Pluto | Komety

Pluto by mohlo být utvořeno z milionů komet

Pluto možná už ztratilo status planety, ale to nemění nic na tom, že jde o fascinující vesmírný objekt, který stále ukrývá mnoho tajemství. Například – jak se vlastně zformovalo a proč se tak liší od „oficiálních“ planet?

Odborníci studující jeho chemické složení nyní dospěli k názoru, že Pluto by mohlo být utvořeno z milionů komet. Nápadně se totiž podobá kometě 67P/Čurjumov-Gerasimenko. Z tohoto úhlu pohledu je zajímavá především oblast známá jako Sputnik Planitia, v níž se nachází spousta ledu bohatého na dusík.

„Vyvinuli jsme kosmochemický model původu Pluta, kterému říkáme 'the giant comet',“ uvedl geochemik Christopher Glein ze Southwest Research Institute (SwRI).

„Odhalili jsme zajímavou konzistenci mezi odhadovaným množstvím dusíku uvnitř ledovce a množstvím, které by se dalo očekávat, pokud by Pluto vzniklo aglomerací zhruba miliardy komet nebo jiných objektů Kuiperova pásu s podobným chemickým složením jako má 67P, tedy kometa zkoumaná sondou Rosseta,“ dodal.

Dusík na Plutu lze přirovnat k methanu na Titanu či vodě na Zemi. I on má klíčový vliv na utváření podoby povrchu: může proudit, erodovat podloží a měnit tak vzhled krajiny. Jeho podíl v atmosféře činí cca 98 %.

Pochopitelně jde o pouhou hypotézu, která vyvolává řadu otázek. Co třeba obsah dusíku v 67P – lze ho skutečně považovat za jaksi reprezentativní i pro jiné komety? Nezbývá než počkat, co ukáže další výzkum.

Diskuze (1) Další článek: Unikají další informace o osmijádru Core i7-9700K. Procesor deváté generace přijde v září

Témata článku: Vesmír, Výzkum, Země, Astronomie, Chemie, Pluto, Komety, Dusík, Kometa, Charon, Rosset, Podloží, Chemické složení, Titan

Užitečné funkce ve Windows 10, o kterých možná ani nevíte

** Operační systém Windows 10 nabízí spoustu užitečných drobností ** O některých funkcích mnoho uživatelů není ** Ukážeme vám některé užitečné vychytávky

Nejlepší notebooky do 20 000 Kč: Tipy, co se teď vyplatí koupit

** Za dvacet tisíc korun lze pořídit kvalitní pracovní notebook ** Stejně tak může jít o herní notebook s výkonnější grafikou ** Poradíme, jaké notebooky vybrat pro různé druhy použití

Jak jsme je mohli používat? V těchto věcech Windows 10 předčí staré Sedmičky

** Windows 10 nejsou jen moderní aplikace, ale i spousta vychytávek a funkcí navíc. ** U většiny z nich si ani neuvědomujeme, že byly někdy jinak. ** Některé věci jsou zcela nové, jiné zase pocházejí už z Windows 8.