Planeta z hvězdokupy Hyády je extrémně mladou Zemí

• Už nějakou dobu je jasné, že planety podobné Zemi vlastně ani nemusíme nijak zvlášť usilovně hledat - jsou totiž všude kolem nás
  • Novou Zemí do sbírky se nedávno stala planeta s poněkud krkolomným označením EPIC 247589423 b
  • Jde nejspíš o nejmladší Zemi, jakou jsme zatím objevili

Už nějakou dobu je jasné, že planety podobné Zemi vlastně ani nemusíme nijak zvlášť usilovně hledat. Jsou totiž všude ve vesmíru kolem nás.

Novou Zemí do sbírky se nedávno stala planeta s poněkud krkolomným označením EPIC 247589423 b, která je mezi planetami podobnými Zemi dost výjimečná. Je totiž extrémně mladá, nejspíš nejmladší Země, jakou jsme zatím objevili. Planetu objevil se svým týmem Andrew Mann z Texaské univerzity v Austinu.

Zmíněná planeta obíhá oranžového trpaslíka spektrální třídy K, o trochu méně zářivého než Slunce, který se nachází v otevřené hvězdokupě Hyády ze souhvězdí Býka. Tento planetární systém je od nás vzdálený asi 195 světelných let a jeho stáří by mělo být pouhých 800 milionů let.

Planeta EPIC 247589423 b je téměř na vlas stejně velká jako Země. Po svém objevu se stala jednou z mála Zemí, o nichž víme, že jsou velmi mladé. Je velmi blízko své hvězdě a oběhne ji za 7,9 dne.

V planetárním systému je pak ještě minineptun EPIC 247589423 c a superzemě EPIC 247589423 d, přičemž tyto planety oběhnou hvězdu za 17,3 a 25,6 dne.

Vzhledem k velké blízkosti ke hvězdě je planeta typu Země EPIC 247589423 b spolehlivě neobyvatelná. Planetární vědce ale zajímá z jiného důvodu. Může nám totiž prozradit, jak vznikají planety podobné Zemi a jak vypadají ve svém nejmladším období.

Systém oranžového trpaslíka EPIC 247589423 je příznivou souhrou okolností poměrně vhodný k pozorování planet. Badatelé by měli být schopni určit hmotnost planet a snad také prostudovat jejich atmosféry.

Planeta EPIC 247589423 b je z našeho pohledu skutečně velmi zajímavá. V tuto chvíli známe jenom jednu planetu typu Země, která by mohla být mladší. Jde o planetu Kepler -78 b, vzdálenou asi 400 světelných let. Je to velice pekelný svět, na jehož povrchu podle všeho panují teploty kolem 2 tisíc stupňů Celsia.

Zdroj: arXiv, Ilustrační foto: NASA

Diskuze (10) Další článek: Severní Korea má druhou přípojku k internetu. Vede z Ruska

Témata článku: Vesmír, Země, Výzkum, Astronomie, Slunce, Texaská univerzita, Kepler, Krkolomné označení, Souhvězdí, Pekelný svět, Hvězdokupa, Epic, Extrém, Býk, Označení, Mladá země, Světelný rok, Planeta, Planetární vědec, Planetární systém, Sbírka, Nová země, Spektrální třída, Stáří, Ilustrační foto

Tesla je stále ve ztrátě, ale elektromobily Model 3 se prodávají neuvěřitelně dobře

** Tesla má rekordní příjem, je ale ve ztrátě ** Objem výroby se zvyšuje, dochází ale baterie ** Pomoci mají nové továrny Gigafactory

V doupěti hackerů na brněnské FIT: Ukázali nám útoky na Bluetooth i vlastní chytré krabičky

** Internet je plný malwaru, to už dnes ví každý ** Víte ale, že lze útočit třeba i na Bluetooth? ** Navštívil jsem hackery z brněnského FITu

Přichází revoluce v oblasti deodorantů!

** Britští vědci odhalili uzlový bod procesů, kterými vzniká nejpronikavější složka lidského tělesného pachu ** Nové generaci deodorantů by mohl dodat na síle cílený zásah do života malé skupinky kožních bakterií ** Podle některých vědců by to ale znamenalo zpřetrhat pouta mezi člověkem a mikrobem