Planeta z hvězdokupy Hyády je extrémně mladou Zemí

• Už nějakou dobu je jasné, že planety podobné Zemi vlastně ani nemusíme nijak zvlášť usilovně hledat - jsou totiž všude kolem nás
  • Novou Zemí do sbírky se nedávno stala planeta s poněkud krkolomným označením EPIC 247589423 b
  • Jde nejspíš o nejmladší Zemi, jakou jsme zatím objevili

Už nějakou dobu je jasné, že planety podobné Zemi vlastně ani nemusíme nijak zvlášť usilovně hledat. Jsou totiž všude ve vesmíru kolem nás.

Novou Zemí do sbírky se nedávno stala planeta s poněkud krkolomným označením EPIC 247589423 b, která je mezi planetami podobnými Zemi dost výjimečná. Je totiž extrémně mladá, nejspíš nejmladší Země, jakou jsme zatím objevili. Planetu objevil se svým týmem Andrew Mann z Texaské univerzity v Austinu.

Zmíněná planeta obíhá oranžového trpaslíka spektrální třídy K, o trochu méně zářivého než Slunce, který se nachází v otevřené hvězdokupě Hyády ze souhvězdí Býka. Tento planetární systém je od nás vzdálený asi 195 světelných let a jeho stáří by mělo být pouhých 800 milionů let.

Planeta EPIC 247589423 b je téměř na vlas stejně velká jako Země. Po svém objevu se stala jednou z mála Zemí, o nichž víme, že jsou velmi mladé. Je velmi blízko své hvězdě a oběhne ji za 7,9 dne.

V planetárním systému je pak ještě minineptun EPIC 247589423 c a superzemě EPIC 247589423 d, přičemž tyto planety oběhnou hvězdu za 17,3 a 25,6 dne.

Vzhledem k velké blízkosti ke hvězdě je planeta typu Země EPIC 247589423 b spolehlivě neobyvatelná. Planetární vědce ale zajímá z jiného důvodu. Může nám totiž prozradit, jak vznikají planety podobné Zemi a jak vypadají ve svém nejmladším období.

Systém oranžového trpaslíka EPIC 247589423 je příznivou souhrou okolností poměrně vhodný k pozorování planet. Badatelé by měli být schopni určit hmotnost planet a snad také prostudovat jejich atmosféry.

Planeta EPIC 247589423 b je z našeho pohledu skutečně velmi zajímavá. V tuto chvíli známe jenom jednu planetu typu Země, která by mohla být mladší. Jde o planetu Kepler -78 b, vzdálenou asi 400 světelných let. Je to velice pekelný svět, na jehož povrchu podle všeho panují teploty kolem 2 tisíc stupňů Celsia.

Zdroj: arXiv, Ilustrační foto: NASA