Plevele mimo kontrolu: Herbicidy přestávají fungovat!

• Ve Velké Británii přestávají fungovat herbicidy, tedy látky potlačující růst plevelů
  • Důvodem je to, že plevele se vůči používaným herbicidům postupně stávají rezistentními
  • Zemědělci tak budou muset změnit přístup k pěstování plodin a méně spoléhat na chemikálie

Odborníci v zemědělství bijí na poplach. Ve Velké Británii přestávají fungovat herbicidy, tedy látky potlačující růst plevelů. Když se plevele vymykají kontrole, tak to ohrozí produkci plodin a také potravinovou bezpečnost lidí.

Důvodem je to, že se plevele postupně stávají rezistentními vůči používaným herbicidům. Zemědělci budou muset změnit přístup k pěstování plodin a méně spoléhat na chemikálie.

K těmto alarmujícím závěrům dospěla studie britských vědců Sheffieldské univerzity a společnosti Rothamsted Research, která soustředila na obávaný jednoletý plevel, trávu psárku polní (Alopecurus myosuroides). V České republice byla tato tráva ještě donedávna poměrně vzácná.

V poslední době se ale intenzivně šíří, nejen v České republice, a ohrožuje především pole s obilovinami. Právě psárka polní náleží mezi plevele, které jsou známé tím, že si snadno vyvíjejí rezistenci vůči používaným herbicidům.

Vědci zmapovali situaci na 70 farmách z celého území Anglie. Odebrali přitom semena psárky ze 132 polí. Zároveň zjišťovali, jaká je historie všech těchto polí, aby z toho mohli odvodit, které faktory podporují šíření psárky polní a rozvoj její rezistence vůči herbicidům.

Výsledky jsou impozantní, i když zemědělce asi moc nepotěší. 80 procent zkoumaných porostů psárky bylo vysoce rezistentních ke všem herbicidům, které by mohly být použity proti psárce v pšeničném poli. Angličtí farmáři tedy v tuto chvíli nemají žádný herbicid, který by proti psárce mohli s úspěchem použít.

Výzkum rovněž ukázal, že právě odolnost psárky vůči herbicidům zodpovídá za její mohutné šíření na farmách ve Velké Británii. Míra odolnosti psárky vůči herbicidům je přitom těsně spjatá s historií používání těchto chemikálií. Stručně řečeno, čím více farmáři herbicidovali, tím odolnější psárky jim teď zarůstají pole s obilím.

Vědci upozorňují, že rozvoj rezistence vůči herbicidům je u plevelů prakticky nevyhnutelný. Pokud budou farmáři používat nové typy herbicidů, tak se za nějaký čas opět objeví odolné plevele. Proto vědci doporučují farmářům, aby se snažili zavádět jiné strategie péče o pole s obilím, které méně spoléhají na herbicidy. Pomoci by mohlo důsledné střídání plodin a zpracování půdy, pečlivé čištění osiva a také používání dostatečně kvalitních hnojiv.

Zdroj: Rothamsted Research

Diskuze (12) Další článek: AMD začalo prodávat nejlepší APU. Za 2600 korun nabízí procesor s grafikou pro základní hraní

Témata článku: Výzkum, Velká Británie, Chemie, Potraviny, Rostliny, Zemědělství, Farmář, Rezistence, Plodiny, Česká republika, Plevel, Celé území, Anglie, Poslední doba, Pěstování, Fun, Chemikálie, Obilí, Pole, Britský vědec, Pěstování plodin, Nový typ

Mimořádné aktualizace pro Windows opravují od ledna nefunkční VPN a jiné problémy
Windows 11Windows UpdateWindows 10Operační systémy
V uchu jehly. Oppo Find X3 Pro fotí unikátní fotky uměleckých děl, které byste jinak zaměnili za smítko prachu

** Oppo Find X3 Pro se může opřít o unikátní mikroskopický objektiv ** Nabízí až 60× hybridní přiblížení těch nejmenších detailů ** Je to jediný telefon, který umí nafotit sochy v uchu jehly...

MikroskopMakro objektiv
Recenze tabletu Huawei Matepad 11. Skvělý hardware není všechno

** Tablet se po hardwarové stránce opravdu povedl ** Vše je rychlé, zvuk je kvalitní a lákavá je i cena ** HarmonyOS od Androidu téměř nerozpoznáte, ale chybět budou Google služby

Huawei AppGalleryHarmony OSRecenze

Zlatý řez ve fotografii

Mezi základní kameny fotografické techniky patří kompozice. Obdélníkový tvar fotografie umožňuje různé umístění fotografovaného předmětu ve scéně.

Tomáš Slavíček