elektrická letadla budou fungovat až se podaří miniaturizovat lapače elektrinelektrino - mnou předpovězená volně poletující částice, jejíž existence bude teoreticky dokázána po příštím velkém třesku
super, takze naftovymi lodami dotiahnut 364 lietadiel na trasu amerika-europa a Greta moze prist domov len s 363 prestupmi. Parada, to ked sa dozvie, dostane z toho orgazmus
Tak až přijde letadlo pro více než 100 lidí, které se udrží ve vzduchu bezpečně dlouhé hodiny, bude mít nutnou rezervu energie pro nenadále situace pak řeknu, že přišla doba eLetadel. A vlastně to platí i pro vojenské verze, jako jsou dálkové, neviditelné, nadzvukové bombardéry, dopravní a zásobovací letouny, stíhací.> Docela by mě zajímalo, jestli do všech těch nákladů také započítaly výrobu a budoucí likvidaci baterií. Všude po světě čtu, že vznikají továrny na jejich výrobu, že je stále větší nedostatek lithia a především kobaltu, ale ani jediná zmínka o továrně, která se primárně bude zabývat jejich hromadnou recyklací či likvidací, prostě nic. Tohle zavání ekologickou katastrofou, kterou nedá ani „svatá” Gréta.Poznámka: Já sám bych velmi rád viděl, jak oceán křižují velké kontejnerové lodě poháněné elektřinou, ale vím, že to zatím není reálné a posun v bateriích je prakticky na 0 a to už hezkou řadu měsíců možná let. Firmy, které je vyrábějí jasně deklarují, že zatím nic lepšího, komerčně využitelného a stejně spolehlivého než lithium nemají.
To mate pravdu. Ale casem se snad rozjede i recyklace. Ono do nedavna automobilky i ostatni moc neverili vetsimu rozsireni elektroaut natoz letadel nebo lodi. Krom par vyrobcu jako treba tesla eauta mox zatim neresili. Az podledni ccs rok de zscsli vsichni pretahovat a vyrabet auta. Tusim ze jsem nekde cetl ze francouska veolia ma stavet neco na raciklaci baterii, ale ted jsem to nikde nenasel. Se docela i divim ze se to nekdo nesnszi smysluplne likvidovat. Zachvili to bude zlatej dul.
A ona se snad elektroauta nějak rozšířila? O letadlech raději ani nemluvě... 😝
Rozsireni elektromobilu na baterky nikdo se zdravym rozumem neveri. Automobilky byly donuceny zahrnout ty kramy do portfolia kvuli emisnim limitum na produkci.
A opět je tu staré známé zaklínadlo - NULOVÉ EMISE.Bohužel stále platí, že emise při výrobě "bezemisního" letadla nejsou nulové a že ani jeho provoz není bezemisní.Jeho baterie budou dole nabíjeny z uhelných elektráren.
Ja to vidim jako dobrou moznost cestovani na kratke vzdalenosti. Treba na dovolene na maledivach jsme preletali malym malym hydroplanem a let trval cca 30 minut. Pokud by to zvladlo let treba hodinu s pul, tak to zvladne tam i zpet a celkou rezervou. A ono na vyrobu leteckeho paliva a dopravu, vytezeni ropy atd se spotrebuje taky velke mnozstvi elektriny. Takhle se jen rovnou da do baterii. Nekde jsem cetl, ze na rafinaci 1 litru klasickeho benzinu se spotrebuje skoro 2.5 kwh, kdyz to pak srovnate s tim kolik na 100km sezereme benzinove auto a kolik elektricke, tak si myslim ze ten prechod na elektrinu casem bude mit smysl, aspon teda u aut
Pokud by zvládlo...NEZVLÁDNE!
Je to nesmysl... fungovat to muze jen na kratke vzdalenosti a polovinu hmotnosti budou tvorit baterky. Jestli jde o tu zavislost na rope, tak jsou moznosti, jak to udelat smysluplne - elektrinou na zemi vyrabet treba metan, nebo vodik a litat na ten. Kapalna paliva maji o dva rady vyssi hustotu energie, nez akumulatory. Nez nesmysl s baterkama, to uz vidim realnejsi to letadlo nalozit bukovym drevem a letat na drevoplyn.
Tak zrovna Kanada má v energiteckém mixu 9% energie z uhelnejch elektráren, tak byste si ty bludy mohl jít vyprávět někam jinam, hmm?
Názor byl 1× upraven, naposled 15. 12. 2019 10:11
Už existuje alespoň nějaký proof of concept elektrického letadla konkurujícímu proudovému letadlu?Je nějaký použitelný elektrický pohon pro 800 km/h a výše?Mně toho moc nenapadá, a to, co mě napadá, má buď extrémně nízkou účinnost nebo špatný výkon na vlastní hmotnost.
použitý motor magni500 (560kW, 2814Nm, 135kg)https://www.magnix.aero/products/... Nepotvrdili energetickou kapacitu baterie nainstalované v letadle, ale řekli, že váží „jednu tunu“ (2 200 liber). Při hustotě energie 300 Wh / kg by to znamenalo akumulátor 300 kWh.https://ww.electrek.co/2019/12/10/world-first-el... ...
To asi odpovida. To letadlo uveze prave jednu tunu: https://en.wikipedia.org/wiki/De_Havilland_Canada_... ... (DHC-2)Takze je to vlastne system na vybijeni akumulatoru.
...a co hmotnost původního motoru (suchá hmotnost 290kg) a provozních kapalin (olej, palivo, apod.)?a navíc ten původní motor má nižší výkon (336kW), takže vzletová hmotnost může být vyšší.
Ale to vis, ze jo... letadlo na baterky dava smysl. A darky nosi jezisek.
Motor + palivo taky něco váží a letadlo asi nemá nejmenší spotřebu, takže asi prostor pro zvětšování baterií tam stále bude. Nejvíc stejně sežere vzlet, takže prodloužit dolet na ty 2 hodiny by nemuselo dát vědcům až tolik práce. Uvidíme, jako aerotaxi by to náhodou bylo super i na 100km (z Hradce/Liberce/Ústí/Mostu/Plzně/Tábora do Prahy)
Tak na prodloužení letu se zavěšovaly přídavné nádrže, které se po vyčerpání odhodily. Že by odhazovací baterie? 😀
Vetsi vybuch da nabita nebo vybita baterie pri narazu?
A na to jste přišel jak? 😀
presne rovnako dlho, ako lietadlove modely s elektrickymi motormi 😀
15 minut zvladne kde jaka kvadrokoptera. Letadla jsou mnohem efektivnejsi a zvladnou klidne i hodinu. Ostatne jsou i RC letadla se solarnima panelama, ktery zvladnou litat klidne i nekolik hodin...
S obrovskymi kridly kvuli vztlaku pri vzdusnych proudech a temer nulovou nosnosti.
No ono taky v článku není uvedeno že letadlo uĺetí jen 15 minut. Uvádí se že testovací let trval 15 minut.
Máte pravdu. Stydím se, ale tohle jsem přehlédl. 😝
A kolik to tedy vydrží? :-O
Tento prototyp ma vydrž na hodinu letu. 90% letu co tahle spolecnost dela je do 25minut.
Jasně, e-letadlo je reálné na kratší vzdálenosti.Ty baterky nesmí vážit hodně, aby to letadlo vůbec vzlétlo.Na delší vzdáleností pořád spalovací motory, ale někde stačí i ty menší vzdálenosti.
Názor byl 1× upraven, naposled 12. 12. 2019 13:32
Pokud to zůstane na těch patnácti minutách, tak to budou opravdu hodně krátké vzdálenosti. To snad bude rychlejší dojít si tam pěšky. 😝😝
15minut to je z Vancouveru na Vancouver Island reálné a to je lodí přes hodinu + k lodi skoro hodinu busem. Takže v určitých scénářích použitelné. Nicméně fakt omezených.
Na letiste, predletova priprava a kontrola, tak to date cca za 2 hodky...
Tam to tak neberou, je to jako autobusová linka.
A jaká je reálná naděje, že řekněme v nejbližších deseti letech se ta doba letu prodlouží aspoň na 2 hodiny při zachování stávajících ostatních parametrů (total Payload, apod...)?
E je vhodná pro letadla na kratší vzdálenosti. I ty jsou potřeba.Rozhodně to nenahradí letadla, co musí tankovat ve vzduchu.
Místo tankování ve vzduchu by to mohli zkusit za letu dobíjet. Třeba by stačilo dobíjecí letadlo, ze kterého by byl natažený dobíjecí kabel třeba od motorgenerátoru. Anebo by to chtělo realizovat dobíjení z bouřkových mraků, jak to popsáno ve sci-fi románu Černý aeroplán z r. 1933, kdy s letadlem na elektřinu i díky tomu obletěli Zeměkouli po rovníku. Kdoví, jestli by se takový nápad podařilo uskutečnit do r. 2033?
Alebo použijú kondenzátory a tie nabijú po zásahu bleskom 😀
2 hodiny realne jsou, otazka jakou rychlosti, ta je zasadni a take s jakou nostnosti. Ale je jasne ze soucane baterie nejsou pro bezna leadla dostatecna, Elon pred casem prohlasil, ze o leadlech zacne uvazovat, az bude energeticka hustota dvojnasobna, tedy dejme tomu 500-600 Wh/kg. soucasne nejlepsi maji cca 300-330Wh/kg.
Napsal jsem ...zachování stávajících parametrů.... tedy nezměněná cestovní rychlost, náklad, atd....15 minut....pro tohle si nedokážu představit na žádné reálné využití. Ani jako školní trénovací letadlo.
Vzhledem k tomu, že "nouzová rezerva" (signální množství paliva) pro malé letouny se definuje jako:" 5% celkového množství paliva + palivo na 20 minut letu", tak s vámi naprosto souhlasím.
existují specifické situace, kdy by to mohlo být výhodnější, než běžné letadlo. Kolem Angli jsou desítky obydlených ostrůvků, ze kterých se dostat v případě náhlé potřeby je problém (trajekty nejezdí tak často, vlny ...). Nebo taková Madeira a ten 40km vzdálený obydlený ostrov ... z něj se dostat na letiště do Funchalu trvá věčnost, letadlem tak 10 minut. A ta jednodušší údržba k tomu. Ale to jsou fakt zlomky, většina potřeb leteckého průmyslu prostě nemůže na elektriku fungovat.
Co myslite ze si asi mysleli lide kdyz vzletlo tohle v roce 1903 ?https://cs.wikipedia.org/wiki/Brat%C5%99i_Wrightov... ...
Je naprosto irelevantní co si lidi mysleli když bratři Wrightové vzlétli. Energetická hustota akumulátorů ve Wh/kg je záležitost, kterou musí schopní vědci odpracovat. Jinak elektrická letadla v reálu nebudou bez ohledu na to, co si o té věci myslí kdokoliv z laické veřejnosti.🙂
Spíš co si myslet o tom, co po cca 116 letech od té doby vydrží ve vzduchu přibližně stejně tak dlouho... 😀
Názor byl 1× upraven, naposled 13. 12. 2019 07:28
presne, ja bych vsechny ty interney zakazala
Ale tohle letedlo také skončilo v jezeře 🙂 Ale jen tak dál, elektrifikace malých letadel dává opravdový smysl, i když ty řeči o levnější údržbě jsou nesmysl.
co presne na tom chcete udrzovat? cistit elektrony v bateriich, nebo lestit civky v motorech? mam na mysli pouze pohonny system
Možná se budete divit, ale vinutí v elektromotoru dostává pěkně zabrat, obzvláště při takových zatíženích, jaké absolvuje letadlo v mezních režimech. Takový trakční elektromotor projde za svůj život několika generálkami, včetně převinutí. Ostatně ten PR týpek co nejel s Teslou milion kilometrů je taky neodjezdil s jednou baterií a jednim elektromotorem... 🙂
...najel
tak je jasne ze zivotnost zadneho dilu neni neomezena, verim ze napr. loziska pripadne reduktor bude nejakou udrzbu vyzadovat, ale rozhodne to nebude ani zdaleka tak casto, jak to vyzaduje bezny spalovaci motor nebo turbina. Zejmena pri pouziti nekolika motoru, ktere budou zcela nezavisle vcetne baterii, nebude casta uzdrba nutna i z toho duvodu, ze kdyz jedne system nahodu vypadne, dalsi ho bez problemu zastoupi.
Nejčastější elektrickou závadou elektromotoru je mezizávitový zkrat, protože izolace vinutí při vysokých proudech rychle degraduje.Ano redundance je základ bezpečnosti současného letectví, ale troufnu si tvrdit, že čím více elektromotorů, byť nezávislých, tím vyšší náklady na údržbu...
Udržovat auto, nebo letadlo je diametrálně někde jinde. A jedno, jestli jsou na ropu, nebo elektřinu. 😉
Údržbu to bude mít levnější zcela určitě. Projděte si výrazy typu "hot section inspection (HSI)", "overhaul (TBO)"....Údržba pístových, nebo dokonce turbínových leteckých spalovacích motorů je pekelně drahou záležitostí, která se podstatně promítá do nákladů na provoz a údržbu letadla. Celkem věřím, že elektromotor náklady na údržbu díky své mechanické jednochuchosti bude mít znatelně nižší.Nicméně kapacita baterie na 15minut ve vzduchu, to je fakt výsměch. Takové letadlo si nedokážu představit jako jako výcvikové letadlo na provádění okruhů (vzletů, přiblížení, přistání....)
kde jste zjistil, ze to ma kapacitu jen pro 15min let? pokud to ctu dobre, tak to byla delka prvniho letu
Máte samozřejmě pravdu, nějak jsem přejímal něco, co v článku ve skutečnosti nebylo.😝
A jakou to tedy má kapacitu?
Má to dolet 160 km, takže kapacitu asi na 30 - 40 minut letu, při dobrých podmínkách.Na benbzín to doletí několik stovek km.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.