lodí prostřednictvím přátelské soutěže a ukázat možnosti použití „bezpilotních“ lodí pro dálkové trasy. Od roku 2010 se až dosud nikomu nepovedlo dosáhnout vytyčeného cíle.

Klepněte pro větší obrázek

Nikdy předtím se to nepovedlo

Loď Sailbuoy se během své plavby musela vyhýbat ostatním plavidlům a ropným plošinám. Vše ale měla „natrénované“ díky předchozím testům v Severním moři. Zahájení plavby bylo naplánováno na období příznivých povětrnostních podmínek.

„To se nikdy předtím nepodařilo,“ uvedl David Peddie, generální ředitel norské pobočky společnosti Offshore Sensing, která plavidlo postavila. Naznačil také, kde vidí uplatnění automatických plavidel:

„Význam spočívá v tom, že je možné používat autonomní lodě k prozkoumání oceánů po delší dobu a na větší vzdálenost. To značně snižuje náklady na zkoumání oceánů a umožňuje získat podrobnější znalosti, než je možné pomocí konvenčních lodí posádkou.“

Cena plachetnice Sailbuoy je 175 000 dolarů (asi 3,9 milionů korun). O dodávku energie se starají solární panely, které dodávají elektřinu jak pro manipulaci s plachtou, tak i elektronice – například GPS, kterou plavidlo používá ke zjištění své přesné polohy.

V blízké budoucnosti se firma chce věnovat především testování. Hodlá zjistit, jak plachetnice obstojí v podmínkách hurikánů a v současnosti se proto intenzivně věnuje ladění nastavení různých snímačů a senzorů.

Váš názor Další článek: Firefox se definitivně rozloučil s Windows XP a Windows Vista. Nastal čas přejít na novější systém

Témata článku: Technika, Doprava, Lodě, Automatická inteligence, Plavba, Přesná poloha, Rizikový faktor, Významný problém, Podrobná znalost, Vzdálenost, Severní moře, Blízká budoucnost, Předchozí test, Atlantik, Dlouhá doba, Celá řada, Autonomní loď, Generální ředitel, Plachetnice, Solární panel, Velká vzdálenost, Plavidlo, Bezpilotní loď, Irsko, Loď


Určitě si přečtěte

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

Zbavujeme se Googlu: vybíráme nejlepší alternativy, které nahradí jeho služby

** Google nabízí spoustu služeb, ale většina z nich má i dobré alternativy ** Pokud z nějakého důvodu nechcete používat služby Googlu, nemusíte ** Připravili jsme přehled služeb, kterými lze ty od Googlu nahradit

Karel Javůrek, David Polesný | 89

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

Tohle tak jednou zažít: Nová vzducholoď Airlander 10 s prosklenou podlahou

** Airlander 10 nabídne plavby vzduchem v interiéru s prosklenou podlahou ** Luxusní vzducholoď byla původně vyvíjena pro vojenské účely ** Počítá se s třídenními „kochacími“ výlety za poznáním

Karel Kilián | 7

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

Moral machine: Už víme, zdali je lepší zabít psy, sebe nebo matky na přechodu

** Jak byste se sami vypořádali s tramavajovým dilematem? ** Vědci před lety spustili globální dotazník ** Nyní se pochlubili s výsledky

Jakub Čížek | 149