Vesmír | Exoplanety

Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu

• Nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní orbitu
  • Obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy
  • Její dráha je mimořádně excentrická

Jak poznáváme stále nové a nové exoplanety, tak zjišťujeme, jak mohou být zvláštní a jak hodně se mohou lišit od našich starých dobrých planet ve Sluneční soustavě. Týká se to i nedávno objeveného plynného obra, který je skutečně výstřední.

Nejde ani tak o povahu samotné exoplanety. Podobných plynných obrů známe spoustu. Jak ale zjistila astronomka Sarah Blunt z amerického institutu Caltech v kalifornské Pasadeně, nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní oběžnou dráhu. Obíhá kolem hvězdy vzdálené asi 100 světelných let a Bluntová s kolegy ji objevili pomocí metody měření radiálních rychlostí.

Excentrická, až hrůza...

Exoplaneta HR 5183 b, jejíž hmotnost odpovídá asi 3 Jupiterům, obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy. Rozhodně to není žádný horký Jupiter. Takové planety obvykle obíhají po velmi málo excentrických drahách, tedy prakticky po kružnici. Jenomže dráhy planety HR 5183 b je excentrická, až hrůza. Kdyby se nějakým kouzlem přenesla do Sluneční soustavy, tak by se rozprostírala od oběžné dráhy Jupiteru až za oběžnou dráhu Neptunu.

Putování exoplanety HR 5183 b na její velmi eliptické oběžné dráze vypadá tak, že většinu času stráví ve vnější části své planetární soustavy. Pak začne zrychlovat a prosviští kolem hvězdy, aby pak zase zpomalila a vydala se zpět na periferii. Astronomové objevili planetu právě ve zrychleném úseku její oběžné dráhy a díky tomu získali slušnou představu o tom, jak její oběžná dráha vypadá.

Oběžná dráha HR 5183 b nemohla vzniknout jen tak sama od sebe. Velmi pravděpodobně je pozůstatkem vesmírného dramatu, který se v této soustavě odehrál. Planeta HR 5183 b zřejmě započala svoji existenci na víceméně kruhové oběžné dráze. Pak se ale nejspíš setkala s podobně velkým objektem, tedy dalším plynným obrem, který proletěl v její blízkosti.

Mohla to být třeba potulná planeta, jakých se Mléčnou drahou zřejmě toulá velké množství. Gravitace planetárního tuláka úplně změnila oběžnou dráhou plynného obra HR 5183 b. V současné podobě je taková oběžná dráha dost riskantní. Pokud jsou v systému ještě další planety, mohly by se třeba s planetou HR 5183 b někdy v budoucnu srazit.

Další článek: 20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily