Plzeňská Škoda Group na veletrhu InnoTrans představila tramvaj s označením Škoda ForCity Smart 36T. Vznikla pro německou společnost Rhein Neckar Verkehr (rnv), která zajišťuje městskou hromadnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu, Ludwigshafenu a regionální linky mezi těmito městy. A právě tím je nové třicetimetrové vozidlo výjimečné – ve městech bude jezdit jako tramvaj, mezi nimi jako vlakotramvaj.
Škoda Group pro rnv vyrobí 80 vozidel v celkové hodnotě 7 miliard korun. Z toho nejkratší 36T bude činit 31 kusů, později se přidá 37 čtyřicetimetrových vozů a 12 šedesátimetrových – a právě tento model Škoda ForCity Smart 38T bude nejdelší tramvají na světě.

Technické parametry tramvají Škoda ForCity Smart pro rnv.
Tramvaj je tak dlouhá, že ji nedokáže obsloužit depo běžných rozměrů, ale i s tím si plzeňští poradili. Vozy je možné rozpojit a pro pojíždění v nízkých rychlostech poslouží minimalistický ovládací panel ukrytý ve spojích.


Dosud nejdelší tramvají jezdící v běžném provozu je devítičlánkový model Urbos 3 od španělského výrobce CAF. Výhradně na polookružní linku 1 ji od roku 2016 nasazuje budapešťský dopravní podnik BKV, k dispozici má 17 těchto tramvají o délce 56 metrů.
Pokud se vrátíme k modelu ForCity Smart 36T, jde o obousměrnou nízkopodlažní tramvaj s otočnými podvozky, délkou 30,5 m, rozchodem 1 000 mm a maximální provozní rychlostí 80 km/h. Pojme 178 lidí a má 72 míst k sezení. Tramvaj má nízkopodlažní vstup a bezbariérový prostor pro osoby s omezenou schopností pohybu i rodiče s dětskými kočárky. Široké dvoukřídlé dveře zajišťují rychlou výměnu cestujících na zastávkách, a tedy i vyšší efektivitu dopravy. Nechybí nejnovější informační systémy a kamerový systém. Tramvaj je plně klimatizovaná a cestujícím zajistí pohodlí až do 50 stupňů Celsia.