Chemie | Rostliny

Plevele mimo kontrolu: Herbicidy přestávají fungovat!

• Ve Velké Británii přestávají fungovat herbicidy, tedy látky potlačující růst plevelů
  • Důvodem je to, že plevele se vůči používaným herbicidům postupně stávají rezistentními
  • Zemědělci tak budou muset změnit přístup k pěstování plodin a méně spoléhat na chemikálie

Odborníci v zemědělství bijí na poplach. Ve Velké Británii přestávají fungovat herbicidy, tedy látky potlačující růst plevelů. Když se plevele vymykají kontrole, tak to ohrozí produkci plodin a také potravinovou bezpečnost lidí.

Důvodem je to, že se plevele postupně stávají rezistentními vůči používaným herbicidům. Zemědělci budou muset změnit přístup k pěstování plodin a méně spoléhat na chemikálie.

K těmto alarmujícím závěrům dospěla studie britských vědců Sheffieldské univerzity a společnosti Rothamsted Research, která soustředila na obávaný jednoletý plevel, trávu psárku polní (Alopecurus myosuroides). V České republice byla tato tráva ještě donedávna poměrně vzácná.

V poslední době se ale intenzivně šíří, nejen v České republice, a ohrožuje především pole s obilovinami. Právě psárka polní náleží mezi plevele, které jsou známé tím, že si snadno vyvíjejí rezistenci vůči používaným herbicidům.

Vědci zmapovali situaci na 70 farmách z celého území Anglie. Odebrali přitom semena psárky ze 132 polí. Zároveň zjišťovali, jaká je historie všech těchto polí, aby z toho mohli odvodit, které faktory podporují šíření psárky polní a rozvoj její rezistence vůči herbicidům.

Výsledky jsou impozantní, i když zemědělce asi moc nepotěší. 80 procent zkoumaných porostů psárky bylo vysoce rezistentních ke všem herbicidům, které by mohly být použity proti psárce v pšeničném poli. Angličtí farmáři tedy v tuto chvíli nemají žádný herbicid, který by proti psárce mohli s úspěchem použít.

Výzkum rovněž ukázal, že právě odolnost psárky vůči herbicidům zodpovídá za její mohutné šíření na farmách ve Velké Británii. Míra odolnosti psárky vůči herbicidům je přitom těsně spjatá s historií používání těchto chemikálií. Stručně řečeno, čím více farmáři herbicidovali, tím odolnější psárky jim teď zarůstají pole s obilím.

Vědci upozorňují, že rozvoj rezistence vůči herbicidům je u plevelů prakticky nevyhnutelný. Pokud budou farmáři používat nové typy herbicidů, tak se za nějaký čas opět objeví odolné plevele. Proto vědci doporučují farmářům, aby se snažili zavádět jiné strategie péče o pole s obilím, které méně spoléhají na herbicidy. Pomoci by mohlo důsledné střídání plodin a zpracování půdy, pečlivé čištění osiva a také používání dostatečně kvalitních hnojiv.

Zdroj: Rothamsted Research