Planetární extrém: Nově objevená planeta má mimořádně zvláštní oběžnou dráhu

• Nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní orbitu
  • Obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy
  • Její dráha je mimořádně excentrická

Jak poznáváme stále nové a nové exoplanety, tak zjišťujeme, jak mohou být zvláštní a jak hodně se mohou lišit od našich starých dobrých planet ve Sluneční soustavě. Týká se to i nedávno objeveného plynného obra, který je skutečně výstřední.

Nejde ani tak o povahu samotné exoplanety. Podobných plynných obrů známe spoustu. Jak ale zjistila astronomka Sarah Blunt z amerického institutu Caltech v kalifornské Pasadeně, nově objevená exoplaneta HR 5183 b má skutečně bizarní oběžnou dráhu. Obíhá kolem hvězdy vzdálené asi 100 světelných let a Bluntová s kolegy ji objevili pomocí metody měření radiálních rychlostí.

Excentrická, až hrůza...

Exoplaneta HR 5183 b, jejíž hmotnost odpovídá asi 3 Jupiterům, obíhá v dost velké vzdálenosti od mateřské hvězdy. Rozhodně to není žádný horký Jupiter. Takové planety obvykle obíhají po velmi málo excentrických drahách, tedy prakticky po kružnici. Jenomže dráhy planety HR 5183 b je excentrická, až hrůza. Kdyby se nějakým kouzlem přenesla do Sluneční soustavy, tak by se rozprostírala od oběžné dráhy Jupiteru až za oběžnou dráhu Neptunu.

Putování exoplanety HR 5183 b na její velmi eliptické oběžné dráze vypadá tak, že většinu času stráví ve vnější části své planetární soustavy. Pak začne zrychlovat a prosviští kolem hvězdy, aby pak zase zpomalila a vydala se zpět na periferii. Astronomové objevili planetu právě ve zrychleném úseku její oběžné dráhy a díky tomu získali slušnou představu o tom, jak její oběžná dráha vypadá.

Oběžná dráha HR 5183 b nemohla vzniknout jen tak sama od sebe. Velmi pravděpodobně je pozůstatkem vesmírného dramatu, který se v této soustavě odehrál. Planeta HR 5183 b zřejmě započala svoji existenci na víceméně kruhové oběžné dráze. Pak se ale nejspíš setkala s podobně velkým objektem, tedy dalším plynným obrem, který proletěl v její blízkosti.

Mohla to být třeba potulná planeta, jakých se Mléčnou drahou zřejmě toulá velké množství. Gravitace planetárního tuláka úplně změnila oběžnou dráhou plynného obra HR 5183 b. V současné podobě je taková oběžná dráha dost riskantní. Pokud jsou v systému ještě další planety, mohly by se třeba s planetou HR 5183 b někdy v budoucnu srazit.

Další článek: 20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Astronomie, Exoplanety, Jupiter, Sluneční soustava, Mateřská hvězda, Caltech, Oběžná dráha, Dráha, OBJ, Objevená planeta, Obr, Neptun, Planeta, Objevená exoplaneta, Mléčná dráha, Plynný obr

Největší videoherní obchod historie! Microsoft kupuje Activision Blizzard za 68,7 mld. dolarů

Tak tohle asi nikdo nečekal… Call of Duty, Diablo, Warcraft nebo Candy Crash Saga budou brzy patřit Microsoftu

Activision BlizzardMicrosoft

Pitva Samsungu Galaxy Z Fold2. Vnitřnosti ohebného telefonu, to je technologický koncert

Skládací telefony jsou stále docela nové a drahé, takže se nepoštěstí narazit na kus k popravě každý den. Tento má zničený vnitřní displej, ale jinak je funkční. Tak se pojďme podívat, jak to Samsung uvnitř vyřešil.

Ohebný displejSamsungPitva
Dead Drops: Nejpomalejší internet na světě je připravený pro planetu po apokalypse

** V roce 2010 se začala rodit síť mrtvých schránek Dead Drops ** Byly jich tisíce, časem se na ně ale zapomnělo ** Vypravili jsme se ke schránce č. 595, která funguje dodnes

ZajímavostiÚložiště
Samsung The Frame – co umí a jak se ovládá unikátní řada televizorů

Vyzkoušeli jsme si The Frame (2021), který má stále co nabídnout. Chlubí se sice hlavně režimem uměleckých děl, ale rozhodně je více důvodů, proč jej zvolit místo klasiky.

Tomáš Holčík